جمعه 18 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یک کارشناس مسائل استراتژیک و بین‌الملل گفت: ایران صاحب مدرن‌ترین شیوه‌های جاسوسی CIA می‌شود، فارس

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل استراتژیک و بین‌الملل گفت:در اختیار داشتن این هواپیمای جاسوسی به این معنی است که ایران شیوه‌های مدرن جاسوسی سازمان سیا آمریکا را در اختیار خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مهدی‌محمدی کارشناس مسائل استراتژیک و بین الملل در برنامه "دیروز،امروز، فردا" در خصوص بازتاب‌های در اختیار گرفتن پهپاد آمریکایی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: بازتاب‌های گوناگون این رویداد از چند روز قبل آغاز شده است و با رونمایی این پهپاد و بخش تصاویر آن این بازتاب‌ها شدیدتر خواهد شد.

وی گفت: اصلی‌ترین اتفاقی که رخ داده است این است که آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند یک هواپیمای فوق مدرن که تنها در اختیار سازمان سیا قرار داشت و حتی پنتاگون به آن دسترسی نداشت و ارتش آمریکا از ماموریت‌های آن بی‌خبر است، به صورت کاملاً سالم در اختیار ایران قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: این به معنی آن است که ایران با ابتکار عمل عملیاتی توانسته به طور سالم به زمین بنشاند. زیرا اگر این هواپیما دچار نقص فنی شده بود و یا سقوط کرده بود با توجه به اینکه سطح پرواز بسیار بالایی دارد حتما صدها تکه می‌شد. بنابراین اینکه دیدیم این هواپیما سالم است به این معنی است که قطعا سقوط نکرده است بلکه به زمین نشانده شده است.

محمدی ادامه داد: از سویی فناوری‌های ویژه‌ای در این هواپیما به کار رفته است که در اختیار داشتن آن توسط ایران، آمریکا را با خطر امنیت ملی مواجه کرده است.

وی افزود: فناوری‌های این هواپیما از جمله فناوری لیزری عکسبرداری، موتور هواپیما و خاصیت ضد رادار این هواپیما که با جنگنده‌های F35 آمریکایی برابری می‌کند و انبوه دیگری از فناوری‌های الکترونیکی و ایرودینامیکی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در اختیار داشتن این هواپیما به این معنی است که ایران شیوه‌های مدرن جاسوسی سازمان سیا آمریکا را در اختیار خواهد داشت.

محمدی افزود: من تصور می‌کنم در ابتدای راه قرار داریم و آمریکایی‌ها بحران‌های بسیار متعددی را خواهند داشت. مخصوصا اینکه ایران اقدام عملیات مهندسی معکوس و یا به اشتراک گذاری فناوری این هواپیما با برخی کشورهای دیگر را آغاز کند حتما آمریکایی‌ها دچار بی‌سابقه ترین بحران اطلاعاتی خودشان ظرف یک دهه گذاشته خواهند شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به این سؤال که بعد از پخش تصاویر پهپاد در ایران، واکنش آمریکایی‌ها به چه صورت خواهد بود گفت: آمریکایی‌ها دچار یک بن بست هستند. این هواپیما در آسمان ایران شکار شده است بنابراین این به معنای نقض کلیه مقررات بین‌المللی است. لذا ایران نه تنها حق دارد که این هواپیما را در اختیار بگیرد و نگه بدارد بلکه حتی حق مقابله به مثل هم برای ایران وجود دارد. یعنی اینکه ایران می‌تواند علیه پایگاه‌های آمریکا در منطقه و حتی نسبت به خاک آمریکا مقابله به مثل کند.

این کارشناس مسائل استراتژیک در خاتمه اضهار داشت: من تصور می‌کنم مهمترین کاری که آمریکایی‌ها در شرایط فعلی انجام خواهند داد این است که تلاش کنند یک راهکار حقوقی ودیپلماتیک برای برگردان این هواپیما پیدا کنند اما به دلیل نقض مقررات بین‌المللی این مسیر هم میسر نخواهند بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016