چهارشنبه 26 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سن قضات به ۲۲ سال رسيد، مهر

مديرکل آموزش قضات قوه قضاييه اعلام کرد: افرادی که متولد ۱۵ شهريور ۱۳۶۸ هستند می توانند در آزمون قضات شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا موحديان روز چهارشنبه در نشست خبری با بيان اينکه زمان ثبت ‌نام آزمون قضاوت از اول تا ۱۵ شهريور ماه سال جاری است گفت: اين زمان به هيچ عنوان تمديد نشده و آزمون ۲۰ آبان ۹۰ برگزار می‌شود.

وی افزود: ثبت ‌نام داوطلبان به صورت اينترنتی بوده و بايد داوطلبان فرم مربوط را در سايت تکميل کرده و نسبت به ثبت ‌نام اقدام کنند. همچنين کد ملی داطلبان نيز از طريق پيامک به سامانه ارسال می‌شود و از اين طريق داوطلبان شماره کاربری و رمز عبور خود و همچنين ۱۰ روز قبل از زمان برگزاری آزمون قضات بايد کارت خود را از ارائه و کد رهگيری به صورت اينترنتی دريافت کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موحديان با بيان اينکه افراد دارای استعدادهای برتر از آزمون قضات معاف هستند گفت:‌ برای افرادی که دارای استعدادهای برتر هستند تسهيلاتی را در نظر گرفته‌ايم که از آزمون کتبی معاف می‌شوند و فرم و مدارک مربوط به شرايط استعدادها برتر را پر کرده و برای ما ارسال می‌کنند ولی در مصاحبه علمی و ساير موارد با قضات ديگر رقابت می‌کنند.

وی گفت: از ديگر تسهيلات برای استعدادهای برتر اين است که پس از گذراندن دوره کارآموزی می‌توانند محل خدمت خود را شخصا مشخص کنند. که در تعريف نخبگی آمده است اعضای بنياد ملی نخبگان، افرادی که دارای معدل ۱۷ يا بالاتر از دانشگاههای شهيد بهشتی، تهران، علامه، شهيد مطهری، تربيت مدرس، امام صادق(ع) و علوم اسلامی رضوی باشند، نفرات اول کارشناسی يا کارشناسی ارشد تمام دانشگاههای وزارت علوم و همچنين دانشجويانی که دارای معدل ۱۸ و بالاتر تمام دانشگاهها از دادن اين آزمون معاف هستند و فقط سنجش اين افراد در مصاحبه علمی انجام می شود. همچنين دانشجويان و دانش‌آموختگان مقطع دکترا از داخل کشور نيز طبق اطلاعيه شماره دو که در سايت اعلام شده از دادن آزمون معاف هستند.

مديرکل آموزش قضات قوه قضائيه با بيان اينکه افرادی که دارای استعدادهای برتر هستند هر زمان که توانستند می‌توانند مدارک خود را برای دستگاه قضايی ارسال کنند گفت: سن متقاضيان در آزمون قضات در سال گذشته ۲۵ سال بود که طبق موافقت نامه‌ای که با رياست قوه قضائيه در تاريخ ۱۶ مرداد امسال انجام شد سن افراد برای شرکت در اين آزمون به ۲۲ تغيير کرد.‌ بر اين اساس افرادی که متولد ۱۵ شهريور ۱۳۶۸ هستند می‌توانند در اين آزمون شرکت کنند و حداکثر سن شرکت در اين آزمون برای افراد ۴۰ سال بوده و برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند ۴۲ سال و کسانی که دارای دکترا هستند ۴۴ سال است.

وی افزود: ساير کارکنان دستگاهها نمی‌توانند در اين آزمون شرکت کنند ولی در صورتی که کارکنان دستگاه قوه قضائيه حداکثر ۱۵ سال سابقه خدمت داشته باشند می‌توانند در اين آزمون شرکت کنند.

موحديان در تشريح روند گزينش قضات گفت: ابتدا برای متقاضيان آزمون کتبی برگزار شده و در مرحله بعد مصاحبه علمی و در نهايت آزمون شخصيت که با حضور روانشناس صورت می‌گيرد، انجام می شود و بعد از اين مراحل متقاضيان برای کارآموزی دعوت شده و به مرحله گزينش می‌رسند. اداره کل گزينش زير نظر رئيس قوه قضائيه است که در سه دوره گذشته ۸۰ الی ۹۰ نفر معرفی شدند.

دبير کارگروه سياست‌گذاری، سازماندهی و هماهنگی جذب داوطلبان تصدی امر قضا دوره کارآموزی متقاضيان دارای مدرک کارشناسی ارشد ۱۵ ماهه و کسانی که دارای مدرک کارشناسی ۱۷ ماهه اعلام کرد و افزود: مبنای اصلی برای جذب استخدام قضات با موافقت رياست قوه قضائيه در تاريخ ۲۷ فروردين‌ماه امسال قانون برنامه پنج ساله تبصره ب ماده ۲۱۱ و قانون برنامه پنج ساله توسعه کشور است.

وی با تاکيد بر اينکه قوه قضائيه قرار است ۸۰۰ قاضی جذب کند گفت: ۵۰۰ نفر از افراد از طريق برگزاری آزمون جذب قوه قضاييه می‌شوند و مابقی فارغ‌التحصيلان دانشکده‌ علوم قضايی که وابسته به دادگستری است را جذب می کنيم که اين ۵۰۰ نفر از بين آقايان هستند به دليل اينکه دستگاه قوه قضائيه نياز خود را اينگونه می‌بيند که قاضی مرد داشته باشد.

موحديان ادامه داد: همچنين تعدادی از روحانيون قم با برگزاری آزمون جدا جذب دستگاه قضايی می‌شوند. کسانی به دستگاه قضايی معترض شدند که چرا که پذيرش قضات فقط از دانشکده علوم قضايی و روحانيون قم است که اين باعث شد زمينه‌ای باشد برای جذب افرادی که دارای استعدادهای برتر هستند به طوری که بدون آزمون کتبی وارد دستگاه قضايی شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016