جمعه 4 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:کاهش رابطه با انگلیس مشکلی را حل نمی‌کند، خبر آنلاین

مجلس - عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به طرح کاهش رابطه با انگلیس، گفت:پیش از این شورای عالی امنیت ملی به عنوان یک مرجع مهم تصمیم‌گیری در این زمینه، توصیه به کاهش روابط نمی‌کردند.

به گزارش خبر‌آنلاین،در طرح دو‌فوریتی کاهش رابطه با انگلیس، وزارت امور خارجه موظف شده در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت ایران «ظرف دو هفته»، روابط سیاسی را با دولت انگلیس «به سطح کاردار» تنزل داده و روابط اقتصادی و بازرگانی را به حد‌اقل ممکن برساند.

غلامرضا کرمی رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت‌ملی در پاسخ به پرسش خبر‌آنلاین درباره اینکه فکر نمی‌کنید بهتر است حوزه سیاسی و اقتصادی روابطمان با انگلیس از یکدیگر جدا کنیم، گفت: در مجموع کاهش روابط براساس طرح فعلی اختیارش با مسئولان جمهوری اسلامی است و نمی‌توان مجموعه‌های سیاسی و اقتصادی را از یکدیگر جدا دانست.

وی با بیان اینکه شاید یکی از دلایلی که «قطع رابطه با انگلیس» در میان اعضای کمیسیون امنیت ملی طرفداران زیادی نداشت این بود که اختیار تنظیم رابطه با مسئولان جمهوری اسلامی باشد، تصریح کرد: وقتی انگلیس اصل نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته است اینکه بخواهیم حوزه روابط اقتصادی خودمان را با این کشور از حوزه روابط سیاسی جدا کنیم، معنا ندارد.

انگلیسی هفته قبل تصمیم به تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گرفت و بعد از آن علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران از کاهش روابط با کشور‌هایی خبر داد که دست به اقدامات تحریمی علیه کشورمان می‌زنند.

کرمی با اشاره به طرح نشدن موضوع قطع رابطه با انگلیس طی ماه گذشته، افزود: نظام جمهوری اسلامی به جز رژیم صهیونیستی قصد قطع روابط خود با کشور‌های دیگر را نداشته و ندارد و به همین دلیل در این زمینه ملاحظاتی را در نظر گرفت، ولی انگلیسی‌ها به دلیل خباثت ذاتی‌شان از فرصت ارتباط استفاده نکردند و بر ننگ‌های تاریخی خود سفحات جدیدی را هم اضافه کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همین حال سید‌احمد آقایی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه «به تنظیم رابطه» با انگلیس معتقد است، گفت: رابطه با یک کشور به معنی تأیید مواضع آنها نیست. بلکه باید ببینیم منافع ملی ما چه ضرورت‌هایی را ایجاب می‌کند.

وی در عین حال تاکید کرد: ضمن اینکه همه ما می‌دانیم که مردم ما خاطره خوبی از رابطه با انگلیس ندارند.

آوایی با بیان اینکه کاهش رابطه مشکلی را حل نمی‌کند، تصریح کرد: مهم این است که ما در زمینه دیپلماسی قوی عمل کنیم و متناسب با منافع ملی خود تصمیم بگیریم و حتی اگر به این موضوع رسیدیم که با انگلیسی‌ها قطع رابطه کنیم، این اقدام را انجام دهیم.

آوایی با اشاره به بحث‌های گذشته کمیسیون امنیت ملی در یک سال گذشته در خصوص رابطه با انگلیس و نظرات حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری در کشور، گفت: شورای عالی امنیت ملی به عنوان یک مرجع مهم تصمیم‌گیری در این زمینه توصیه به کاهش روابط نمی‌کردند و حتی وزارت خارجه و نهاد ریاست جمهوری مایل به قطع رابطه نبودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016