شنبه 14 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: بايد مراقبت كرد كه عدالت تحت تأثير سياست‌بازي و باندبازي‌ها قرار نگيرد.، ایسنا

رييس‌جمهور رمز كمال و سعادت انسان را در دل خدمتگزاري به جامعه عنوان كرد و گفت: بايد به جايي برسيم كه تعهد به خدمتگزاري و خادم مردم بودن در جامعه عموميت يافته و به عنوان يك عنصر موثر در فرهنگ كشورمان نهادينه شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود احمدي‌نژاد پيش از ظهر امروز (شنبه) در جشنواره شهيد رجايي كه به منظور تقدير از خدمات كاركنان و دستگاه‌هاي برگزيده در امر خدمت‌رساني به مردم برگزار شد، با تأكيد بر اين‌كه «بالاترين و ارزشمندترين نشان، مدال خدمتگزاري به مردم است» گفت: امروز خداوند اين توفيق را به ما عنايت كرده كه رسماً خدمتگزار مردم باشيم، بنابراين مسووليت‌مان نسبت به گذشته سنگين‌تر است.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه «بايد تلاش كنيم به جايگاهي برسيم كه تعهد به خدمتگزاري و خادم مردم بودن در كشور تبديل به فرهنگ عمومي شود» اظهار كرد: البته كارهاي خوبي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و چند سال اخير صورت گرفته اما روحيه خدمتگزاري هنوز به طور كامل در كشور نهادينه نشده است.

وي با بيان اين‌كه «خدمت‌رساني در جامعه بايد در كمترين زمان ممكن صورت گيرد و وقت مردم براي دريافت خدمات دولتي تلف نشود» تصريح كرد: در مواقعي خدمات بسياري انجام مي‌شود اما مدت زمان زيادي براي انجام آن صرف مي‌شود، در حالي كه خدمتي در جامعه اثرگذار و سازنده خواهد بود كه عادلانه و سريع انجام گيرد.

احمدي‌نژاد به لزوم گسترش دولت الكترونيك در سرتاسر كشور اشاره كرد و گفت: در شرايط كنوني مجموعه دولت بيش از يك هزار و 400 خدمت به مردم ارائه مي‌دهد كه مي‌شود اين خدمات را با دفاتر پيشخوان در قالب اجراي طرح دولت الكترونيك به صورت منسجم‌تر و گسترده‌تر با صرف وقت و هزينه كمتر به مردم ارائه كرد.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اين‌كه «با ايجاد دولت الكترونيك بسياري از رانت‌ها حذف خواهد شد» افزود: با گسترش دولت الكترونيك مي‌توان تمامي دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را به يكديگر وصل كرد و حتي اين شبكه اين ظرفيت را دارد تا بسياري از خدمات بانكي را به مردم ارائه كند و در نتيجه خدمات دولتي به صورت جامع و يكجا به مردم ارائه شود اما هنوز حتي از يك درصد ظرفيتي كه در اين زمينه وجود دارد، نيز به صورت مناسب استفاده نمي‌شود.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وجود نواقصي در سيستم بانكي كشور، اظهار كرد: از شش سال قبل اعلام كرديم كه در سيستم بانكي اشكالاتي وجود دارد و بايد اصلاح شود اما برخي‌ها به جاي اين‌كه دولت را در زمينه رفع اين ايرادات ياري كنند، تلاش كردند تا اختيارات را از دولت بگيرند كه مبادا دولت اصلاحاتي انجام دهد.

رييس‌جمهور تصريح كرد: متاسفانه عده‌اي قليل كه نمي‌خواهند سيستم بانكي و ديگر ساز و كارهاي اداري شفاف شود، در اين زمينه به شدت با دولت مقابله كردند كه امروز نتيجه آن را مي‌بينيم.

احمدي‌نژاد با اظهار اين‌كه «اميدوارم مشكلات اخيري كه در سيستم بانكي كشور بروز كرد، باعث بيدار شدن اين دسته افراد بشود» خاطرنشان كرد: اگر افرادي كه مخالف اصلاح اين سيستم بودند از خواب بيدار شوند و سيستم بانكي اصلاح شود، با طراحي ضوابط در سيستم‌ها و شبكه اين امكان به وجود خواهد آمد تا به صورت خودكار جلوي بسياري از موارد و تخلفات گرفته شده و مطمئن باشيد كه مسوولان امر مي‌توانند تمامي ورودي و خروجي‌هاي سيستم بانكي را حتي در حد دفاتر و شعبات بانك‌ها كنترل كنند و ديگر شاهد اتفاقاتي از قبيل تخلف بانكي اخير نخواهيم بود.

رييس‌جمهور گفت: متأسفانه در ماجراي تخلف بانكي اخير زحمات كاركنان نظام بانكي كم‌رنگ و ناديده گرفته شده و زير سؤال رفت، در حالي كه حجم بالاي فعاليت‌هاي اقتصادي و عمراني جاري در كشور بدون ياري كاركنان خدوم بانك‌ها قابل انجام نيست.

احمدي‌نژاد اضافه كرد: نظام بانكي كشور ايراداتي دارد و اصلاح آن مطالبه جدي دولت است اما همه بايد اين خواسته را مطالبه كنند تا عدالت در نظام بانكي محقق شود؛ البته عدالت بايد در همه جا اقامه شود و دستگاه قضايي هم بايد عادلانه قضاوت كند تا حق كسي ضايع نشود.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه «تخلفي در يك بانك خصوصي رخ داده و عده‌اي خارج از نظام بانكي تخلفاتي مرتكب شده‌اند» اظهار كرد: اصل تخلف، خارج از نظام بانكي رخ داده و در اين ميان افرادي از سوي قوه قضائيه بازداشت و اسم آن‌ها منتشر شد اما اتهامشان اعلام نشد؛ بايد مراقب بود كه آبروي افراد زير سؤال نرود. اجراي صحيح عدالت منوط به آن است كه عدالت به صورت كامل و در همه عرصه‌ها اجرا شود و بايد مراقبت كرد كه تحت تأثير سياست‌بازي و باندبازي‌ها قرار نگيرد.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به اجراي طرح «كاداكس» از سوي سازمان ثبت اسناد كشور اشاره كرد و گفت: اگر سازمان ثبت اسناد به طور كامل وارد سيستم دولت الكترونيك شود، بي ترديد تكليف بسياري از پرونده‌ها با سرعت روشن خواهد شد. به عنوان مثال در طرح «كاداكس» كه در خصوص مشخص شدن حدود اراضي بوده و بيش از 40 سال است كه در حال اجرا مي‌باشد، مي‌توان با استفاده از ظرفيت‌هاي دولت الكترونيك و در مدت دو سال تمامي اين پرونده‌ها را به روز كرده و وضعيت آن‌ها را مشخص كرد.

احمدي‌نژاد با تأكيد بر اين‌كه «اگر بانك‌ها، سازمان ثبت اسناد، وزارتخانه‌ها و ديگر سازمان‌ها به طور كامل به اين سيستم متصل شوند، مي‌توان همه منابع را به طور يكسان و عادلانه در سرتاسر كشور توزيع كرد» افزود: همه دستگاه‌ها بايد كمك كنند تا تمام اطلاعاتي كه مردم نياز دارند در اين سيستم ثبت گردد، زيرا در حال حاضر چند برابر هزينه‌اي كه مي‌بايست براي دولت الكترونيك پرداخت مي‌كرديم، هزينه شده است، اما تعداد اندكي از دستگاه‌ها و سازمان‌ها در اين طرح شركت كرده‌اند كه اميدوارم تا پايان اين دولت اين طرح ماندگار و تكميل شود.

رييس‌جمهور تصريح كرد: بايد هر چه سريعتر حلقه‌هاي دولت الكترونيك را كامل كرد تا همه خدمات دولت كامل و جامع به مردم ارائه شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيد رجايي به خصوصيات اخلاقي اين شهيد بزرگوار اشاره و خاطرنشان كرد: شهيد رجايي مردي بزرگ بود كه تمام وجود خود را وقف و صرف جامعه كرد و در نهايت نيز با بدني سوخته در حالي كه مشغول خدمت صادقانه بود، به لقاءالله پيوست.

وي با بيان اين‌كه «نوع نگاه و برخورد شهيد رجايي به عنوان الگو در تاريخ كشور باقي خواهد ماند» گفت: بي ترديد، بالاترين عمل صالح، خدمت به جامعه است و انسان هيچ دستاوردي بالاتر از خدمت به ديگران نمي‌تواند براي خود كسب كند.

احمدي‌نژاد دومين اثر ماندگار انسان‌ها در هر جامعه‌اي را برقراري عدالت عنوان كرد و افزود: كاري كه بر مبناي عدالت نباشد، ارزشي نخواهد داشت، زيرا نه تنها در جهت تعالي جامعه نخواهد بود، بلكه در راستاي تخريب جامعه هم هست.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه «از برقراري عدالت همه افراد سود خواهند برد» اظهار كرد: دشمنان عدالت اگر خوب به موضوع نگاه كنند، درك خواهند كرد كه از اجراي عدالت آن‌ها نيز سود خواهند برد، زيرا عدالت باعث كمال و بزرگي انسان مي‌شود، از اين رو بايد كشور را بر پايه عدالت و خدمتگزاري صادقانه به مردم بسازيم.

احمدي‌نژاد با تأكيد بر اين‌كه «نظام حكومتي و اجرايي در نظام جمهوري اسلامي ايران بايد پاكترين، مردمي‌ترين و عاشق‌ترين نظام حكومتي باشد» خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران بايد به همه دنيا در زمينه اداره جامعه الگو بدهد. رابطه فيزيكي و مكانيكي نظام‌هاي حكومتي با مردم محكوم به شكست هستند و دولت‌ها بايد روابط خود را با مردم بر مبناي عشق به آن‌ها تنظيم كنند.

رييس‌جمهور در ابتداي سخنان خود ضمن تبريك عيد بزرگ قربان به ملت ايران و تمامي بشريت، به برگزاري ساليانه جشنواره شهيد رجايي اشاره كرد و گفت: اين جشنواره يك جلسه نمادين است، زيرا انتخاب بهترين‌ها از بين بيش از 2 ميليون خادم، كار سختي است كه اگر فرصت و امكانات لازم موجود بود به جرأت مي‌توان گفت، قريب به اتفاق بيش از دو ميليون نفر خادم ملت را مي‌توان به عنوان الگو به جامعه معرفي كرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016