یکشنبه 4 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: رئيس​جمهور در پاسخ به سوال مجلس، به ضرر خود و انقلاب حرف نمی​زند، خبرآنلاين

- مطالب ايشان در مناظره​ها هم به خاطر هيجان شديد بود

مجلس - طراحان سوال از رئيس​جمهور قصد دارند با لحنی ملايم اين طرح را در کميسيون​های مجلس پيگيری کنند و به سرانجام برسانند. فارغ از اينکه در آستانه انتخابات باشد.

علی مطهری از طراحان اصلی اين سوال است که در گفت​وگو با خبرآنلاين، تاکيد دارد که در هرشرايطی می​توان از رئيس​جمهور سوال کرد، حتی زير بمباران دشمن! اين نماينده تهران اميدوار است که رئيس​جمهور نيز با لحنی آرامو ملايم به اين طرح پاسخ دهد، چرا که طراحان به دنبال تحقير يا انتقام گيری از او نيستند.

مشروح گفت​وگو با وی را در ادامه بخوانيد:

به نظرتان چه اتفاقی در فضای سياسی کشور رخ داد که بالاخره هيات رئيسه مجلس پذيرفت سوال از رئيس​جمهور را به جريان بياندازد و در مقابل آن مانع تراشی نکند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اتفاق خاصی رخ نداده، بلکه اراده امضاکنندگان سئوال هيات رئيسه را مجاب کرد. در مجموع مجلس هم به اين نقطه رسيده است که سئوال از رئيس جمهور يک کار عادی است و نه تنها خطری برای کشور ندارد بلکه موجب تفاهم بيشتر دولت و مجلس خواهد شد.

هم اعضای هيات رئيسه، هم مخالفان طرح سوال از رئيسجمهور و هم برخی نمايندگانی که امضايشان از اين طرح را پس گرفته بودند، تاکيد داشتند که شرايط سياسی داخلی کشور و شرايط بين​المللی و دشمنی​هايی که با ايران می​شود، بويژه تحريم​ها و تهديدهای اخير، شرايط مناسبی برای طرح اين سوال نيست؟ به نظر شما چه شرايطی برای پرسيدن اين سوال مناسب است و شرايط کنونی را چقدر نامناسب می​دانيد؟
در هر شرايطی سئوال از رئيس جمهور به حال کشور مفيد است. حتی اگر تهران زير بمباران دشمن باشد باز مفيد است چون در واقع يک گفت‌و‌گو برای رفع سوء تفاهمات و آگاهی مردم و نمايندگان است.

چطور مخالفان طرح سوال از رئيس جمهور که تا کنون اين شرايط را بهانه مخالفت با طرح آن می​دانستند، اين روزها کمتر از آن دم می زنند؟ دليل تغيير موضع آنها را چه می​دانيد؟
آنها به اين نتيجه رسيده اند که تصور آنها از سوال از رئيس جمهور اشتباه بوده و شايد آن را با استيضاح و عدم کفايت سياسی اشتباه گرفته بودند.

اگرچه شما سکوت رهبری در پاسخ به نامه خودتان درباره سوال از رئيس​جمهور را به منزله عدم مخالفت ايشان با اين کار خوانده بوديد، اما برخی نمايندگان همچون اعضای فراکسيون انقلاب اسلامی بر اين باور بودند که ايشان نظر موافقی با اين کار ندارند؟ شما پس از ان نامه، پی جوی نظر ايشان شديد؟ آقای لاريجانی به عنوان رئيس مجلس با ايشان مشورتی کرده اند؟
اساسا مراجعه به رهبری در اين گونه مسائل را قبول ندارم. اين کار از وظايف و اختيارات نمايندگان است و نيازی به اجازه ندارد. علاوه بر اين مقام رهبری در بيانات خود در دانشگاه کرمانشاه که به نظر من ناظر به همين سئوال از رئيس جمهور بود به صراحت فرمودند که" مجلس وظايفی دارد، رهبری نه دخالت می کند و نه حق دخالت دارد."

تمامی سوالات مندرج در طرح سوال از رئيس جمهور، مطالبی هستند که دست کم در دو سال گذشته بارها و بارها از سوی نمايندگان و ديگر دلسوزان نظام مطرح شدهاند. واکنش​های دولت به اين موارد چقدر قانع کننده بوده است؟ مثلا در مورد عدم اجرای برخی قوانين مصوب مجلس مثل قانون تسهيلات ارزی برای مترو يا دورکاری رئيس​جمهور؟
پاسخ​ها قانع کننده نبوده. به علاوه احضار رئيس جمهور به مجلس برای پاسخگويی، خيلی معنی دارد و نشانه وجود دموکراسی در ايران است.

نگاه بدبينانه​ای نسبت به پيگيری طرح سوال از رئيس​جمهور در کميسيون​های مجلس وجود دارد و آن اينکه طراحان سوال در اين پروسه از قيد سوالات خود بگذرند و بار ديگر اين موضوع منتفی شود. اين بيم وجود دارد که در آستانه انتخابات مجلس، سوال از رئيس​جمهور بيش از آنکه تلاشی برای قانونگرايی دولت باشد، به عاملی برای کسب امتياز از سوی برخی نمايندگان از امکانات دولتی جهت تبليغات و ... بدل شود. شما که خود با انواع و اقسام اين تطميع​ها يا سودجويی​ها در جريان استيضاح وزرا يا ارائه رای اعتماد به آنها آشنا هستيد، اين نگرانی را چقدر جدی می​دانيد؟
اگر بخواهيم احتمالات را آن هم احتمالات ناشی از بدبينی را مبنای کارها قرار دهيم، هيچ کاری نبايد انجام دهيم. اکثر قريب به اتفاق نمايندگانی که سئوال را امضا کرده اند دنبال کاسبی نيستند بلکه معتقدند که مجلس نبايد در مقابل قانون گريزی دولت سکوت کند و الّا اگر در آينده دچار استبداد شويم در تاريخ ثبت می شود که نقطه آغاز استبداد مجلس هشتم بود.

اساسا در شرايط کنونی که تنها دوماه ديگر تا انتخابات مجلس نهم باقی است، شرايط مناسبی برای طرح سوال از رئيس​جمهور است؟
سئوال از رئيس جمهور هيچ ربطی به انتخابات ندارد، سير طبيعی آن به اينجا منتهی شد که در آستانه انتخابات انجام شود.

آيا نمايندگان در کنار فعاليت انتخاباتی برای دوره بعد مجلس، فرصت رسيدگی دقيق به طرح سوال از رئيس​جمهور را دارند؟ ممکن نيست اين موضوع با بی​اعتنايی خود طراحان مواجه شده يا اينکه مشمول مرور زمان شود و از حيز انتفاع بيفتد؟
اين کار نياز به وقت زيادی ندارد. هر سئوالی در کميسيون مربوط بررسی می شود، اگر همچنان ۷۲ نفر قانع نشده بودند، سئوال به صحن علنی می آيد و در صحن هم حداکثر يک ساعت و ربع وقت لازم است اگر طرفين از تمام وقت خود استفاده کنند. محتوای سئوالات هم برای نمايندگان روشن است و نياز به تحقيق ندارد.

از همان ابتدا که بحث سوال از رئيس جمهور مطرح شد، برخی به خاطر آنکه تريبون به دست آقای احمدی​نژاد نيفتد و ايشان از تريبون مستقيم مجلس استفاده ای نکند که به زعم برخی ممکن است خوب نباشد، با اين کار مخالف بودند. اين نگرانی را چقدر جدی می​دانيد؟
اين نگرانی بجا نيست. آقای احمدی​نژاد هميشه تريبون مستقيم در اختيار داشته و هيچ وقت کاری به ضرر انقلاب و خودش انجام نمی دهد. مسائلی هم که در مناظره انتخاباتی رخ داد تحت تاثير يک هيجان بسيار شديد بود.

پيش بينی شما از لحن کلام رئيس جمهور برای پاسخگويی به سوالات نمايندگان در صحن علنی مجلس چيست؟ لحنی آرام نظير روزهايی که برای رهاندن وزرايش از استيضاح به کار می​برند، يا لحنی تند با الفاظ خاص نظير آنچه که در نامه به نمايندگان به کار برده​اند؟ کدام لحن می​تواند کارساز باشد و افکار عمومی را از حسن نيت ايشان مطلع گرداند؟
ايشان لحنی ملايم خواهد داشت چون سوال کنندگان لحن ملايم دارند و همه دنبال حقيقت و مصالح کشور هستيم.هميشه لحن ملايم کارسازتر است. وقتی سوال کنندگان دنبال تحقير و انتقام گيری نيستند، طبعا پاسخ دهنده هم تحريک نمی شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016