سه شنبه 29 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرسش و پاسخ‌های انتخاباتی در مراسم ترحيم، شرق

شرق: برخی چهره‌های اصلاح‌طلبی در مراسم ترحيم داماد آيت‌الله روح‌الله خاتمی شرکت کردند. در فقدان احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلبی و در شرايطی که مدت‌هاست گردهم آمدن بسياری از آنها منوط به فوت منسوبان‌شان شده است؛ مراسم ترحيم مرحوم حاج‌محمد خليلی فرصتی بود برای آنکه تعداد زيادی از شخصيت‌ها و هواداران اصلاحات در حاشيه اين مراسم ديدار تازه کنند. با اين حال برای خبرنگارانی که از رسانه‌های مختلف آمده بودند، تنها يک سوال معنا‌دار وجود داشت؛ «اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند يا نه؟» سوالی که از بسياری از آنها که برای عرض تسليت فقدان يک عزيز آمده بودند، تنها يک جواب برای آن داشتند؛ «نه» و طبيعتا سوال بعدی اين بود که آيا پاسخ «شرکت نمی‌کنيم» به معنای تحريم انتخابات است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موسوی‌خويينی‌ها در پاسخ به اين پرسش خبرنگار فارس، اگرچه نفس «تحريم» انتخابات را رد کرد، اما بر عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات تاکيد کرد، و با اشاره به بيانيه چند روز گذشته شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان گفت: «ما اعلام کرده‌ايم که فهرست انتخاباتی نداريم؛ ما انتخابات را تحريم نمی‌کنيم ولی فهرست انتخاباتی هم نداريم.» و ادامه داد: «اعلام کرديم که هر اصلاح‌طلبی که بخواهد و امکان رأی آوردن داشته باشد، می‌تواند به انتخابات ورود کند.» موسوی‌خويينی‌ها که با اصرار برای ارايه پاسخ دقيق‌تر مواجه بود، گفت: «ما سخنگو نداريم» و افزود: «چند روز پيش اصلاح‌طلبان اعلام کردند که فهرست نمی‌دهند.» عضو مجمع روحانيون مبارز به رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های گذشته اشاره کرد و در ادامه افزود: «اعلام کرده‌ايم با ورود هر اصلاح‌طلبی که به صورت انفرادی بخواهد شرکت کند و شانسی هم برای برنده شدن داشته باشد، مخالفت نمی‌کنيم.» و در پاسخ به اين سوال که چه توصيه‌ای به تحريم‌کنندگان انتخابات داريد، اظهار داشت: «‌ما تحريم را به کسی توصيه نمی‌کنيم و هيچ‌کس انتخابات را تحريم نمی‌کند.» عضو مجمع روحانيون مبارز در واکنش به يکی از خبرنگاران که از وی خواست از جريان فتنه اعلام برائت کند، گفت: «فتنه، يعنی خودم!» حجت‌الاسلام رضوی‌يزدی، ديگر عضو مجمع روحانيون مبارز نيز از جايگاه سخنران مراسم به بيان انتقادات خود از برخی برخورد‌های انجام‌شده در سال‌های اخير با برخی مراجع تقليد و استادان پرداخت. او که سخنان خود را با ابراز نگرانی‌اش از سياست‌ها و عملکرد‌های منجر به گريزانی جوانان از انجام فريضه نماز آغاز کرده بود، با بيان اين جمله که «چگونه يک طلبه تازه‌کار فرش از زير پای مرجع تقليد می‌کشد، به انتقاد از برخورد با استادان و مراجع پرداخت و با ذکر اين حديث گفت که «برکت عمر در بزرگداشت استاد است». مراسم ترحيم حاج محمد خليلی در حالی برگزار شد که برادران خاتمی در آستانه مجلس استقبال‌کننده تعداد زيادی از سياسيون صاحب‌نام بودند. معصومه ابتکار، مجيد انصاری، سيد محمود دعايی، محمد هاشمی، موسوی‌خويينی‌ها، موسوی‌لاری، عبدالله نوری، غلامحسين کرباسچی، قدرت‌الله عليخانی، حسين انصاری‌راد، محمدعلی ابطحی، محسن آرمين، احمد قابل، مرتضی حاجی و محمدعلی نجفی از جمله شخصيت‌های سياسی بودند که در کنار تعداد زيادی از دوستداران اصلاحات به خانواده خاتمی و محمدحسين خليلی، نماينده کرج در مجلس ششم، تسليت گفتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016