جمعه 13 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یک کار‌شناس انرژی در گفت‌و‌گو با ایلنا: جایگاه ایران در صورت افزایش سقف تولید عربستان به مخاطره مي‌افتد

یک کار‌شناس انرژی گفت: این خطر برای ایران مطرح است که عربستان با افزایش تولید، بخشی از سهم ایران در بازار را در اختیار بگیرد که اگر کشورمان همکاری مطلوبی با عربستان داشته باشد شاید بتواند از این خطر گذر کند.

محمد علی خطیب در گفت گو با ایلنا در خصوص امکان به مخاطره افتادن جایگاه ایران در صورت افزایش سقف تولید کشورهایی مثل عربستانی گفت: کشورمان از دو جهت با مشکل روبرو است یکی اینکه تولید نفت در ایران کاهش پیدا کرده و دیگر اینکه به دلیل نبود سرمایه‌گذاری لازم در این حوزه و کاهش ذخایر، میزان نفت ایران کمتر شده و در حال حاضر حدود ۳ هزار و ۸۰۰ هزار بشکه در روز تولید می‌کند که این مسئله ایران را در خطر جابه جایی رتبه تولید نفت قرار می‌دهد.

به گفته وی از مجموع تولید نفت ایران ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در داخل مصرف می‌شود که با باقیمانده تولید ایران به نظر می‌رسد در صورت عدم افزایش تولید و نرسیدن توافق ایران با عربستان‌، ممکن است رتبه ایران دچار تغییر شود.

وی تاکید کرد: پیش از این نیز بین ایران و عربستان اختلاف‌هایی وجود داشت که البته از زمان جنگ کویت با عراق نیز‌، عربستان با افزایش ظرفیت تولید نفت خود، بازار را از کمبود نفت نجات داد.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش تولید نفت برخی کشور‌‌ها افزود: این مساله مشخص است که بسیاری از کشور‌های عضو اوپک خارج از سقف مشخص شده برای آن‌‌ها در روز تولید دارند که البته در آخرین کنفرانسی که اوپک داشت توافقی برای داشتن سقف مشخص بین اعضا صورت گرفت که این مسئله ساماندهی شود.

به گفته وی زمانی که کشوری خارج از سهمیه خود تولید می‌کند اوپک آن را به عنوان اضافه تولید خود منظور می‌کند چرا که امروزه کشورهایی هستند که توان تولید بیشتری داشته و روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند در حالی که سقف تولید برای آن ‌‌ها ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی کشور‌‌ها به دلیل نداشتن توان تولید بالا حدود ۲ تا ۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کنند گفت: آنچه مصوبات اوپک در نظر گرفته کنترل سقف تولید برای برخی کشور‌‌ها است که کف در نظر گرفته شده برای آن ۲۴ میلیون بشکه در روز و سقف آن ۲۸ میلیون بشکه است.

خطیب تاکید کرد: این میزان با توجه به افزایش یا کاهش قیمت نفت در نوسان خواهد بود اما به نظر می‌رسد که تاکنون برخی کشور‌‌ها سقف در نظر گفته شده برای تولید را رعایت نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: در برخی موارد افزایش سقف تولید به دلیل مسایل اقتصادی کشور‌‌ها و یا مسائل سیاسی است چرا که نیاز به درآمد باعث می‌شود برخی کشور‌‌ها تولید بیشتری داشته باشند.

این کار‌شناس انرژی تاکید کرد: برخی کشور‌‌ها ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمد خود را از فروش نفت تامین می‌کنند و به همین دلیل رو به افزایش سقف تولید می‌آورند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016