شنبه 5 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"توليد کنندگان توان اجرای هدفمندی يارانه‌ها را ندارند"، ايلنا

واگذاری‌های صورت گرفته طبق اصل ۴۴ بسيار خوب است اما بايد اين را در نظر داشت که بخش خصوصی در شرايط فعلی در شرايطی نيست که بتواند در خصوصی سازی موفق باشد.


ايلنا: رئيس هيات مديره تشکل‌های صنعت پتروشيمی گفت: با توجه به مشکلاتی که صنايع پايين دستی در اجرای هدفمندی يارانه‌ها دارند بهتر است هدفمندی يارانه‌ها در طی يک برنامه ۱۰ ساله برای صنايع پايين دستی اجرا شود چرا که توليد کنندگان توان اجرای هدفمندی يارانه‌ها را ندارند.

نصرالله رضازاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا در مورد برخی مشکلاتی که صنايع پايين دستی بعد از هدفمندی يارانه‌ها با آن روبرو شدند،افزود: در بحث هدفمندی يارانه‌ها بعد از اينکه آزادسازی قيمت‌ها صورت گرفت صنايع پايين دستی با مشکلات عديده‌ای روبرو شدند.

وی ادامه داد: در سال‌های قبل نيزمحصولات عرضه شده در بورس با ۲۵ تا ۳۰ درصد پايين‌تر از قيمت‌های جهانی عرضه و در بازار توزيع می‌شد اما بعد از آزادسازی قيمت‌ها و برداشتن سهميه واحدهای توليدی اين واحد‌ها با چالش‌های جدی روبرو شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رضازاده با تاکيد بر اينکه بعد از هدفمندی ،توليدکنندگان داخل بازار خود را در مقايسه با ديگر کالاهای ارائه شده در بازار از دست داده‌اند گفت: در آن زمان کالاهايی وارد بازار شد که مشابه آن‌که ساخت چين بود در بازار وجود داشت و اين برای توليدکنندگان ضربه بزرگی بود که بعد از در ميان گذاشتن اين مسئله با مسئولين دولتی تلاش شد در جهت اصلاح سيستم توزيع مواد اوليه گام‌هايی برداشته شود.

رئيس هيات مديره تشکل‌های صنعت پتروشيمی تاکيد کرد: بحث هدفمندی يارانه‌ها مسئله مناسب و سنجيده‌ای است که در درستی آن شکی نيست اما اجرای آن در شرايط فعلی واحدهای توليدی کشور را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

رضازاده با تاکيد بر اينکه ادامه اين وضع برای واحدهای توليدی توجيه اقتصادی ندارد گفت: واحدهای توليدی يکی پس از ديگری واحدهای خود را تعطيل می‌کنند چرا که کار توليدی کار پر دردسری است که نمی‌توان از سود آن اطمينان حاصل کرد.

به گفته وی اگر سود توليد کمتر از سود سپرده گذاری باشد نشان از فشارهايی است که به توليد کننده در صنايع پايين دستی وارد شده است.

رئيس هيات مديره تشکل‌های صنعت پتروشيمی با بيان اينکه واحدهای توليدی ممکن است چندسال با ضرر کار خود را ادامه دهند اما در ‌‌نهايت کار خود را تعطيل می‌کنند افزود: توليد داخل در دو نقطه يعنی کيفيت و سود دچار مشکل است چنانچه انتظار داشتيم کيفيت توليد داخل در سال‌های گذشته ارتقا پيدا کند اما به دليل نبود سود منطقی اين اتفاق نيافتاد.

وی يکی از مشکلات صنايع پايين دستی را نبود توجه به ميزان مصرف سوخت در ماشين آلات اين صنايع دانست و گفت: در سال‌های قبل با وجود رشد نرخ حامل‌های انرژی بيشتر از هر چيز به قيمت اين ماشين آلات توجه شده و ميزان مصرف انرژی در آن‌ها در کمترين اولويت است.

رضازاده تورم را عاملی مهم برای ناتوان کردن بخش توليد و صنايع پايين دستی دانست و اظهارداشت: تورم به بخش صنعت تحميل شده و دست توليدکننده را در اين زمينه بسته است.

رئيس هيات مديره تشکل‌های صنعت پتروشيمی با مقايسه تسهيلاتی که در ايران و چين به توليدکننده‌ها داده می‌شود گفت: توليدکننده ايرانی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که قابل مقايسه با توليدکننده چينی نيست و البته در ‌‌نهايت کيفيت کالای چينی با کالای ايرانی مقايسه می‌شود.

توليدکننده چينی با کمترين درآمد بيشترين بهره وری را دارد

وی با بيان اينکه سرمايه در گردش و سرمايه ثابت با چنين شرايطی به هيچ عنوان منطقی نيست گفت: توليدکننده داخل با اين شرايط امکان رقابت با توليدکننده‌های ديگر کشور‌ها را ندارد و لزوم شناسايی تهديدهای توليد به شدت در اين زمينه احساس می‌شود.

رضازاده تاکيد کرد: توليدکننده چينی با کمترين درآمد بيشترين بهره وری را برای کشور خود دارد و اين در حالی است که تسهيلاتی که برای توليدکننده داخل ارائه می‌شود بسيار ناچيز است.

رئيس هيات مديره تشکل‌های صنعت پتروشيمی با اشاره به مصوبه دولت برای عرضه مواد اوليه با نرخ فوب گفت: اين مصوبه دولت در حالی است که بسياری از پتروشيمی‌های دولتی مواد خود را در بورس عرضه نمی‌کنند و آن را با ۲۰ درصد بالای قيمت فوب در خارج از بورس عرضه می‌کنند و توليدکننده از سر نياز مجبور به خريد اين مواد است.

چين از تجارت با ايران به دنبال جوايز صادراتی است

رضازاده تاکيد کرد: چين در اين تجارتی که با ايران دارد بسيار هوشمندانه عمل کرده چرا که جايزه صادراتی که از کنار صادرات به ايران نصيبش می‌شود ۱۷ درصد است و اين در حالی است که اينجايزه صادراتی برای صادرات به عراق تنها ۶ درصد است که اين هوشمندی چين و البته تهديدی برای ايران است.

وی پيشنهاد کرد: بهتر است برنامه هدفمندی يارانه‌ها برای واحدهای توليدی در يک برنامه ۱۰ ساله بلند مدت اجرا شود و هر سال مقدار ناچيزی به قيمت‌ها اضافه شود.

به گفته رضازاده برق و گاز واحدهای توليدی بعد از هدفمندی يارانه‌ها بايد به گونه‌ای باشد که واحدهای توليدی در آن شرايط امکان فعاليت داشته باشند.

وی با اشاره به اينکه برای رسيدن به رشد ۸ درصدی در اقتصاد که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده بايد توليد داخل را تقويت کنيم گفت: واگذاری‌های صورت گرفته طبق اصل ۴۴ بسيار خوب است اما بايد اين را در نظر داشت که بخش خصوصی در شرايط فعلی در شرايطی نيست که بتواند در خصوصی سازی موفق باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016