یکشنبه 4 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس ستاد انتخابات کشور: در روز اول ثبت‌نام، ۲۴۵ آقا و ۹ خانم داوطلب نمايندگی شدند، ايسنا

رييس ستاد انتخابات کشور گفت: رای‌گيری در ۱۰ درصد از حوزه‌های انتخاباتی نهمين دوره انتخابات مجلس به صورت الکترونيکی انجام می‌شود تا ان‌شاءالله در مراحل بعدی نيز بتوانيم انتخابات را به صورت کاملا الکترونيکی برگزار کنيم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، سيدصولت مرتضوی با بيان اين مطلب اظهار کرد: انتخابات ۲۵ فرايند دارد که از اين مجموع ۲۴ فرايند به صورت صددرصد رايانه‌ای در تمام شعب اخذ رای برگزار می‌شود.

وی افزود: در يکی دو سال گذشته تجربيات ساير کشورها بررسی و نرم‌افزار و سخت‌افزار لازم نيز بومی‌سازی شد تا بتوانيم رای‌گيری الکترونيکی داشته باشيم.

وی با اشاره به اين‌که «احراز هويت رای‌دهندگان در سه مرحله انجام می‌شود» افزود: مرحله اول مشاهده شناسنامه و کارت ملی و در مرحله دوم احراز هويت به صورت آف لاين است؛ دراين مرحله يک بانک اطلاعاتی تعريف شده و برای همه صندوق‌ها تکثير شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس ستاد انتخابات کشور که در بخش گفت‌و‌گوی ويژه خبری شنبه‌شب شبکه دوم سيما سخن می‌گفت، افزود:‌ در مرحله سوم مشخصات کارت وارد می‌شود و اين مشخصات به صورت آنلاين بررسی می‌شود و احيانا به فردی که در نقطه ديگری از کشور رای داده باشد، اجازه رای دادن داده نمی‌شود.

مرتضوی تصريح کرد: تا آخرين لحظات روز شنبه(روز اول ثبت‌نام) در سراسر کشور ۲۵۴ نفر ثبت نام کردند که از اين تعداد ۲۴۵ نفر آقايان و ۹ نفر خانم‌ها هستند.

وی با اشاره به اين‌که «ثبت‌نام تا پايان روز نهم دی ادامه دارد و اين مهلت طبق قانون تمديد نمی‌شود» گفت:از داوطلبان می‌خواهيم کار ثبت‌نام را به لحظات آخر نيندازند.

رييس ستاد انتخابات کشور درباره مدارک مورد نياز ثبت‌نام خاطرنشان کرد: اصل کارت ملی و سه نسخه تصوير آن، اصل شناسنامه عکسدار و سه نسخه تصوير کليه صفحات آن ۱۰ قطعه عکس جديد، اصل و تصوير آخرين مدرک تحصيلی و يا مدرک معادل که معتبر باشد، اصل و تصوير گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و اصل و تصوير برگ پايان خدمت وظيفه عمومی و يا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضع مشموليت خدمت وظيفه عمومی از جمله مدارک لازم برای ثبت نام است.

وی با تاکيد بر حضور حداکثری مردم با بيان اين‌که «بسترهای لازم برای حضور حداکثری مردم فراهم است» گفت: بر اساس قانون، نظارت بر انتخابات به عهده شورای نگهبان و بار سنگين انتخابات بر دوش هيات‌های اجرايی است.

وی افزود: فرمانداران مکلفند اعضای هيات‌های اجرايی را که بايد ۳۰ نفر معتمد مردم و از اقشار مختلف باشند به هيات‌های نظارت شورای نگهبان معرفی کنند.

مرتضوی گفت: هيات‌های اجرايی وظيفه دارند محل شعب، تعداد شعب و اعضای شعب اخذ رای را مشخص کنند و به صلاحيت داوطلبان رسيدگی کنند.

وی گفت: شرط داشتن صلاحيت اين است که هنگام ثبت نام دارای اين شرايط باشند، اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران، تابعيت کشور جمهوری اسلامی ايران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولايت مطلقه فقيه، داشتن مدرک تحصيلی کارشناسی ارشد يا معادل آن، نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابيه، سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بينايی؛ شنوايی و گويايی، حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال تمام، تبصره ۱- داوطلبان نمايندگی اقليت‌های دينی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام ؛ مذکور در بند (۱) مستثنی بوده و بايد در دين خود ثابت‌العقيده باشند. تبصره ۳ ـ هر دوره نمايندگی مجلس شورای اسلامی معادل يک مقطع تحصيلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می‌شود.

مرتضوی گفت: استعلامات از طريق دادستانی کل کشور، وزارت اطلاعات، نيروی انتظامی و سازمان ثبت احوال انجام می‌شود و به استناد قانون هيات‌های اجرايی به صلاحيت داوطلبان رسيدگی و نتيجه را اعلام می‌کند.

وی افزود: داوطلبانی که صلاحيت‌شان مورد تائيد قرار نگرفت می‌توانند در مدت ۳ روز به هيات نظارت مرکز استان مراجعه و شکايت خود را مطرح کنند.

رييس ستاد انتخابات کشور گفت: هيات نظارت نيز رسيدگی به اين شکايات و بررسی صلاحيت تائيد شدگان را آغاز می‌کنند.

مرتضوی افزود: چنانچه باز هم اعتراض باشد شاکيان می‌توانند به هيات نظارت مرکزی و در مرحله بعد به شورای نگهبان اعتراض کنند تا رسيدگی به اين اعتراض‌ها صورت گيرد، در نهايت فهرست نهايی در اختيار ستاد انتخابات قرار می‌گيرد.

مرتضوی درباره تبليغات انتخاباتی گفت: فعاليت تبليغاتی ۸ روز قبل از اخذ رای و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رای ادامه دارد.

رييس ستاد انتخابات کشور استفاده از هرگونه پلاکارد، پوستر، ديوار نويسی، کاروان‌های تبليغاتی و بلندگوی سيار خارج از محيط سخنرانی به استثنای عکس برای تراکت و زندگينامه و جزوه و پرسش و پاسخ و سخنرانی از طرف نامزد يا طرفدارها ممنوع است و متخلف از سه تا ۳۰ روز به زندان محکوم می‌شود.

مرتضوی گفت: هيچ کس حق ندارد آگهی تبليغاتی نامزدها را که در محل مجاز الصاق شده است در زمان قانونی تبليغات پاره، معدوم و يا مخدوش کند و مرتکب آن مجرم است.

وی افزود: ‌دادن آگهی در روزنامه مجاز و غير دولتی مجاز است.

مرتضوی گفت: در اين دور از انتخابات کسانی که دارای شرايط لازم نباشند و مدارکشان ناقص باشد، ثبت‌نام نمی‌شوند، داشتن تابعيت ايران، ۱۸ سال تمام و عاقل بودن از شرايط انتخاب کنندگان است.

مرتضوی با پيش‌بينی مشارکت مطلوب مردم در انتخابات تصريح کرد: در دولت نهم چهار انتخابات برگزار شد که در هر چهار انتخابات مشارکت مردم افزايش يافت.

وی گفت: در مجلس هفتم ۵۱ درصد مشارکت کردند که در مجلس هشتم به حدود ۵۵ درصد افزايش يافت و در انتخابات خبرگان و شوراهای اسلامی در مقايسه با دوره قبل آن حدود ۲۶ درصد افزايش مشارکت داشتيم و در انتخابات رياست جمهوری دوره دهم در مقايسه با دوره نهم حدود ۲۴ درصد افزايش مشارکت داشتيم.

وی افزود: اميدواريم مردم باز هم در اين انتخابات رکوردشکن باشند و انتخاباتی شفاف، پررونق و در شان ملت برگزار شود.

رييس ستاد انتخابات کشور گفت: دولت بنا دارد که برای دنيای کسی آخرت خودش را فدا نکند.

مرتضوی افزود: تمام فرايندها به شکل مطلوب فراهم شده است و حدود ۱۵ نفر از آحاد مردم و نماينده کانديداها در محل صندوق رای حضور دارند و شعار مجريان امانتداری و قانون محوری است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016