چهارشنبه 27 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نسرين ستوده به دليل مخالفت با چادر اجباری زندان ممنوع الملاقات شد، کلمه

نسرين ستوده وکيل دادگستری محبوس در بند زنان زندان اوين برای سه هفته ممنوع الملاقات شد.

رضا خندان همسر اين زندانی سياسی با تاييد اين خبر به خبرنگار کلمه می گويد: “يکشنبه اين هفته مطابق معمول به سالن ملاقات زندان اوين که به شدت امنيتی شده و حتی کودکان را به سختی بازرسی بدنی می‌کنند مراجعه کرديم اعلام کردند که همسرم به دليل تنشی که بر سر استفاده از چادر اجباری زندان ايجاد شده سه هفته ممنوع الملاقات شده است.”



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته ی شاهدان اين در حالی است که نسرين ستوده در تمام ۱۴ ماه گذشته با حجاب کامل ولی بدون چادر در محل ملاقات و همچنين دادگاه‌ها حاضر شده بود.

بر اساس اين گزارش نسرين ستوده که وکيل پايه يک دادگستری ست، معتقد است که مسئولين زندان در مورد بانوان زندانی به طور غير قانونی علاوه بر پوشش و حجاب متعارف، چادر را هم اجباری کرده اند و اين اجبار غير قانونی است و در هيچ کجای قوانين چنين چيزی پيش بينی نشده است و حتی زندانيان سياسی مطابق قانون از داشتن فرم زندان نيز معاف هستند.

به گفته ی خانواده های زندانيان سياسی و زندانيان آزاد شده اين قانون تا حد زيادی در باره ی زندانيان سياسی مرد اعمال می شود و آن ها هم اکنون در بند‌های عمومی هيچ لباس و فرم خاصی ندارند.

چندی پيش رئيس قوه‌ی قضائيه در رسانه‌های رسمی موضوع استفاده‌ی اجباری بانوان زندانی از چادر را منتفی دانسته‌ بود و در واقع اين نظر رئيس قوه‌ی قضاييه تاييد نظر نسرين ستوده است که در مدت ۱۴ ماه زندان بر آن پافشاری کرده و نتيجه‌ی آن هم ممنوع‌الملاقات کردن ايشان بوده است.

به گفته ی رضا خندان “نوع محروميت تعيين شده دامن خانواده و کودکان خردسال را هم در بر می‌گيرد و به اين ترتيب کودکان و خانواده ای که بيش از ۱۰۰ روز است ملاقات حضوری نداشته‌اند تا سه هفته‌ی ديگر از ملاقات کابينی هم محروم خواهند بود.”

محروميت زندانی از ملاقات، محروميتی دوجانبه است که کودکان و خانواده نيز مجازات می‌شوند اين در حالی است که اگر قرار بود بناحق يک زندانی را مجازات کنند راه‌های ديگری هم وجود داشت و نيازی به محروم کردن کودکان فرد از ملاقات نبود.

رضا خندان هفته ی پيش در گفتگو با کلمه اعتراض کرده بود: “متاسفانه کودکان ما به اهرمی برای فشار به مادر زندانيشان تبديل شده اند،‌ در طول ۸ ماه اول بازداشت نسرين ستوده بچه‌هايش در مجموع يک ساعت با او ملاقات حضوری داشتند و در تمام روزهای عيد نوروز و حتی ۲ هفته پس از تعطيلات آن حتی اجازه ملاقات کابينی هم به بچه‌ها داده نشد.”

وی تاکيد کرده بود: “بيش از ۳ ماه است که مسولان قضايی و زندان اوين از ملاقات حضوری نسرين ستوده با فرزندانش خودداری می کنند. برای گرفتن ملاقات حضوری فرزندانم با مادرشان به هردری زده ام اما مسوولان زندان و دادسرای اوين و دادستان چنين اجازه ای نمی‌دهند.”

نسرين ستوده فعال حقوق بشر و وکيل بسياری از زندانيان سياسی در چند سال اخير، بيش از يک سال پيش بازداشت و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پيرعباسی به ۱۱ سال حبس تعزيری، ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور و ۲۰ سال محروميت از وکالت محکوم شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016