پنجشنبه 1 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پروين مخترع، مادر کوهيار گودرزی، به ۲۳ ماه حبس تعزيری محکوم شد، هرانا

خبرگزاری هرانا - پروين مخترع، مادر کوهيار گودرزی، فعال حقوق بشر، از سوی دادگاه انقلاب کرمان به تحمل ۲۳ ماه حبس تعزيری محکوم شد. به گفته نزديکان وی، اين حکم در روزهای گذشته صادر شده با اين حال، هنوز به پروين مخترع ابلاغ نشده است.

پروين مخترع که حدود ۵ ماه است در بند عمومی زندان کرمان به سر می‌برد، يک روز پس از بازداشت کوهيار گودرزی، در منزلش در کرمان بازداشت شد. وی پس از بازداشت، به اتهام "تبليغ عليه نظام" و "توهين به شهدا و رهبری" در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفت و هم‌اکنون پس از گذشت بيش از سه ماه حکم محکوميت خود را دريافت کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا بر گزارش کميته گزارشگران حقوق بشر و به گفته خانواده مخترع، دادگاه هم‌چنين پرونده ديگر وی با اتهام «توهين به مقام رهبری» را به دادگستری استان کرمان ارجاع داده است و وی می‌بايست بار ديگر مورد محاکمه قرار گيرد.

صدور اين حکم سنگين برای پروين مخترع در حالی صورت می‌گيرد که وی تنها به دليل انجام مصاحبه‌های اعتراضی نسبت به بازداشت غيرقانونی فرزندش، دستگير و زندانی شد. اين حکم، يکی از کم‌سابقه‌ترين احکامی است که در سال‌های گذشته از سوی دادگاه، برای يک مادر، تنها به جرم دفاع از فرزندش، صادر شده است.

به گفته خانواده مخترع، وی همچنين در طول مدت زندانی بودن خود با مشکلات بسياری در زندان کرمان مواجه بوده است. عدم دسترسی به مواد غذايی، ميوه و سبزيجات يکی از مشکلات زندانيان در زندان کرمان است که مسئولان زندان نيز با بيان اينکه «قادر به تامين ميوه و سبزيجات نيستيم» از دسترسی زندانيان به مواد خوراکی خودداری می‌کنند.

گفتنی است در هفته‌های گذشته، قاضی پرونده با ارسال پيامی برای پروين مخترع، از وی خواسته بود تا با نوشتن ندامت‌نامه، از اعمال خود ابراز پشيمانی کند تا حکم سبک‌تری دريافت کند. با اين وجود، پروين مخترع گفته بود که هرگز حاضر به نوشتن ندامت‌نامه نيست و از حق قانونی خود برای دفاع از فرزندش نخواهد گذشت.

پروين مخترع، هم‌چنين در جريان محاکمه خود از داشتن وکيل محروم بوده و مأموران امنيتی به وی گفته‌اند که نيازی به حضور وکيل در دادگاه نيست.

کوهيار گودرزی نيز با وجود گذشت ۵ ماه از زمان بازداشتش هم‌چنان در شرايط بلاتکليفی و در بند ۲۰۹ نگه‌داری می‌شود. اين فعال حقوق بشر که در هفته‌های گذشته متهم به «تبليغ عليه نظام» و «اجتماع و تبانی عليه نظام» شده بود، در حال حاضر در انتظار تشکيل جلسه دادگاه به سر می‌برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016