دوشنبه 28 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسنی‌اژه‌ای: احضار بروجردی و مديرعامل فولاد اهواز، بازداشت پرتاب‌کننده کفش به سوی احمدی نژاد، ايسنا

آمادگی برای برخورد قضايی باتخلفات نامزد‌هاو هوادارانشان


سخنگوی قوه قضاييه با اشاره به پرونده فساد اقتصادی اخير از صدور قرار مجرميت برای برخی متهمان، احضار رييس کميسيون امنيت ملی و سياسيت خارجی مجلس و اقدام بين‌المللی برای بازگرداندن «خاوری» خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام غلامحسين محسنی اژه‌ای در نشست روز دوشنبه خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با احضار رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با پرونده فساد بانکی اخير گفت: قبلا خبرنگاری از من سوالی مبنی بر بازداشت ايشان پرسيد و من گفتم ايشان بازداشت نشده است اما احضار شده و از وی تحقيق شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تعداد نمايندگان احضار شده به عنوان متهم يا مطلع در رابطه با پرونده فساد اقتصادی اخير نيز خاطرنشان کرد: تعداد اين نمايندگان چهار نفر بوده است.


پسر بروجردی بازداشت نشده است

وی در پاسخ به سوال ديگری درباره بازداشت فرزند «علاءالدين بروجردی» نيز اظهار کرد: فرزند ايشان هم بازداشت نشده است.


پرتاب‌کننده کفش به رييس‌جمهور بازداشت شده است

محسنی‌اژه‌ای هم‌چنين در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا فردی که در سفر استانی رييس‌جمهور به مازندران اقدام به پرتاب کفش کرده دستگير شده است يا خير؟ گفت: در همان روز مدعی‌العموم اقدام کرده و اين فرد دستگير شده است.

وی هم‌چنين با اشاره به پيگيری‌های قضايی پرونده فساد مالی اخير افزود: دادستانی ايراداتی به قرار مجرميت‌ها وارد کرد که اين ايرادات رفع شده است و اميدواريم کيفرخواست متهمان که کيفرخواستی سنگين است، زودتر آماده و به دادگاه ارسال شود.


اقدام از طريق پليس بين‌الملل برای بازگرداندن خاوری

سخنگوی قوه قضاييه ادامه داد: قبلا ما گفته بوديم که اگر آقای خاوری به ايران باز نگردد از طريق پليس بين‌الملل اقدام می‌کنيم و همين کار را هم انجام داديم.

وی ادامه داد: همچنين تعدادی از شرکت‌های خارج از کشور که وابسته به گروه «آريا» بودند، شناسايی شدند و از پليس بين‌الملل خواسته شد اقدامات لازم در اين زمينه را با توجه به دستورات قضايی انجام دهد.


کيفرخواست متهمان سنگين است

دادستان کل کشور افزود: اشکالات و ايراداتی که دادستانی به قرارهای مجرميت وارد کرده بود رفع شده است و اميدواريم کيفرخواست متهمان که کيفرخواستی سنگين هم هست، هر چه زودتر آماده و به دادگاه ارسال شود. اين کيفرخواست الان در مرحله تايپ است.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: بعضی از واگذاری‌های صورت گرفته توسط اين گروه همراه با اشکالاتی بوده است. بازرسی کل کشور موظف شد سريعا اين مساله را بررسی کند. بازرسی کل کشور در اين زمينه يک مرحله گزارش داده و گزارش نهايی را هم در اين زمينه خواهد داد.


احضار مديرعامل کارخانه فولاد ملی اهواز

وی خاطرنشان کرد: در اين راستا چهار پنج نفر بازداشت شده‌اند. مديرعامل کارخانه فولاد ملی اهواز و چند نفر ديگر احضار شده‌اند و به آنها تفهيم اتهام شده است که در اين زمينه هم اگر اين افراد مجرم تشخيص داده شوند برای آنان نيز قرار مجرميت صادر می‌شود.


۲۰۰ مورد املاک شناسايی شده است

سخنگوی دستگاه قضايی يادآور شد: در بحث شناسايی اموال هم متاسفانه برخی افراد همه اموال خود را معرفی نکردند و مشخص شد بعضی از اموال متعلق به اين گروه است ولی به ظاهر به نام افراد ديگری است.

محسنی اژه‌ای گفت: املاکی که متعلق به اين گروه است قبلا تا ۱۷۵ مورد و الان بيش از ۲۰۰ مورد شناسايی شده است. کارشناسی‌ها در اين زمينه هم تقريبا رو به اتمام است و باز هم می‌گويم املاکی که وجود دارد تکافوی همه مبلغ بدهی به بانک‌ها را می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خريد ۱۰ ميليارد تومان طلا برای يک خانم

وی تصريح کرد: متاسفانه اين افراد صداقتی ندارند و تا کارشناسی صورت نگيرد معلوم نمی‌شود چه مواردی وجود داشته است. مثلا در کارشناسی‌های صورت گرفته مشخص شد مقداری طلا و جواهر برای يک خانم خريداری شده است. يعنی يک خانم جديد هم وارد پرونده شد و مشخص شد بيش از ۱۰ ميليارد تومان طلا برای اين خانم خريداری شده است. سند خريد يک برليان به قيمت شش ميليارد تومان هم وجود دارد اما معلوم نيست خود برليان کجاست. آپارتمانی هم به مساحت ۶۰۰ متر و به قيمت دو ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان برای همسر يکی از اين افراد خريداری شده است.

سخنگوی قوه قضاييه گفت: خانم‌هايی که برای آنها طلا خريداری شده و به حساب آنان پول واريز شده بازداشت نشده‌اند اما تحت تحقيق هستند.


در اختيار گرفتن هواپيمای آمريکا، لطف خدا بود

وی هم‌چنين در ادامه با اشاره به در اختيار گرفتن هواپيمای بدون سرنشين آمريکايی توسط ايران، ادامه داد: خدا را سپاسگزاريم که لطفش شامل حال ملت ايران شد و يکی از هواپيماهای پيشرفته نيروهای آمريکايی به دست نيروهای سپاه افتاد؛ البته اين نمونه کوچکی بود و توانمندی‌های ما بيش از اينهاست.


تشکيل پرونده حقوقی درباره هواپيمای آمريکايی

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اقدامات حقوقی مربوط ورود هواپيمای آمريکايی به کشورمان نيز اظهار کرد: پرونده‌ای در اين زمينه تنظيم شده و برای دادگستری ارسال شده است و الان وزارت خارجه پيگير اين موضوع است؛ البته جنايت‌های آمريکا يکی دو تا نيست و به تدريج پرونده‌ها پيگيری می‌شود؛ لذا هم پرونده دو مقام آمريکايی به جريان افتاده است و هم پرونده‌های ديگر جنايات آمريکا در حال پيگيری است.


آماده پاسخگويی به استعلام‌های انتخاباتی هستيم

دادستان کل کشور هم‌چنين با اشاره به در پيش بودن ثبت‌ نام نامزدهای انتخابات مجلس تصريح کرد: همه دستگاه‌ها طبق قانون تلاششان را به کار گرفته‌اند تا امسال نيز مانند گذشته انتخاباتی پرشور و توام با آرامش داشته باشيم. شورای نگهبان که نظارت بر انتخابات را به طور انحصاری بر عهده دارد وظايف خود را انجام می‌دهد. وزارت کشور نيز مقدمات امر را کاملا فراهم کرده است.

محسنی‌اژه‌ای اظهارکرد: قوه قضاييه هم تلاش می‌کند که آنچه را قانون بر عهده‌اش گذاشته به خوبی انجام دهد. از جمله وظايفی هم که برای قوه قضاييه در قانون انتخابات تعريف شده، يکی در مورد استعلاماتی است که هيات‌های اجرايی و شورای نگهبان از قوه قضاييه و دادستان کل کشور انجام می‌دهند و در اين زمينه ما الان آمادگی کامل داريم تا در زمان مشخص به استعلامات پاسخ دهيم. وظيفه ديگر اين است که چنانچه گزارشی از تخلف نامزدان يا هواداران آنها داده شود که جرم باشد، برخورد کنيم. برای اين کار پيش‌بينی‌های لازم انجام شده و دادسراها و دادگاه‌ها آمادگی لازم را دارند.

وی خاطرنشان کرد: مساله ديگر بحث پيشگيری از جرايم انتخاباتی است. ماده ۶۷ قانون انتخابات، قوه قضاييه را مکلف کرده است که با هماهنگی دستگاه‌های اجرايی و نظارتی از وقوع جرايم انتخاباتی پيشگيری کند که در اين زمينه روز گذشته اولين جلسه با حضور نمايندگانی از وزارت کشور و شورای نگهبان برگزار شد و راهکارهايی در اين زمينه در نظر گرفته شد؛ از جمله اينکه رسانه‌ها به ويژه رسانه ملی در اين زمينه کار کنند تا نامزدها و افرادی که در ستادهای انتخاباتی کار می‌کنند قانون انتخابات را مطالعه کنند تا مشکلی پيش نيايد.


آمريکا بچه‌گانه رفتار کرده است

سخنگوی قوه قضاييه يادآور شد: مطلب ديگر اين بود که آمريکا دست به يک کار بچه‌گانه زد و گفت می‌خواهيم يک سفارتخانه مجازی در ايران ايجاد کنيم. اين موضوع آنقدر سطحی است که نيازی به بحث حقوقی ندارد اما من می‌خواهم به مردم به ويژه جوانان يادآور شوم که معمولا اينگونه برنامه‌ها برای جذب افراد و در نهايت سوءاستفاده از آنهاست چون خيلی از افرادی که در دام آمريکا افتاده‌اند و بعدا جاسوس شده‌اند از همين طرق بوده است؛ البته از لحاظ حقوقی هم دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات خود را خواهند داشت.


پيگرد قضايی دو مقام آمريکايی

سخنگوی قوه قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اقدام دستگاه قضايی برای پيگرد دو مقام آمريکايی طراح ترور يکی از فرماندهان نظامی کشور اظهار کرد: در دادگستری تهران طرح شکايت شد و از طريق پليس بين‌الملل اين موضوع در دست اقدام است و قاضی مربوطه نيز اقدامات لازم را انجام داده است.


تحت تاثير هيچ‌ جوسازی قرار نخواهيم گرفت

خبرنگاری با بيان اينکه پيش از اين گفتيد فشارهايی به دستگاه قضايی در خصوص پرونده فساد مالی اخير وارد می‌شود، از سخنگوی دستگاه قضايی سوال کرد که آيا می‌تواند اسامی اين افراد را اعلام کند؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: به طور طبيعی کسانی که منافع‌شان به خطر افتاده و از پيگيری قاطع، احساس خطر می‌کنند فشار می‌آورند و ان‌شاءالله دستگاه قضايی تحت تاثير هيچ يک از جوسازی‌ها قرار نخواهد گرفت و اکنون نيز نيازی به ذکر اسامی نيست.


مصمم‌ايم با همه متخلفان برخورد کنيم

خبرنگار ديگری اظهارات روز گذشته احمد توکلی در مجلس را مورد اشاره قرار داد و از سخنگوی دستگاه قضايی خواستار ارزيابی شد که وی پاسخ داد: ما سخنگوی قوه قضاييه هستيم و سخنگوی ديگران نيستيم؛ البته در اين پرونده و پرونده‌های مشابه اين‌گونه بوده که اشخاص حقيقی و حقوقی خارج از نظامات حکومتی بدون وابستگی به فرد صاحب قدرت نمی‌توانند تخلفات بزرگ اين‌چنينی را مرتکب شوند و قطعا کسانی را که با متهمان همراهی کرده، راه را هموار کرده‌اند، در اين موضوع شرکت کرده و يا معاونت داشته‌اند را شناسايی و با آنان برخورد می‌کنيم. در اين راستا ضعيف‌کشی نيز نخواهد شد. طبيعی است که افراد و جرايم در اين پرونده در يک رده نيستند اما قوه قضاييه مصمم است که با همه افراد متخلف در اين پرونده به تناسب جرم و بدون اغماض برخورد کند.


برخورد‌های قضايی جزو افتخارات نظام خواهد بود

دادستان کل کشور يادآور شد: ما می‌خواهيم با توجه به مطالبی که از اين پرونده استخراج می‌شود برای پيشگيری از موارد مشابه استفاده کنيم و قوه قضاييه در حال آسيب‌شناسی موضوع نيز هست. در اين راستا مهم اين است که به جرم رسيدگی شود. اگر به اين جرم به طور قاطع رسيدگی کرديم، اين موضوع جزو افتخارات نظام خواهد بود زيرا موضوع ابعاد مختلفی دارد و برخی از ابعاد آن نيز پيچيده است.


موضوع «آمنه» نياز به بررسی دارد

خبرنگار ديگری در خصوص پرونده آمنه بهرامی سوال کرد که محسنی اژه‌ای گفت: اين ادعا که در اين پرونده با رضايت کار انجام نشده و مسائل اين‌چنينی نياز به بررسی دارد و دادستان تهران از اين بعد در حال بررسی پرونده است. اگر به اين نتيجه برسند، راه قانونی برای آن پيدا می‌کنند.


پيگيری پرونده‌ی حوادث «ايران» در دادگستری

در ادامه خبرنگاری خواستار توضيحات سخنگوی قوه قضاييه در خصوص پرونده روزنامه ايران و ضرب و شتم تعدادی از کارکنان آن شد که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: اين پرونده در دادگستری مطرح است و من اکنون از مرحله نهايی آن اطلاعی ندارم.


پرونده کرسنت نياز به کارشناسی دارد

سخنگوی دستگاه قضايی در خصوص پرونده نفتی کرسنت که مورد سوال يکی از خبرنگاران بود و اينکه آيا اخيرا متهمانی در اين رابطه احضار شده‌اند نيز گفت: اين پرونده از مدت‌ها قبل مطرح بوده و در حال حاضر نيز مطرح است و جزو مواردی است که نياز به کار کارشناسی دارد. اکنون اين پرونده در دادسرای تهران در دست بررسی است و افرادی را به عنوان مطلع و بعضا متهم احضار کرده‌اند و از آنان تحقيق می‌کنند.


دو نفر از جريان انحرافی محکوم شده‌اند

خبرنگار ديگری سوال خود را اين‌گونه مطرح کرد که شنيده شده پرونده متهمان جريان موسوم به انحرافی به دادگاه ارسال شده و اين افراد محکوم شده‌اند. محسنی اژه‌ای پاسخ داد: پرونده بعضی از اين افراد به دادگاه رفته، دو نفر از آنان محکوم شده‌اند و احکام حبس و استرداد اموال برای آنان صادر شده است؛ البته هنوز اين حکم در مرحله تجديدنظرخواهی است و قطعی نشده است. پرونده دو نفر ديگر نيز در مرحله دادگاه است و پرونده بعضی از آنان نيز به دادگاه ارسال شده است.


۹ دی يوم‌الله است

سخنگوی قوه قضاييه با اشاره به در پيش بودن نهم دی گفت: اين روز که يادآور نهم دی سال ۸۸ بعد از فتنه انتخابات است، دقيقا يکی از ايام‌الله است و يادآور کارآمدی حضور مردم در مقابل توطئه‌های دشمنان بوده و هست.

محسنی‌اژه‌ای افزود: نهم دی روزی بود که يک بار ديگر مردم انقلابی ما نسبت به انقلاب و پيشوا و مقتدای خودشان ثابت کردند که هر کجا که لازم باشد با دل و جان می‌آيند و در مقابل دشمن می‌ايستند. به خاطر همين امر خدا را شاکريم.


در اجرای احکام پرونده‌های اوقاف بن‌بستی وجود ندارد

سخنگوی قوه قضايی در پاسخ به سوالی در مورد اجرا نشدن برخی احکام صادره به نفع سازمان اوقاف، گفت: اولا گاهی اوقات حکم به نفع اوقاف و گاهی عليه اوقاف صادر می‌شود. ثانيا اگر حکم موانع خارجی داشته باشد که باعث شود قابليت اجرا نداشته باشد يا مساله امنيتی وجود داشته باشد، شورای تامين تشکيل می‌شود و در مورد اين مساله تصميم‌گيری می‌شود. بنابراين در اين زمينه بن‌بستی وجود ندارد و طبيعی است که اجرای احکام نتواند در همان بدو امر حکم را اجرا کند.


شکايتی درباره آلودگی هوا دريافت نکرد‌ه‌ايم

به گزارش ايسنا، در ادامه نشست روز دوشنبه حجت‌الاسلام و المسلمين غلامحسين محسنی اژه‌ای با خبرنگاران، خبرنگاری در مورد وضعيت پرونده افرادی که به خاطر آلودگی هوا اعلام شکايت کرده‌اند سوال کرد که دادستان کل کشور پاسخ داد: در مورد آلودگی هوا شکايتی به قوه قضاييه ارائه نشده است.


کسی از ورزشی‌ها احضار نشده است

خبرنگاری به ورود گروه توسعه اميرمنصور آريا در بخش ورزشی و برخی تيم‌های فوتبال اشاره کرد و پرسيد آيا در اين زمينه کسی احضار شده است؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: مشخصا کسی از ورزشی‌ها احضار نشده است.


درست نيست براساس احتمالات کسی را بازداشت کنيم

خبرنگار ديگری با ضد منافع ملی خواندن برخی اقدامات جريان موسوم به انحرافی، پرسيد که آيا بهتر نيست از وقوع جرايم اين افراد در جريان انتخابات آتی پيشگيری کنيم تا به فتنه‌ای بزرگ‌تر از فتنه ۸۸ مبتلا نشويم؟ که سخنگوی قوه قضاييه پاسخ داد: تا زمانی که فردی مرتکب جرمی نشود نمی‌توان او را مجازات کرد. اگر در مورد انتخابات هم کسی از امکانات دولتی استفاده کند طبق قانون جرم است و قوه قضاييه برخورد می‌کند. در خصوص استفاده از قدرت هم اگر گزارشی ارائه شود قوه قضاييه برخورد می‌کند؛ البته در باب پيشگيری هم حتما بايد اقدام کرد اما اگر احتمال بدهيم کسی می‌خواهد جرمی مرتکب شود و او را بازداشت کنيم، درست نيست.


نمی‌دانم کسی از «مطهری» شکايت کرده يا خير

خبرنگاری در مورد شکايت عليه علی مطهری سوال کرد که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: يک نماينده مجلس چنانچه در حيطه وظايف نمايندگی خودش بخواهد اظهارنظر کند، آزاد است و کسی نمی‌تواند متعرض او شود اما اگر همين نماينده اقداماتی خارج از وظيفه يا اقدام مجرمانه‌ای انجام دهد می‌شود عليه او شرکت کرد اما نمی‌دانم کسی از ايشان شکايت کرده است يا خير.


پرونده بيمه ايران به دادگاه رفته است

خبرنگاری از وضعيت پرونده بيمه ايران سوال پرسيد که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: در اين پرونده دادسرا مجددا رفع نقص کرده و پرونده را به دادگاه ارسال کرده است.


توضيح دادستان کل درباره پرونده مسجد ارک

خبرنگاری از آخرين وضعيت پرونده آتش‌سوزی در مسجد ارک نيز سوال کرد و پرسيد که آيا درست است رييس قوه قضاييه به دادستان تهران نامه‌ای نوشته و طی اين نامه از او خواسته تا از دفتر رهبری در مورد تسريع در رسيدگی به اين پرونده استعلام کند؟ که محسنی اژه‌ای در پاسخ تصريح کرد: يقينا چنين چيزی غلط است. معنا ندارد که رييس قوه قضاييه به دادستان تهران نامه بنويسد تا از دفتر رهبری برای اين مورد استعلام کند. چنين چيزی غلط است و اصلا نياز به تحقيق ندارد اما در مورد جزئيات اين پرونده من اطلاعی ندارم و در اين مورد پيگيری می‌کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016