سه شنبه 8 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلاش ناکام برای سرقت اسناد تخلف بزرگ مالی درشرکت سرمايه گذاری تامين اجتماعی (شستا)، جوان

سپيده آماده / پس از انتشار خبر اختلاس هزار ميلياردی در شرکت سرمايه گذاری تامين اجتماعی(شستا) از سوی يکی از اعضای کميته تحقيق و تفحص مجلس از اين شرکت، فشارها و تهديدها بر اعضای اين کميته آغاز شد. مخالفان پيگيری اين تخلف بزرگ مالی در تازه ترين اقدام خود تلاش کرده اند اسناد کميته تفحص را به سرقت ببرند. منزل رئيس اين کميته هم از دست سارقان اسناد در امان نمانده است. اما دزدها به کاهدان زده اند و به رغم کارشکنی های مداوم،نتايج نهايی کميته تفحص تامين جتماعی به مجلس به صحن علنی می رود.

ماجرای تحقيق و تفحص کميته ای متشکل از مجلس از ۱۵۰ شرکت زيرمجموعه سازمان تامين اجتماعی، بازنشستگی و شستا و انتشار خبر اسناد تخلف هزار ميليارد تومانی، با نزديک شدن زمان اعلام نتايج اين تفحص در صحن علنی مجلس شورای اسلامی باعث شده که فشارها بر سليمان جعفرزاده رئيس اين کميته و ديگر اعضا به جايی برسد که پای تهديد و پيشنهاد رشوه و اقدام به سرقت مدارک نيز به اين داستان باز شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


منافع برخی باعث کارشکنی است
کميته تفحص که در جريان کار خود عملکرد ۱۵۰ شرکت را بررسی کرده است. به گفته جعفرزاده، در برخی از موارد اين شرکت ها بيش از ۳ تا ۴ دهه بدون هيچ نظارتی فعاليت داشتند و تخلفاتشان مربوط به دهه های گذشته است که اگر هيئت رئيسه مجلس از ادامه کار جلوگيری نمی‌کرد کميته می توانست بيش از سه هزار ميليارد تومان اسناد و مدارک تخلف در اين شرکتها را اثبات کند!

اسناد ۲۰هزار برگی تخلفات تامين اجتماعی در ۱۲ کارتن
سليمان جعفر زاده رئيس کميته تحقيق و تفحص مجلس در تامين اجتماعی در در گفتگو با «جوان»، می گويد: اسناد ما۲۰ هزار برگ است که در ۱۲ کارتن جمع اوری کرده ايم و برای ارائه در صحن علنی بايد به يک گزارش ۲۰ صفحه ای تبديلش کنيم. اين گزارش به همراه کليه اسناد و مدارک تا پايان همين هفته تحويل هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی می شود. وی می افزايد: پيشنهاد داده بوديم که نشستی با شرکت های مربوطه در مجلس داشته باشيم تا تخلفات را طرح کنيم در هر حال حتی اگر اين فرصت هم فراهم نيايد، وظيفه ما با ارائه اين اسناد مدارک به هيئت رئيسه پايان می يابد.

سرقت، رشوه، تهديد
جعفر زاده درباره شايعاتی مبنی بر سرقت مدارک تخلفات مالی به «جوان» می گويد: افرادی ناشناس به قصد سرقت مدارک دو بار به محل تشکيل جلسات کميته تحقيق و تفحص ورود پيدا کرده اند اما هر بار ناموفق بودند. حتی عده ای ناشناس به تصور اينکه اسناد را در خانه ام در شهرستان نگهداری می کنم به آنجا مراجعه کرده اند و با ديلم به داخل خانه ورود پيدا کرده و اقدام به شکستن گاوصندوق من نيز کرده اند اما نتوانسته اند حتی يک برگ سند و مدرک را سرقت کنند. از سوی ديگر بازرسين کميته را هم تهديد کرده اند که به اين قضيه ورود پيدا نکنند و پيام هايی مبنی بر پيشنهاد رشوه نيز ارائه داده اند.

تخلف مالی نه اختلاس
جعفرزاده در پاسخ به اين پرسش که چه کسانی و به چه دليلی اقدام تهديد و ارعاب می کنند، می گويد: اين مجموعه بيش از نيم قرن مورد تحقيق و تفحص قرار نگرفته است و طبيعتا اين ها افرادی هستند که منافع دارند. اما قصد ما شفاف سازی است نه مچ گيری. قضاوت و مجازات هم برعهده مقامات قضائی است و وظيفه ما تنها يافتن تخلفات است. وی همچنين درباره واژه اختلاس که در خصوص تخلفات مالی شستا به کار می رود اضافه می کند: مصداق اختلاس را تنها مراجع و محاکم قضائی می توانند معين کنند و در اين جا سخن ما تخلف مالی است که کاملا محرز نيز هست.

مو لای درز مدارک تخلف نمی رود
صمد فدايی ديگر عضو هيئت رئيه کميته تحقيق و تفحص نيز به «جوان» می گويد: تحقيقات ما در قالب۴ تيم يعنی ۲ تيم در شستا، يک تيم دربازنشستگی و يک تيم در تامين اجتماعی انجام شده است. مدارک تخلف هم وجود دارد و کسی نمی تواند منکر اين موضوع باشد چرا که مو لای درز مدارک نمی رود.

با فشار می خواهند سر و ته ماجرا را هم بياورند!
فدايی با اشاره به اينکه طبيعی است که عده ای با استفاده از لابی ها و فشارهای مختلف می خواهند سر و ته موضوع را به هم بياورند، می افزايد: پرونده شستا هنوز باز است زيرا شستا ۱۵۰ شرکت را تحت پوشش خود دارد و اين در بازه زمانی ۷ و ۸ ماهه قابل بررسی تمام و کمال نيست. بنابراين گزارش های آماده شده را ارائه می کنيم و مابقی تحقيق را ادامه می دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016