سه شنبه 10 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی‌اکبر صالحی: آمريکايی‌ها در يادداشتی خواستار گفت‌وگو شدند، فارس

وزير خارجه کشورمان با بيان اينکه آمريکايی‌ها در يادداشتی ضمن بيان مطالب متناقض و بی پايه و اساس خواستار گفت‌وگو شدند، در خصوص سناريوی اخير اين کشور تصريح کرد: نخواهيم گذاشت که از مجرای حقوقی اين دسيسه را به پيش ببرند.


به گزارش خبرنگار سياست خارجی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی وزير امور خارجه کشورمان ظهر امروز پس از ديدار و گفت‌وگو با الحاجی مؤمنی وزير خارجه غنا در نشست خبری مشترک ضمن تشريح مذاکراتش با همتای غنايی، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزير خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره نامه طرف آمريکايی به ايران که در پی آن نيز جمهوری اسلامی نامه‌ اعتراض‌آميزی برای آمريکايی‌ها ارسال کرده، گفت: ما يادداشتی از آمريکايی‌ها دريافت کرديم که در آن مطالبی متناقض و مثل هميشه بی‌پايه و اساس بود و از طرفی ابراز علاقه برای اينکه بنشينيم و با هم صحبت کنيم، چيز مهمی نيست پاسخ آن داده شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرنگار فارس با اشاره به نامه‌هايی که صالحی به همتايان خود در کشورهای ديگر درباره سناريوسازی اخير آمريکا ارسال کرده است، از وی درباره جزئيات اين نامه‌ها سؤال کرد که رئيس دستگاه ديپلماسی در اين باره اظهار داشت: نامه‌های متعددی را به همتايان خود و همچنين به مسئولان برخی نهادهای بين‌المللی نوشتم که در آن به‌صورت حقوقی به آخرين سناريوی آمريکا اشاره کردم.

وی ادامه داد:‌ ما موضوعی را که اخيراً آمريکايی‌ها به راه انداخته‌اند، از دو منظر می‌نگريم، يکی از منظر سياسی و ديگری از منظر حقوقی.

صالحی خاطرنشان کرد:‌ منظر سياسی راه خود را دارد و موضع‌گيری‌های سياسی روشن است و گروه‌‌ها، نهادها و شخصيت‌های مختلف در کشور ما موضع‌گيری کردند.

رئيس دستگاه ديپلماسی اضافه کرد: بر اساس جنبه حقوقی اين موضوع و با توجه به کنوانسيون‌های مختلف بين‌المللی که در اين زمينه وجود دارد و ما نيز عضو آن هستيم نخواهيم گذاشت که آمريکايی‌ها بخواهند از مجرای حقوقی اين دسيسه را به پيش ببرند.

صالحی ادامه داد: آمريکايی‌ها به‌دنبال اين هدف هستند و ما از نظر حقوقی اين موضوع را از مجرای خود پيگيری می‌کنيم.

صالحی درباره سفرش به ليبی که سؤال ديگر خبرنگار فارس بود، اظهار داشت: از ابتدای قيام ليبی با مردم و انقلابيون اين کشور در تماس بوديم البته آن موقع ضرورتی نداشت که اين مطالب را مطرح کنيم و در اين ارتباط نيز مظلوم واقع شديم.

وزير خارجه اضافه کرد:‌ در آينده‌‌ای نزديک به ليبی سفر خواهم کرد و از نزديک به آنها اين پيروزی را تبريک می‌گويم.

رئيس دستگاه ديپلماسی با اشاره به انتخاب نخست‌وزير جديد ليبی اظهار داشت: انشاءالله اين توفيق حاصل شود که با مسئولان ليبی گفت‌وگو کنم و ضمن تبريک، آمادگی جمهوری اسلامی را برای ارائه تجاربش به مردم و دولت ليبی اعلام کنم.

رئيس دستگاه ديپلماسی در خصوص وضعيت سايت فردو اظهار داشت: بهتر است اين موضوع را از مسئولان سازمان انرژی اتمی بپرسيد، البته بر اساس اطلاعاتی که داريم سايت فردو بخوبی پيش می‌رود و قرار شد بخش مربوط به توليد ۲۰ درصد در اين سايت مستقر شود و البته نمونه‌های سانتريفيوژهای پيشرفته به عنوان زنجيره‌های ۱۰ و ۲۰ تايی در آنجا مستقر شود.

وی بار ديگر از خبرنگاران خواست که اطلاعات جزئی‌تر را از عباسی رئيس سازمان انرژی اتمی و مسئولانش جويا شوند.

وی درباره دعوت به عمل آمده از ايران برای شرکت در اجلاس استانبول که به موضوع افغانستان می‌پردازد، خاطرنشان کرد: ‌از خيلی وقت پيش برای شرکت در اين اجلاس دعوت شديم.

صالحی افزود: با رايزنی‌های انجام شده نظرات ما در ارتباط با بيانيه نهايی که قرار است صادر شود، منظور شده و بر اساس توصيه آقای احمدی‌نژاد قرار شد که من در اين نشست شرکت کنم و اميدواريم فردا با قوت و قدرت در اين نشست حضور يابيم.

رئيس دستگاه ديپلماسی افغانستان را کشوری مهم با موقعيت استراتژيکی خاص برشمرد و افزود: ما به عنوان همسايه افغانستان خواستار ثبات، امنيت و صلح در اين کشور هستيم و هر تلاشی که در بين کشورهای همسايه افغانستان و در جامعه بين‌المللی در جهت تحقق اين امر صورت گيرد با آن تلاش‌ها همراهی می‌کنيم.

وی گفت: البته ما بايد نسبت به سوء‌استفاده بدخواهان هوشيار بوده و توجه لازم را بايد داشته باشيم، ما با اين نيت و هدف در اجلاس استانبول شرکت می‌کنيم و اميدواريم نتيجه اجلاس در جهت منافع افغانستان باشد و اين کشور رو به صلح، ثبات و امنيت با همکاری و همياری مجموعه کشورهای همسايه حرکت کند.

وزير خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی در خصوص دستاوردهای سفر به دو کشور قطر و عراق که سؤال يکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت:‌ دو پيام مهم در اين سفر داشتيم يکی اينکه امنيت منطقه، امنيت جمعی و تفکيک‌ناپذيری است. هيچ کشوری فکر نکند جدا از ديگر کشورها می‌تواند امنيت داشته باشد و ديگران از اين امنيت برخوردار نباشند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنيم با توجه به شرايط منطقه و حساسيت‌های آن و اهميتش، امنيت منطقه يک امنيت جمعی و تفکيک‌ناپذير است.

صالحی ادامه داد: پيام دوم اين بود که کشورهای منطقه بايستی نسبت به دسيسه‌های بدخواهان و دشمنان منطقه هوشيار باشند. چرا که اين دشمنان هيچگاه نخواسته بودند و نمی‌خواهند و نخواهند خواست که کشورهای منطقه به يکديگر نزديک شده و دست به دست هم دهند تا امنيت منطقه را تأمين کنند و زمينه‌های رفاه منطقه را فراهم سازند و تبادلات مردمی را تسهيل کنند.

وزير خارجه خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه کشورهای غربی همواره به دنبال ايجاد سناريوهای شيطنت‌آميز برای ايجاد تفرقه و اختلاف بوده‌اند. يکی از اهداف ما در اين سفرها اين بود که هم خودمان و هم دوستان را توجه دهيم نسبت به اين دسيسه‌ها و البته نتيجه اين دو آن خواهد شد که کشورهای منطقه با همديگر می‌توانند امنيت منطقه را تامين کنيم و با تامين امنيت منطقه صلح و ثبات را نه فقط برای منطقه بلکه زمينه‌های تحقق صلح و ثبات را در عرصه بين‌المللی از اين طريق ايجاد کنيم.

به گزارش خبرنگار فارس، علی اکبر صالحی در ابتدای اين نشست نيز ضمن ابراز خرسندی از سفر وزير خارجه غنا و خيرمقدم به وی اظهار داشت: غنا يکی از مؤسسان مهم جنبش عدم تعهد بود و مرحوم نکرومه يکی از شخصيت‌هايی بود که توانست با تلاش‌های خود استقلال غنا را محقق کند و خدمات ارزنده‌ای را ارائه داد که بعدها با دسيسه‌های سازمان سيا کنار گذاشته شد.

رئيس دستگاه ديپلماسی با بيان اينکه ايران و غنا در جنبش عدم تعهد همکاری‌ها و تفاهمات خوبی دارند، اظهار داشت: امروز در خصوص مسائل دوجانبه و عرصه‌هايی که می‌توانيم با يکديگر همکاری کنيم از جمله بهداشت و درمان، فنی و مهندسی، اعطای بورس به دانشجويان غنا برای تحصيل در رشته‌های پتروشيمی و نفت گفت‌وگو کرديم.

وی نسبت به سفر رئيس جمهور غنا در آينده‌‌ای نزديک به کشورمان ابراز اميدواری کرد.

وزير خارجه قرن حاضر را قرن آفريقا برشمرد و افزود: آفريقا برای قرن‌ها تحت ظلم و ستم قرار داشته و هيچگاه به اين قاره فرصت داده نشده بود که بتواند رفاه ساکنانش را فراهم کند ولی در قرن ۲۱ يک بيداری عمومی در مردم آفريقا بوجود آمد و کشورهای اين قاره توانستند از آزادی و دموکراسی برخوردار شوند.

صالحی غنا را الگويی برای ديگر کشورهای آفريقايی برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ايران توجه ويژه‌ای به قاره آفريقا و بخصوص غنا دارد و با توجه به روابط ديرينه دو کشور و پيشينه حضورمان در جنبش عدم تعهد تصميم گرفته شد که اين روابط بيش از گذشته توسعه يابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016