پنجشنبه 28 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توضيح نماينده محافظه کار مجلس کانادا در مورد سکوت دولت اين کشور در پرونده محمود رضا خاوری، سعيد سلطانپور

Costas Menegak روز جمعه ۱۳ اکتبر با کستاس منگاکيس
نماينده محافظه کار از شهر ريچموند هيل که عضو کميسيون مهاجرت پارلمان کاناد ا هست ، ،در مورد موضع دولت کانادا و سکوت طولانی آنها در مورد محمورد رضا خاو ر ی در دفتر و ی ملاقاتی داشتم . دفتر منگاکيس ، روز ۵ شنبه ۱۳ اکتبر در مورد سکوت دولت کانادا در مورد پرونده خاوری سوال کرده بودم ، که جکی مسول ارتباطا ت دفتر وی ، سريعا پاسخ داده و وقت ملاقات برای روز جمعه گذاشت که با توجه به زمان کوتاه ، با يکی از ايرانيان موفق در تحصيل کانادا و اقتصاد اکه در ريچموندهيل ، فعاليت دارد ، قرارمان ساعت ۱۰ صبح در دفتر وی در طيقه چهارم شماره ۹۵۵۵ خيابان يانگ هست ، در محله ای که دو رتا دور آن را مغازه های ايرانی گرفته است . بوی نان بربری داغ تازه "گارنی : ، همراه با دود و بوی کباب " تفتان " هم طعم ايرانی را زنده می کند و هم اشتهای رهگذران را تحريک ، حس خوبی ر ا درآن صبح بارانی به ادم می دهد .
باتشکر از منگاکيس ، برای وقت ملاقات ، به سر اصل موضوع می روم.
از منگاکيس در مورد پرونده محمود رضا خاوری می پرسم .
وی گفت که پروند ه خاوری توسط وزير مهاجرت در حال بررسی است و تا روشن نشدن زوايای آن ، بدليل رعايت حفظ اطلاعات حقوق شهروند ان ، امکان اظهار نظر نيست . مناکيس ادامه داد که ايران و کانادا ، معاهد ه تبادل متهمان و مجرمان را ندارد و اگر خاوری ، شهروندی خود را از مسير قانونی دريافت کرده باشد ، دولت کانادا هيچ اقدامی عليه وی نمی تواند بکند و تا بررسی پرونده هم اظهار نظر نمی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفتم اگر جان وی در خطر باشد ، اصراری برای بازگشت وی به ايران نداريم ولی سوالی جدی در بين اقشار بسياری از کاميونيتی ايرانی کانادايی در مورد تعيين تکليف شهروندی کانادايی وی وجو دارد که در صورت دير پاسخ دادن ، اثرات منفی در ذهن کاميونيتی ما ، در مقابل دولت محافظه کار خواهند داشت . منگاکيس گفت که در حال حاضر بدليل موانع قانونی ، يش از اين اطلاعات برای کاميونيتی قابل ارائه نيست .

با توجه به داشتن پست های مهم مالی در سيستم بانکی ايران ، مانند مدير عاملی بانک سپه و بانک ملی در اين سالهای اخير ، دولت کانادا بايد حساسيت بيشتری در مورد سابقه افرادی که به عنوان سرمايه گذار وارد کانادا می شوند ،داشته باشند. زيرا ورود سرمايه گذارانی که با پولهايی که بر اثر وابستگی به سيستم های غير دموکراتيک در سراسر جهان مانند برادر زاده ديکتاتور تونس و نه براثر تلاش و صلاحيت کسب کرده اند می تواند سيستم اقتصادی کانادا را ،که خوشبختانه يکی از سالمترين سيستم های اقتصادی موجود هست، به فساد بکشاند و اين پولها ،می تواند تاثيرات منفی بر روند قيمتها و رقابت های اقتصادی در کانادا داشته باشد که شهروندان کانادايی را تهديدمی کند . به عنوان مثال به د محله ويلوديل (تورنتو ) ، اشاره کردم که بر اساس نظر دست اندرکاران ايرانی ساخت و ساز در انتاريو ،بدليل رقابت های نا سالم ، قيمت های خانه های قديمی به يکباره از ۶۰۰ هزار دلار به بالای يک ميليون رسيده است. رشد غير منطقی چند صد درصدی د ر ويلوديل ، امکان ساخت و ساز را بسيار ريسکی می کند .

در بيان دل نگرانی کاميونيتی ايرانی در مخاطره افتادن اعتبار ش که در اين سه دهه گذشته بر اساس تلاش تک تک افراد از نسل اول ( عمدتا مهاجرين سياسی ) که با حداقل حقوق در کافی شاپ ها ، رانندگی تاکسی . دليوری پيتزا و کار های ساختمانی و .... روی پا ی خود ايستاده و الحق فرزندان خوبی تحويل کانادا داده اند ، تا مهاجرين تحصليکرده دوره دوم مهاجرت که در دانشگاه ها و مراکز علمی کانادا ، مطرح هستند . گفتيم .

با منگاکيس از مو فقيت های فردی و گروهی در عرصه اقتصادی گفتيم که حاصل تلاشهای روزانه و ساعت ها کار طولانی افراد کاميو نيتی بود ه است . که از زاويه ديگری ديگر در شکل گيری اين اعتبار د رانتاريو و کانادا نقش داشته اند . . منگاکيس د راين مدت کوتاه ، با توجه به حضورش در مراسم ها ی مختلف از شهرام ناظری تا مسعود ی ، و ديدار با اقشار مختلف ايرانی ، شناخت نسبتا خوبی از کاميونيتی ما دارد . گفت بطور کل افراد خاطی در تمامی کاميونيتيها پيدا می شو ند .وی مثا لی هم از کاميونيتی يونانی تبارها زد که گزارشش در تورنتو استار امد ه بود . شهروند مذکور عليرغم تحت تعقيب بودن به علت قتل در ، يونان ، بعلت اينکه کانادا با يونان ، معاهده استرداد ندارد ، بنابراين ، وی در کانادا ازاد هست . به منگاکيس گفتم فرد مذکور ، حداقل برگزار کننده ، فستوال غذای يونانی در خيابان دنفورث ( تورنتو ) هست ، و صد ها هزار دلار هزينه می کند و چند روزی حال و هوای منطقه يونانی نشين ها را عوض ميکند . در حالی که محمو د رضا خاوری تا چند هفته اخير ، اصلا در کاميونيتی ايرانی حضور نداشته است .

منگاکيس تاکيد کرد که من شکی ندارم که اعتبار کاميونيتی ايرانی بسيار قوی تر از آن هست که با عملکرد يک فرد آسيب ببنيد. عملکر د کاميونيتی شما از مونترال تا تورنتو و ونکوور بسيار مثبت است . منگاکيس گفت اولين کاميونيتی يونانی ها ۱۰۰ سال قبل در مونترا ل و سپس تورنتو شکل گرفته است و کاميونيتی ايرانی هنوز جای زيادی برای رشد دارد .

به مناکسيس گفتم ، اين يک پرونده ای است که رسانه ای شده است ولی آيا تنها مورد بوده است ؟ ولی ما می خواهيم که در آينده شاهد چنين اتقاقاتی نباشيم . کانادا نبايد محل امن هم برای قربانيان و هم برای کسانی باشد که به نوعی عامل قريانی شدن و مهاجرت قربانيان ،باشد .
مناکيس با تاکيد بر اينکه سالانه ۲۸۰ هزار نفر مهاجر به کانادا می ايند ، اداره مهاجرت بيش از حد مشغول است و ممکن است که اشتباهی شده باشد ولی سعی داريم که اين مشکلات در اينده برطرف شود . وی ادامه داد سايت وزارت مهاجرت کانادا ، بيش از ۴۳ ميليون بازديد کننده داشته است که بيش از نيمی از آن در خارج از کانادا بوده اند .
بنا براين دولت کانادا ، در پايان ، منگاکيس اضافه کرد که د راوايل نوامبر ، جيسون کنی ، تسهيلات جديد برای مهاجرت اعضای خانواده ها سفر اتاوا را اعلام کرد.

اين گفت و گو در حدود ۴۵ دقيقه طول کشيد و طبق معمول خداحافظی ما ايرانی ها ، چند دقيقه ای هم تا بدرقه ما تا دم درب اتاقش، در مورد انتخابات انتاريو ، شکست محافظه کاران تبادل نظر شد.

ريچموند هيل – کانادا
۱۹ اکتبر ۲۰۱۱

www.youtube.com/glassceilingtv مصاحبه ها


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016