چهارشنبه 9 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بريتانيا دستور تعطيلی فوری سفارت ايران را صادر کرد، بی بی سی

ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا درپارلمان اين کشور گفت که دستور تعطيلی فوری سفارت ايران در بريتانيا صادر شده و به کارمندان اين سفارت‌خانه ۴۸ ساعت فرصت داده شده که خاک بريتانيا را ترک کنند.

آقای هيگ که برای توضيح درباره واکنش بريتانيا به حمله به سفارت اين کشور در تهران در پارلمان بريتانيا حاضر شده بود گفت که تمام ديپلمات‌های بريتانيا از ايران خارج شده‌اند. او دليل اين تصميم را اطمينان يافتن از تامين امنيت اين کارکنان خواند.

آقای هيگ تصريح کرد که سفارت بريتانيا در ايران تعطيل شده است و گفت اگر بريتانيا قادر به کار کردن در ايران نباشد سفارت ايران در لندن نيز بايد کاملا تعطيل شود.

با وجود اين وزير خارجه بريتانيا گفت که تعطيلی سفارتخانه به معنای قطع کامل روابط نيست بلکه "کاهش سطح رابطه" ميان دو کشور است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز سه شنبه، ۸ آذر (۲۹ نوامبر) گروهی از معترضان که رسانه‌های داخلی ايران آنان را دانشجويان دانشگاه های تهران و دانشجويان بسيجی توصيف می کردند، به منظور اعتراض به سياست بريتانيا در قبال حکومت جمهوری اسلامی و حمايت از مصوبه مجلس راجع به کاهش رابطه با بريتانيا وارد ساختمان‌های سفارتخانه بريتانيا در مرکز تهران و قلهک شدند و اقدام به تخريب اموال کردند.

آقای هيگ از واکنش "با تاخير" مقام‌های ايرانی برای توقف حمله به ساختمان سفارت‌خانه و مجتمع مسکونی قلهک نيز انتقاد کرد.

وزير خارجه بريتانيا گفت: "ايران کشوری است که در آن رهبران مخالفان در بازداشت خانگی هستند، بيش از ۵۰۰ نفر در سال جاری اعدام شده اند و اعتراض های واقعی در آن بی‌رحمانه سرکوب می‌شود... اين که مقام‌های ايرانی نتوانند از سفارت‌خانه ما محافظت کنند يا اين که اين حملات بدون درجاتی از رضايت در داخل رژيم ايران انجام شده باشد، ساده‌انگارانه است."

آقای هيگ گفت با وجود تعطيلی سفارت خانه بريتانيا در تهران دولت اين کشور در آينده، هر گاه که مناسب و معنادار باشد، چه در قالب گروه ۱+۵ و چه در سازمان های بين‌المللی، با دولت ايران گفت‌وگو خواهد کرد. او گفت که دولت آمريکا هم مايل است با ايران گفت‌وگو کند در حالی که در ايران سفارت‌خانه ندارد.

آقای هيگ گفت که دولت‌های فرانسه و آلمان هم به زودی در واکنش به حمله ديروز به سفارت بريتانيا، اقدامات ديپلماتيک جدی انجام خواهند داد.

وزير خارجه بريتانيا از سر داده شدن شعار "مرگ بر انگليس" در صحن علنی مجلس ايران به شدت انتقاد کرد.

محکوميت گسترده


حمله به سفارت بريتانيا در تهران انتقاد و محکوميت گسترده‌ای را به خصوص در ميان دولت‌های غربی و اروپايی به دنبال داشت.

دولت آلمان سفير خود در ايران را برای "رايزنی" درباره حمله "غير قابل قبول" به سفارت بريتانيا در تهران فراخوانده است.

نيکلا سارکوزی، رئيس جمهور فرانسه حمله به سفارت بريتانيا در ايران را "مفتضحانه" خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

آقای سارکوزی گفت چنين اقدامی مويد آن است که تصميم به اعمال تحريم‌های تازه عليه ايران اقدامی درست بوده است.

فرانسه به همراه آمريکا و بريتانيا از پيشگامان طرح تحريم‌های تازه عليه ايران در پی انتشار گزارش اخير آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد تسليحاتی برنامه هسته‌ای اين کشور بود.

روز چهارشنبه وزارت خارجه نروژ اعلام کرد که به دليل نگرانی از ناامنی در ايران، سفارت خود در تهران را به طور موقت تعطيل می‌کند.

براساس اين گزارش، تصميم به بستن سفارت‌خانه نروژ در تهران روز گذشته و در پی حمله به سفارت بريتانيا به اجرا گذاشته شد اما کارکنان سفارتخانه همچنان در تهران حضور دارند و از محل ديگری به کار می پردازند.

وزرای خارجه سوئد و دانمارک نيز حمله به سفارت بريتانيا در تهران را به شدت محکوم کردند.

وزارت خارجه سوئد، سفير جمهوری اسلامی ايران در استکهلم را فرا خوانده و دانمارک نيز مراتب اعتراض شديد خود را به سفارت ايران در کپنهتگ اعلام کرده است.

پيش از اين هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، حادثه حمله به سفارت بريتانيا در تهران را "اهانت به جامعه بين المللی" توصيف کرده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود تا به تعهدات خود در حفاظت از سفارتخانه های خارجی عمل کنند.

بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل، نيز مراتب ناخرسندی خود را از حادثه حمله به سفارت بريتانيا در تهران ابراز داشت و از مقام‌های ايرانی خواست تا اين موضوع را مورد بررسی قرار دهند و به تمهيدات لازم برای جلوگيری از تکرار اينگونه حملات به سفارتخانه بريتانيا و اماکن ديپلماتيک ساير کشورها در ايران دست بزنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016