چهارشنبه 11 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: راهی جز استعفا باقی نماند، سوال از رييس‌جمهور به آينده نظام مربوط است، ايسنا

- هيچ کينه‌ای از رييس‌جمهور به دل نداريم
- گاهی حقيقت فدای مصلحت‌هايی می‌شود که مصلحت نيستند


علی مطهری روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس در دفاع از درخواست استعفای خود با اشاره به آيه ۴۶ سوره سبا گفت: ‌از اين‌که ماجرای سوال از رييس‌جمهور به اين‌جا ختم شد و وقت مجلس و نمايندگان به جای مسائل اساسی کشور به بررسی استعفای اينجانب اختصاص می‌يابد، متاسفم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) نماينده مردم تهران افزود: اما چه می‌توان کرد که برای پاسخ به مردمی که از سرنوشت اين سوال می‌پرسند، راهی جز استعفا باقی نماند. بارها آن‌چه که مخالفان و عاملان عقيم ماندن اين طرح مطرح کردند، در ذهن خود مرور کردم، شايد قانع شوم و همان را به مردم بگويم، اما نشد.

وی اظهار کرد: يکی می‌گفت به خاطر بيداری اسلامی ملت‌های منطقه فعلا طرح سوال از رييس‌جمهور به صلاح نيست، ديگری می‌گفت چون از خاتمی سوال نشد، درست نيست که از احمدی‌نژاد سوال کنيم، سومی می‌گفت چون‌ صدای آمريکا و بی‌بی‌سی خوشحال می‌شوند پس نبايد سوال مطرح شود و چهارمی می‌گفت چون در حال تحريم هستيم سوال از رييس‌جمهور به مصحلت نيست.

وی ادامه داد: هرچه فکر کردم چه ارتباط منطقی ميان اين مقدمات و نتيجه است به جايی نرسيدم، بی‌اختيار اين شعر عاميانه به ذهنم خطور کرد که «کلنگ از آسمان افتاد و نشکست، ‌وگرنه من ‌کجا و بی‌وفايی»؛ لذا با اين استدلال‌ها، بايد بسياری از وظايف و اختيارات نمايندگان را ببوسيم و روی طاقچه بگذاريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مطهری تصريح کرد: تا زمانی که انقلاب اسلامی و آرمان‌هايش و خصوصا آرمان آزادی فلسطين زنده است، تحريم‌ها هم وجود خواهد داشت و بی‌بی‌سی و صدای آمريکا هم از هرگونه انتقادی از دولت و ساير ارکان نظام اظهار شادی می‌کنند، گرچه از دل با آن مخالف هستند، چون موجب اصلاح امور می‌شود، حتی بهانه‌گيری سلطه‌گران غربی در مساله انرژی هسته‌يی ناشی از پايبندی ما به آرمان فلسطين است. والا نه قطعنامه‌ای در کار بود و نه حساسيتی، پس فشار خارجی از قبيل تحريم‌ها و نقشه‌ها برای براندازی نظام جمهوری اسلامی هميشه هست و انتها ندارد.

وی ادامه داد: حال آيا می‌توان نتيجه گرفت که بايد از اصلاح امور داخلی خودداری کنيم و چشم بر تخلفات ببنديم و بخشی از وظايف و اختيارات نمايندگی را ناديده بگيريم، اتفاقا بايد برعکس نتيجه گرفت که چون با تهديدات خارجی مواجه هستيم بايد وضع داخل را سامان دهيم تا تحريم‌ها نتيجه ندهد و نقشه‌های دشمن بی‌ثمر بماند.

وی يادآور شد: اميرالمومنين(ع) وقتی به خلافت رسيد، برخلاف روش خلفای پيشين ابتدا به اصلاح داخل پرداخت و کار را از اقامه عدل و برقراری مساوات و مبارزه با قانون‌گريزی آغاز کرد.

نماينده مردم تهران خاطرنشان کرد: حال با سوال از رييس‌جمهور بنا بود چه اتفاقی بيفتد که برخی از اعضای هيات رييسه مجلس از يک طرف و معاون پارلمانی رييس‌جمهور و برخی معاونين پارلمانی وزرا از طرف ديگر مانند دو تيغه يک قيچی نمايندگان امضاءکننده را تحت فشار قرار داده تا امضای خود را پس بگيرند.

وی گفت: مقرر شده بود سوال به کميسيون مربوط برود و طبق قانون ظرف يک هفته نماينده رييس‌جمهور در کميسيون حاضر شود و در حضور نمايندگان پاسخ دهد، آنگاه اگر همچنان ۷۲ نفر از امضاء‌کنندگان قانع نشده بودند رييس‌جمهور ظرف حداکثر يک ماه به مجلس بيايد و توضيح بدهد و بدون آن‌که رای‌گيری برای قانع شدن يا قانع نشدن مجلس در کار باشد و مردم نيز بشنوند و قضاوت کنند و ای بسا حق را به رييس‌جمهور بدهند. چنين چيزی اگر حتی تهران زير بمباران دشمن باشد، خطری برای کشور ندارد بلکه برای کشور مفيد است.

وی افزود: آيا اين روش برای اداره کشور بهتر است يا روش فعلی که دولت و مجلس از طريق رسانه‌ها مواضع يکديگر را گلوله‌باران می‌کنند، آيا اين روش موجب حسن تفاهم ميان دولت و مجلس نمی‌شود و سوءتفاهمات را از ميان نمی‌برد.

مطهری گفت:‌ ما خود را دوست رييس‌جمهور می‌دانيم و خير ايشان را می‌خواهيم و در قلب خود هيچ کينه‌ای نسبت به وی احساس نمی‌کنيم؛ لذا با سوال از رييس‌جمهور قصد تحقير يا مفتضح کردن ايشان را نداريم و اساسا قادر به چنين کاری نيستيم.

وی گفت: به ياد داريم در ارديبهشت ۵۹ ما خانواده شهيد مطهری در اولين سالگرد شهادت ايشان خدمت امام(ره) رسيديم اما امام(ره) فرمودند ديشب ويژه برنامه تلويزيون را ديدم و گريه کردم، ضمن صحبت‌ها يکی از حضار گفت عده‌ای می‌خواهند کاری کنند که استاد مطهری و آثارش فراموش شود، امام فرمودند آقای مطهری آنقدر گردن‌کلفت است که کسی نمی‌تواند کاری کند.

وی تصريح کرد: بلا تشبيه خراب کردن آقای احمدی‌نژاد به وسيله يک سوال به واسطه خدمات زيادی که ايشان داشته يک تصور جاهلانه است؛ گرچه اين خدمات زياد همراه با خطاهای زياد بوده است.

نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: مرحوم جلال آل احمد کتابی دارد به نام خدمت و خيانت روشنفکران، جسارت نمی‌کنم و کلمه خيانت را به کار نمی‌برم، اما بجاست که کتابی به عنوان خدمت‌ها و خطاهای احمدی‌نژاد نوشته شود و چه بهتر که اين کتاب توسط افرادی نوشته شود که افراط کرده و کتاب احمدی‌نژاد معجزه هزاره سوم را نوشته‌اند.‌ اساسا مساله بزرگتر از آن است که به اشخاص مربوط باشد، بلکه به آينده نظام جمهوری اسلامی ايران مربوط است.

وی افزود: می‌دانيد آقای لاريجانی داماد خانواده ماست و البته از باب مزاح عرض می‌کنم که ديگر داماد ناخلفی است چون با طرح سوال همراهی نکرد.

به گزارش ايسنا، علی لاريجانی در پاسخ به اين صحبت مطهری گفت: مراقب خودتان و هم‌شيره‌تان باشيد.

مطهری نيز در ادامه سخنان خود خطاب به لاريجانی توضيح داد: اگر شما نيز رييس‌جمهور بوديد من با اين جديت موضوع را دنبال می کردم.

وی افزود: من از تمام ۱۰۰ نماينده امضاء کننده سوال که به اين وسيله رشد اجتماعی و سياسی خود را نشان دادند، تشکر می‌کنم و برای ۷۱ نفری که بر امضای خود پايداری کردند سپاس ويژه دارم. از همان ابتدا بر همين مطلب اصرار داشتم که اسامی کسانی که امضای خود را پس گرفتند منتشر نشود؛ زيرا نماينده بايد در کمال آزادی امضا کند، در کمال آزادی بر امضای خود پايدار بماند و در کمال آزادی امضای خود را پس بگيرد و تحت هيچ فشاری نباشد. بلاتشبيه آن‌چنان که اباعبدالله الحسين(ع) دنبال بيعت آگاهانه و آزادانه افراد بود و در شب عاشورا دستور داد چراغ‌ها را خاموش کنند تا هر کس می‌خواهد برود.

وی خاطرنشان کرد: من حتی غير از چند نفر که به طور طبيعی امضای خود را پس گرفتند تا ديروز آن هم اضطرارا دنبال آگاهی از اسامی کسانی که امضای خود را پس گرفتند، نرفتم. چون اساسا اين نوع پس گرفتن امضا يعنی به تشويق برخی از اعضای هيات رييسه را قبول ندارم، زيرا نماينده با خود می‌گويد لابد يک خطر ملی در راه است و همراهی می‌کند؛ لذا هيات رييسه در اين گونه موارد بايد بی‌طرف بماند، اگر در همان روز پنجم تيرماه ۹۰ که هيات رييسه نامه سوال را دريافت کرد طبق آيين‌نامه داخلی مجلس سوالات را به کميسيون‌های مربوطه ارجاع می‌کرد و اين طرح را به جريان می‌انداخت مساله پس گرفتن امضاها پيش نمی‌آمد ولااقل کمتر پيش می‌آمد.

نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اما وقتی نماينده احساس می‌کند، هيات رييسه مايل نيست و يا مردد است متزلزل می‌شود، بجاست که از مرحوم حجت‌الاسلام اسلامی نماينده مردم شريف ساوه که بر تحقق اين سوال اصرار داشت يادی کنيم و علو درجات او را از خداوند متعال مسالت نماييم؛ بنابراين پس از استعفای اينجانب اين سوال حدود ۸۵ امضاء داشت، اما هيات رييسه ترجيح داد به جای به جريان انداختن نامه سوال، استعفای اين بنده را اعلام وصول نمايد و آن‌گاه به همراه دولت به پس گرفتن امضاها بپردازد، اين بهترين دليل بر عزم جدی برخی اعضای هيات رييسه مجلس بر عملی نشدن طرح سوال از رييس‌جمهور است.

وی با اشاره به بررسی سير ماجرا تصريح کرد: اولين جرقه سوال از رييس‌جمهور زمانی زده شد که رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اجرای قانون تسهيلات ارزی برای متروی تهران و کلان‌شهرها و حمل و نقل عمومی کشور گفتند که من اين قانون را اجرا نمی‌کنم، ضرورت اجرای اين قانون با آغاز هدفمند يارانه حامل‌های انرژی افزايش يافت، اما هيچ گاه اجرا نشد. در واقع، بعد از مدتی ايشان اعلام کرد که اين جمله امام(ره) که مجلس در راس امور است مربوط به زمانی است که مجلس نخست‌وزير را تعيين می‌کرد والا امروز مجلس در راس امور نيست اين قضيه باعث شد که اراده ما بر سوال از رييس‌جمهور راسخ‌تر شود. چند ماه بعد دکتر احمدی‌نژاد در برنامه زنده تلويزيونی از برخی مجريان قانون عفاف و حجاب انتقاد کرد و اساسا وظيفه دولت در اين زمينه را برخلاف اجماع فقها انکار کرد و پس از مخالفت گسترده مراجع تقليد، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمايندگان مجلس در مصاحبه تلويزيونی بعدی اعلام کرد که حرف همان است که گفتيم، اين امر باعث انحطاط آشکار وضع پوشش اسلامی در جامعه شد،تبعا اين موضوع ما را يک قدم مصمم‌تر کرد.

وی ادامه داد: مساله ديگر اين بود که قانون هدفمند کردن يارانه‌ها پنج ساله بود در حالی که ميزان افزايش بهای برخی حامل‌های انرژی نشان داد که مدت اجرای آن که دولت مدت اجرای آن را کمتر از سه سال در نظر گرفت، در نتيجه مردم بايد فشار غيرلازمی را در پرداخت بهای مثلا گاز مصرفی تحمل کنند در حالی که سهم بخش توليد صنعتی و کشاورزی نيز به درستی پرداخت نشد و موجب آسيب جدی گرديد.

مطهری با بيان اين‌که «منابع تامين يارانه نقدی خانواده‌های نيز منحصر به محل افزايش قيمت اقلام مذکور در قانون نبود و در مجموع قانون مجلس به درستی اجرا نشد» تاکيد کرد: اين موضوع نيز طراحان سوال از رييس‌جمهور را يک گام به پيش برد همچنين نظريه لزوم ترويج مکتب ايران به جای مکتب اسلام که توسط مشايی بيان شد علی‌رغم ضديت آشکار با مبانی انقلاب اسلامی و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقليد و علمای بزرگ و دلسوزان نظام توسط رييس‌جمهور تاييد و مورد تاکيد قرار گرفت که اين هم عامل ديگر شکل گرفتن طرح سوال از رييس‌جمهور بود.

وی با بيان اين‌که «عامل ديگر اين بود که منوچهر متکی وزير سابق امور خارجه در زمان ماموريت خود به سنگال عزل شد» ابراز عقيده کرد: به طوری که علاوه بر تحقير شخصيت وی، نظام جمهوری اسلامی ايران در سطح جهان آسيب ديد، هم‌چنين اتفاق بعدی اين بود که وزير ورزش و جوانان پس از پنج ماه از ابلاغ قانون تشکيل وزارت ورزش و جوانان با نامه‌ای غيرمعمول و حاکی از قبول نداشتن اين قانون به مجلس معرفی شد و در نهايت موضوع مصلحی وزير اطلاعات عزم سوال‌کنندگان را جزم کرد که سوال را به جريان بيندازند.

وی گفت: اکنون دو منطق وجود دارد؛ يکی آن‌که بگوييم تخلفات انجام شده و حرف‌هايی گفته شده و خيلی جدی نگيريم و بگوييم گذشته‌ها گذشته، منطق ديگر اين است که مجلس نبايد با اين رفتارها با تساهل و تسامح برخورد کند، اين‌که رييس‌جمهور بگويد فلان قانون را اجرا نمی‌کند، سکوت مجلس يعنی رضايت که با فلسفه وجود مجلس در تضاد است.

نماينده مردم تهران در مجلس تصريح کرد: اساسا مجلس برای جلوگيری از سرکشی دولت‌ها به وجود آمده، قدرت در دولت متمرکز شده و قدرت متمرکز طغيان‌آور است، همه دولت‌ها ميل به طغيان و سرکشی و تک‌روی دارند و از نظارت گريزانند اين مجلس است که بايد به وظيفه خودعمل کند و از حقوق مردم دفاع نمايد. مجلسی که به بهانه‌های مختلف از اين وظيفه خود شانه خالی کند و صرفا ثناگوی دولت باشد به موکلين خود خيانت کرده است، چقدر اشتباه است کسانی که می‌گويند ما رهبری داريم و اگر لازم باشد اقدام می‌کنند در حالی که هر نهادی وظيفه خاص خود را دارد.

وی خاطرنشان کرد: سخن اخير رهبر انقلاب در دانشگاه رازی کرمانشاه بطلان اين سخن را چندمين بار آشکار کرد، امام خمينی(ره ) نيز می‌فرمايند نمايندگان در محدوده قانون و شرع آزاد و مختارند و هيچ کس نمی‌تواند از حقوق قانونی آنان جلوگيری نمايد. ( صحيفه امام جلد ۱۸ صفحه ۴۶۸). اين منطق که اگر لازم باشد خود رهبری دخالت می‌کند، مرا به ياد ساخت و ساز بی‌رويه در شمال تهران در دوران سازندگی می‌اندازد که به فروش تراکم مثلا در کوچه شش متری ساختمان هفت طبقه ساخته می‌شد، وقتی اعتراض می‌کرديم عده‌ای می گفتند اگر اشکال داشت رهبری يا رييس‌جمهور وقت ـ تاليتلو رهبری ـ خودشان می‌گفتند آن‌قدر تعلل شد تا آسيب جدی به شمال تهران از نظر اصول مهندسی شهری و ترافيک و غيره وارد شد که آثار آن تا سال‌های دور باقی خواهد ماند.

وی گفت:‌ در سال ۵۹ تا ۶۲ که در پخش راديو مطلب می‌نوشتم وقتی موسيقی غيرمجاز پخش می‌شد و ما اعتراض می‌کرديم می‌گفتند اگر اشکال داشته باشد از دفتر امام زنگ می‌زدند، واقعا تصور برخی از اصل ولايت فقيه همين اندازه مضحک و تعجب‌آور است و خيال می‌کنند ولايت فقيه تکاليف را از گردن ما ساقط می‌کند، در حالی که هر فردی به هر نهادی در جای خود وظيفه خودش را دارد.

مطهری اظهار کرد: به هر حال جمع‌آوری امضاء برای سوالات مذکور آغاز شد و به مرور امضاها به حد نصاب رسيد و از آن حد نيز گذشت، اما مدتی تحمل کرديم تا شرايط مناسب فرا رسد و مثلا مدتی از اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها بگذرد، در اين بين جلسه‌ای با شورای داوری اصولگرايان داشتيم و اين شورا با اصل سوال موافقت کرد، ولی زمان تحويل آن را موکول به اعلام خود نمود، ما نيز مدتی صبر کرديم تا اين شورا موافقت خود را با تحويل سوال به هيات رييسه مجلس اعلام نمود.

وی با اشاره به اين‌که «در تاريخ ۵ تيرماه ۹۰ يعنی چهار ماه پيش اين سوال با ۱۰۰ امضا تحويل هيات رييسه شد و بقيه ماجرا همان است که می‌دانيد» اظهار کرد: ظن قوی دارم که بيانات رهبر انقلاب در جمع دانشگاهيان استان کرمانشاه پاسخی به اين نامه و نيز مطلبی است که در استعفانامه‌آورده‌ام؛ بنابراين خودداری هيات رييسه از به جريان انداختن طرح سوال از رييس‌جمهور ارتباطی با رهبری ندارد تنها اين احتمال باقی می‌ماند که ترس از بيان مطالبی شبيه آنچه که در مناظرات انتخاباتی رخ داد،عامل عزم راسخ هيات رييسه بر عدم به جريان افتادن اين سوال بوده است و البته اين دليل، مسموع نيست.

وی افزود: نمی‌توان گفت چون فردی تعدادی پرونده زير بغل دارد و جسارت لازم را هم دارد، همه بايد مطابق ميل او رفتار کنيم تا دوره‌اش به سر رسد. ضمن اين‌که اين امر منحصر به تريبون مجلس نيست و رييس‌جمهور در هر هفته بارها فرصت بيان آن‌چه را که مايل است به گوش ملت برساند دارد.

مطهری خاطرنشان کرد:‌ به هر حال استعفای من از آن جهت است که احساس می‌کنم مجلس قادر به انجام برخی کارهای بزرگ و اساسی درجهت استيفای حقوق ملت و نظام اسلامی نيست و حقيقت فدای برخی مصلحت‌ها می‌شود که در واقع مصلحت نيستند. مجلس مانند کارخانه‌ای است که با ۵۰ درصد ظرفيت اسمی خود کار می‌کند، ما می‌خواهيم آن را به ۱۰۰ درصد يا لااقل ۹۰ درصد برسانيم. مجلس هم مانند هر اجتماع مدنی قابل رشد و انحطاط است، بايد با آزاد گذاشتن نماينده‌ها موجبات رشد مجلس را فراهم کنيم. فرضا طرح سوال از رييس‌جمهور طرح اشتباهی باشد، هيات رييسه اجازه دهد به جريان افتد، اگر آثار سوتی داشته باشد، نماينده فعلی در نوبت بعد، يا نمايندگان مجالس بعدی با احتياط بيشتری آن را امضا می‌کنند.

نماينده مردم تهران در مجلس يادآور شد:‌ همين طور است در مورد استيضاح وزيران با تحقيق و تفحص از سازمان‌های مختلف اين يعنی رشد مجلس به عنوان يک شخصيت حقوقی . اما اگر همواره هيات رييسه‌های مجالس مختلف مانند پدری که دانم به فرزندان خود امر و نهی می‌کند مانع آزمون و خطای نمايندگان شوند، مجلس هيچ گاه رشد پيدا نمی‌کند.

وی با بيان اين‌که «اقتدار مجلس موجب اقتدار نظام است چه در زمان دولت اصولگرا و چه در زمان اصلاح‌طلب» اظهار کرد: من به برخی از برادران اصولگرا که مخالف طرح سوال بودند می‌گفتم اگر در آينده يک رييس‌جمهور اصلاح طلب روی کار بيايد و بگويد من فلان قانون را اجرا نمی‌کنم، شما قادر به سوال از رييس‌جمهور نخواهيد بود، چون امروز با آن مخالفت کرديد و به شما می‌گويند يک بام و دو هوا نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما بايد به گونه‌ای موضع بگيريم و سخن بگوييم که چه در زمان دولت اصولگرا و چه در زمان دولت اصلاح‌طلب، چه زمانی که در قوه مقننه هستيم و چه زمانی که درقوه مجريه هستيم حرف‌مان يکی باشد.

مطهری خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی دو نهاد است که مانع استبداد دولت‌ها می‌شوند، يکی ولايت فقيه و ديگر مجلس شورای اسلامی، در اين ميان اين مجلس است که بايد سپر رهبری قرار گيرد نه رهبری سپر مجلس. آن‌ها که می‌گويند اگر لازم باشد رهبری وارد می‌شوند، در واقع می‌خواهند رهبری را سپر خود قرار دهند نه برعکس، و اين يعنی عافيت طلبی و خودخواهی، در زمان جمع‌آوری امضا برای سوال از رييس‌جمهور برخی می‌گفتند هر وقت آقا بگويند من امضا می‌کنم. به آن‌ها می‌گفتم اگر آقا بگويند که ديگر سوال مجلس نيست، آن می‌شود سوال رهبری و ديگر نيازی به ورود ما نيست. ما دنبال سوال مجلس از رييس‌جمهور هستيم.

وی تاکيد کرد:‌ اما چرا ما به اين جا رسيديم که سوال از رييس‌جمهور به صورت يک تابو در آمده و هنوز نتوانسته‌ايم آن را بشکنيم به نظر من يکی از علل آن بت‌سازی است، آن هم توسط اطرافيان، اين موضوع اختصاص به اين دوره ندارد، بر دوره سازندگی و دوره اصلاحات نيز صدق می‌کند، آن قدر فردی را به اعتبار رای مردم بالا می‌بريم که جريان پرسيدن يک سوال را از او پيدا نمی‌کنيم و گاهی امر برخود آن هم مشتبه می‌شود و حرف‌هايی می‌زند در قامت يک ايدئولوگ مثلا ما جنگ فرهنگی نداريم. جنگ فرهنگ با فرهنگ معنی ندارد، درست نقطه مقابل تاکيدات رهبر انقلاب بر تهاجم و بلکه شبيخون فرهنگی، و يا در مقابل رسيدگی به پرونده اقتصادی برخی اعضای دولت می‌گويد کابينه خط قرمز است. اينجاست که عده‌ای احساس حاشيه امن پيدا می‌کنند و تخلفاتی مانند اختلاس سه هزار ميلياردی رخ می‌دهد.

مطهری اظهار کرد: علت ديگر اين است که وقتی که رييس‌جمهور رای می‌آورد، خصوصا اگر رای بالايی بياورد، فکر می‌کند که می‌تواند مسير فرهنگ و اقتصاد و سياست خارجی کشور را مطابق نظريات خود عوض کند، در حالی که رييس‌جمهور صرفا يک مجری است و بايد سياست‌های فرهنگی ، اقتصادی و سياسی کشور را که در جای خود مصوب شده و قوانين مصوب مجلس را اجرا کند و به راحتی در مقابل مجلس پاسخگو باشد.

وی گفت: علت سوم، روحيه ملاحظه‌کاری و رودربايستی و رفيق‌بازی و به تعبير اميرالمومنين مصانع است که در برخی از ما متوليان امور کشور چه در مجلس،‌چه در قوه قضاييه و چه در قوه مجريه وجود دارد. با مصانعه اوامر الهی اقامه نمی‌شود. امام علی (ع) فرمود؛انما يقيم امر الله من لايصانع و لايضارع و لايتبع المطامع. امر خدا را فقط کسی برپا می‌کند که اهل مصانع و ملاحظه‌کاری نباشد. اشکالات جامعه در خود او وجود نداشته باشد و بنده طمع نيز نباشد.

مطهری خاطرنشان کرد: به هر حال استعفای اينجانب آخرين دستگيره‌ای است که يک نماينده می‌تواند به آن متمسک شود و پاسخی است به اين پرسش مردم که سوال از رييس‌جمهور به کجا انجاميد؟ نمی‌شود صد نماينده ، کاری را آغاز کنند و بعد از مدتی ناگهان آن را رها کنند بدون هرگونه توضيحی، پاسخ اينجانب به آن‌ها اين است که اکنون که قادر به استيفای بخشی از حقوق شما نيستم، از سمت خود استعفا می‌دهم؛ زيرا ما نمايندگان مجلس در ابتدا به خدای قادر متعال سوگند ياد کرده‌ايم که همواره به حفظ حقوق ملت پايبند باشيم و از قانون اساسی دفاع نماييم.

وی گفت:‌ بديهی است که نمايندگان هرگونه رای بدهند مورد رضايت اينجانب است، چه رفتن و چه ماندن، در اين مدت سه و نيم ساله از همکاران بهره‌های فراوان علمی و معنوی بردم و همواره قدردان آن خواهم بود و اگر ناخواسته حق کسی را ضايع کرده‌ام حلاليت می‌طلبم؛ لذا بديهی است که مطرح شدن استعفای اينجانب به معنی منتفی شدن طرح سوال از رييس‌جمهور نيست، اين طرح اکنون ۲ يا ۳ امضا کم دارد و طبعا امضا کنندگان محترم می‌توانند آن را با جديت دنبال کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016