دوشنبه 9 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

راميتا نوايی، خبرنگار زن ايرانی تبار از خفقان حاکم در سوريه مخفيانه فيلم تهيه کرد، العربيه

بيروت - محمد زيد مستو ، العربيه. نت فارسی ـ يک روزنامه نگار بريتانيايی ايرانی تبار توانست به شکل مخفيانه يک فيلم مستند از اعتراضات مردم سوريه و خفقان امنيتی در دمشق تهيه کند.

راميتا نوايی که به عنوان توريست وارد سوريه شده بود طی چند روز اقامت در دمشق با چندتن از اعضای شورای هماهنگی انقلاب سوريه ديدار کرد و با تعدادی از زخمی شدگان و سربازان جدا شده از ارتش مصاحبه کرده است.

راميتا تاکيد کرد اين مستند را با همکاری فعالان سوری برای بيان وضع واقعی دمشق پس از ممنوع شدن رسانه های بين المللی و مستقل از ورود به سوريه تهيه کرده است.

وی اين فيلم را (Message to the world from Syrians) " پيام سوری ها برای مردم جهان " نام گذاری کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس گزارش العربيه خانم راميتا نوايی در ايران تحصيل کرده بود و برای سال ها در تهران به عنوان خبرنگار روزنامه " تايم " کار کرده بود.

او پيش از اين چند مستند در مورد مسائل حساسی چون اعتياد کودکان افغان به مواد مخدر و بردگی در آسيا ساخته بود.

در اين فيلم روزنامه نگا بريتانيايی در ميان تشييع کنندگان پيکر ايمن زغلول يکی از فعالان سوری در منطقه " عربين " در دمشق ظاهرشد و با چند تن از تظاهرکنندگان و همچنين شرکت کنندگان در يک تجمع اعتراضی در دوما در اطراف دمشق مصاحبه کرده است.

اين مستند يکی از فيلم های مستقل و کميابی است که ادعای حکومت در مورد مبارزه با گروهک های مسلح را تکذيب می کند.

تصاويری که راميتا تهيه کرده است نشان می دهد مخالفان به شکل مسالمت آميز تظاهرات می کنند اما نيروهای دولتی به سمت آنها آتش می گشايند.

اين فيلم که از کانال چهارم تلويزيون بريتانيا پخش شد شيوه فعاليت سری مخالفان در دمشق را نشان می دهد.

فعالان از برخورد وحشيانه نيروهای دولتی با معترضان فيلم و عکس تهيه کرده و آرشيو توليدات خود را برای ارائه به سازمان های دولتی در جاهای مخفی پنهان می کنند.


بيمارستان های سری


اين فيلم همچنين نشان می دهد مخالفان از ترس بازداشت محل مخفی شدن خود را بارها تغيير می دهند.

يک زمان که اين روزنامه نگار جسور به همراه اعضای شورای انقلاب به يکی از محلات اطراف دمشق مراجعه کرده بود شاهد يورش اوباش وابسته به رژيم به منازل مخالفان بود و برای ترس از عدم بازداشت ۷۲ ساعت به همراه فعالان سوری در يک منزل پنهان شده بود.

او همچنين از منازلی ديدار کرد که توسط مخالفان به بيمارستان سری تبديل شده است.

در اين منازل پزشکان مخالف ، زخمی شدگانی را که از ترس برخورد عوامل رژيم به بيمارستان ها مراجعه نمی کنند به شکل داوطلبانه درمان می کنند.

يکی از پزشکانی که راميتا با وی در يک بيمارستان مخفی ديدار کرده ، تاکيد کرد شاهد شليک مستقيم نيروهای امنيتی به زخمی شدگانی بوده است که در بيمارستان بستری شده بودند.

روزنامه نگار بريتانيايی با تعدادی از سربازان جدا شده از ارتش نيز مصاحبه کرده است.
يکی از اين سربازان به وی گفت کسانی که از شليک به سمت تظاهرکنندگان خودداری می کنند به وسيله نيروهای امنيتی کشته می شوند.

سرباز جدا شده افزود : " يکی از دوستان من که از شليک به سمت تجمعی که در آن زنان و کودکان زيادی حضور داشتند ، خودداری کرده بود از پشت سر مورد هدف قرار گرفت و کشته شد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016