جمعه 9 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلاش برخی اصلاح طلبان برای بازگشت هاشمی رفسنجانی، فارس

خبرگزاری فارس: محمد رضایتی با بیان اینکه به نظر می‌رسد از این پس نقش آقای خاتمی را موسوی خوئینی‌ها بازی کند، تاکید کرد: این دسته با استراتژی فشار از پائین با ایجاد شکاف‌های سیاسی اجتماعی و اقتصادی عرصه را برای امتیازگیری و چانه زنی در بالا فراهم ساخته تا زمینه را نیز برای بازگشت هاشمی رفسنجانی فراهم سازد.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، میزگردی با حضور محمد پهلوان دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور، محمد جواد نیک‌روش مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)، محمد رضایتی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور، حجت علمداری عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و مهدی خوجگی عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی و با موضوع «واکاوی و تبیین حماسه نهم دی و ابعاد فتنه88» در خبرگزاری فارس برگزار شد.

رضایتی در مقدمه سخنان خود با اشاره به نقش و تکالیف رسانه‌های متعهد و در خط انقلاب ضمن تشکر از خبرگزاری فارس به جهت برپایی نشست خبری دانشجویان گفت: ما انتظار داریم که در این شرایط رسانه‌های انقلاب تکالیف خود را شناخته و به آن عمل کنند چراکه ما دانشجویان، خبرنگران و بدنه خبرگزاری‌ها را از جنس خودمان می‌دانیم که تعلق خاطر به این نظام و انقلاب دارند و حسب تکلیفی که دارند به وظایف خود عمل می‌کنند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه به چند دلیل از رسانه‌ها و مسئولان آن می‌خواهیم که حرف بدنه انقلابی و دانشجویی را به صورت کامل منتشر و آن را سانسور نکنند، افزود: چون همه رسانه‌های فعلی از بیت المال ارتزاق می‌کنند و داعیه انقلابی بودن دارند پس باید حداقل فضای جریان مذهبی را پوشش دهند چه اینکه در غیر این صورت رسانه ها به لحاظ حرفه‌ای هم با افت مخاطب مواجه می‌شوند و ما دوست نداریم رسانه‌ای انقلابی مثل "فارس" با این رویه مواجه شوند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در ابتدا ضمن گرامیداشت حماسه یوم الله 9 دی اظهار داشت: برای درک عظمت حماسه 9 دی باید عوامل و ریشه‌های به وجود آمدن فتنه 88 را بازخوانی کرد تا متوجه شد که حماسه 9 دی چقدر عظمت و بزرگی داشت که توسط مردم در کارنامه انقلاب اسلامی خلق شد.

وی با اشاره به انتخابات 12 خرداد 88 آن را نماد مشارکت مردمی در نظام مردم‌سالاری دینی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: این انتخابات در بعد داخلی و در بعد بین‌المللی موجب سربلندی نظام اسلامی شد و به تمام دنیا نشان داد که جمهوری اسلامی دارای این ظرفیت‌های بی‌نظیر است.

وی با طرح این سؤال که برای واکاوی ماهیت فتنه ۸۸ و آنچه که در ۹ دی به منصه ظهور رسید باید پرسید که قبل و بعد از انتخابات پر شکوه 22 خرداد چه اتفاقاتی رخ داد، گفت: همه شواهد و مستندات حکایت از برنامه ریزی، طراحی و سناریونویسی دشمنان خارجی و داخلی بر این انتخابات دارد؛ در داخل جریانی در مقابل جمهوریت نظام و رأی مردم ایستاد و در مقابل قانون تمکین نکرد درحالیکه مدعی قانونگرایی بود.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با یادآوری اقدامات مرحله به مرحله فتنه‌گران در طول 8 ماه فتنه، گفت: ملت و نظام در مقابل این جریان و بیحرمتی‌های آنها از خود صبر و تحمل نشان داد، تا اینکه جریان فتنه گستاخی و وقاحت را به نهایت رساند و نسبت به عاشورا و سالار شهیدان اهانت کرد، در این زمان بود که دیگر پرده از چهره این مدعیان به طور کامل در مقابل همه ملت افتاد و حقیقت اهداف آنها اشکار شد؛ لذا مردم در حماسه‌ای پرشکوه و به صورت خود جوش در خیابان‌های کل کشور حاضر شدند و پاسخ قاطعی به بیشرمی‌های آنها دادند.

وی ادامه داد: 9 دی روزی بود که ملت با بصیرت ایران، از خواص پیشی گرفت. این روز ترسیم عملی رابطه امام و امت در نظام جمهوری اسلامی بوده و در حقیقت این روز پیام بزرگی برای آنهایی داشت که هیچگاه نتوانستند به عمق رابطه امام و امت در نظام ولایت فقیه پی ببرند.

رضایتی با بیان اینکه اختلاف سلیقه و دیدگاه همواره در کشور و میان خواص وجود داشته است، گفت: اختلاف خواص ممکن است میان جبهه حق و باطل و یا در میان جبهه حق رخ دهد اما 9 دی نمادی از مرز بندی‌های میان جبهه حق و باطل بود چراکه نمی‌شود کسی هم در لشگر امام حسین(ع) باشد و هم در لشگر یزید. هر چند برخی خواص ادعای انقلابیگری داشتند اما در آزمون فتنه مردود شدند و متوجه شدیم که ولایتمداری و انقلابگری اینها فقط ادعا بود.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به اینکه 9 دی پیامی قاطع بود به خواص داخلی که حرف حق نظام را نتوانستند بفهمند، با تشریح فتنه‌گریهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دشمنان در طول انقلاب اسلامی گفت: فتنه 88 بزرگترین چالش و فتنه بعد از انقلاب بود و یکی از ابعاد شکل‌گیری آن، ایستادن عدهای در برابر جمهوریت نظام بود که گستاخانه مدعی می‌شدند "هر کس غیر از ما از سبد رأی بیرون آید، انتخابات باطل است" که این ایستادن در برابر رأی مردم و بیحرمتی به رأی و نظر ملت، اولین مرحله سقوط نخبگانی بود که گمان می‌کردند به اراده آنها مردم باید تصمیم بگیرند که چه کنند و به چه کسی رأی بدهند!

رضایتی با بیان اینکه یکی دیگر از ابعاد این فتنه بی‌قانونی بود، ادامه داد: این بی‌قانونیای که به فرموده امام خمینی(ره) سرانجامی جز دیکتاتوری نداشت تا جائی پیش رفت که در شرایطی که عالیترین مرجع قانونی کشور خود تقید به قانون داشت، کاندیدای شکست خورده بر طبل بی‌قانونی می‌کوبید.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه مرحله دیگر فتنه 88، ایستادن در برابر اسلامیت این نظام بود که تا هتک حرمت شعائر دینی و مقدسات اسلامی پیش رفت، گفت: این جریان کار را به جایی رساند که در آخر در مقابل اسلامیت نظام هم ایستاد و ملت دیگر تحمل این را نداشت و بعد از جسارت گستاخه فتنه گران در عاشورا به صحنه آمد و طومار فتنه را در هم پیچید.

وی ادامه داد: 9 دی نماد حکومت مردم سالاری دینی بود که به چنین فتنه‌ای خاتمه داد و نقشه‌های دشمنان را ناکام گذاشت؛ در حقیقت ملت بزرگ ایران در پشت سر رهبری به پشتوانه اسلامیت از جمهوریت نظام دفاع کردند.

وی در بخش دیگر سخنان خود 9 دی را برآمده از تکلیف‌گرایی ملت ایران دانست و اظهار داشت: ملت ایران همیشه هر کجا که به تکلیف دینی خود آگاه شده، سعی کرده است براساس آن تکلیف الهی عمل کند و بارها این رویکرد را در طول نهضت انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس به عینه شاهد بوده‌ایم.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه رابطه امام و امت قدرتی دارد که می‌تواند چنین شکوهمندانه مطالبه رهبری نظام را عملیاتی سازد، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی تنها کسی که استحقاق این را دارد که برای ملت تکلیف را معین و مشخص کند امام امت یعنی شخص مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای است و هیچ کس دیگری غیر از ایشان شایستگی این حق و توان تعیین تکلیف را ندارد.

رضایتی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به مسئله انتخابات پیش رو پرداخت و گفت اولین اصل در انتخابات حضور حداکثری و مشارکت پرشور مردمی است و سایر مسائل که دغدغه گروه‌ها، احزاب و سیاسیون است فرع بر این اصل است.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه این موضوع مورد تاکید رهبر انقلاب نیز هست و سایر خواسته‌ها در ذیل این مطالبه مطرح و حل می‌شود، اضافه کرد: همه می‌دانیم که دلسوزی، دغدغه‌مندی و جامع‌نگری رهبر معظم انقلاب در حضانت از انقلاب، مردم و اسلام از همه بیشتر است و بنابراین همه باید به خط مشی‌های تعیین شده از سوی ایشان توجه جدی و عملی کنند.

وی با طرح سوالاتی ادامه داد: آیا جز این است که در طول تاریخ انقلاب اسلامی هرجایی که به فرموده رهبری عمل شد، بهترین نتیجه‌ها حاصل آمد؟ آیا وعده الهی این نیست که دین خدا را یاری کنید تا خدا شما را یاری کند؟ آیا جر این است که ادامه راه امام و انقلاب جز با تاکید و استمرار ارزش‌ها و مبانی انقلاب ممکن نیست؟ آیا جز این است که هرجا از پافشاری بر ارزش‌ها و خط اصیل امام و رهبری جدا شدیم یا با تسامح برخورد کردیم، دچار انحراف و یا عقب‌گرد شدیم؟

این فعال دانشجویی با اشاره به مقوله وحدت گفت: مسئله دیگری که در عرصه انتخابات از آن سخن گفته می‌شود و بر آن تاکید می‌شود مقوله وحدت است. از نگاه جریان دانشجویی نماد و تجلی وحدت در حماسه بی‌نظیر 9 دی نمود یافت. مردم متدین و انقلابی ایران خالق این وحدت بودند و مشارکت حداکثری را در این روز به نمایش گذاشتند و البته ناگفته نماند که 8 ماه قبلتر نیز در قالب انتخابات 88 این وحدت و مشارکت را به نمایش گذاشته بودند بنابراین وحدتی رمز پیروزی در انتخابات است که در آن مشارکت حداکثری رخ دهد؛ وحدتی رمز پیروزی است که مردم به دلخواه خود نمایندگان خود را انتخاب کنند؛ وحدتی رمز پیروزی در انتخابات است که در آن بین مردم و نخبگان برای اعتلای جمهوری اسلامی ایران وحدت و تجمیع صورت گیرد.

رضایتی افزود: همه طبقات مردمی با همه گرایش‌ها و سلایق در 9 دی برای دفاع از کیان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران در کل کشور به صحنه آمدند و این بزرگترین عامل خشم دشمن از ملت ایران است که موجب شد بعد از آن دست به تحریم‌های گسترده و حتی تهدید نیز بزنند. این وحدت همیشه عامل یأس دشمن بوده است و اگر می‌خواهیم در مقابل دشمنان قسم خورده کشورمان پیروز باشیم باید به این عنصر کلیدی توجه جدی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به انتخابات نهمین دوره مجلس و جریانات حاضر در این انتخابات گفت: برای من دانشجو و بالاخص مردم، نام و شعارهای جریانات با هر اسم و نشانی چه اصولگرا با نام و لیست متحد یا پایداری و چه اصلاحات، آنچنان مهم نیست، مهم برای ما این است که کدام جریان به طور جد و عملا به دنبال گفتمان انقلاب، امام و رهبر انقلاب است.

رضایتی در پاسخ این سؤال که مشارکت حداکثری در انتخابات چگونه شکل می‌گیرد، گفت: لازمه مشارکت حداکثری این است که همه گروه‌های قانونی کشور بتوانند حرف خود را در فضای آزاد سیاسی بزنند و امروز در آستانه انتخابات خطیرترین و سنگین‌ترین وظیفه بر عهده شورای محترم نگهبان است و از چند جهت باید از گفتمان امام (ره) صیانت کند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: برخی جریانات در طول انقلاب اسلامی امتحانات خود را برای چندمین بار پس دادند و نشان دادند که با انقلاب، امام و ولایت فقیه عناد و تعارض دارند، این گروه‌ها همیشه در مقابل ولایت فقیه ایستاده‌اند و به شکلهای مختلف علیه این جایگاه حرکت کرده‌اند. بنابراین شورای نگهبان به هیچ عنوان نباید اجازه دهد که این گروه‌ها در انتخابات مجددا شرکت کنند.

وی تأکید کرد: خواسته جنبش دانشجویی این است که تنها انجام تکلیف قانونی و الهی در احراز صلاحیت کاندیداها برای شورای نگهبان مورد نظر این نهاد مهم باشد و برایش مهم نباشد که چه مارک یا اتهامی را به آن می‌زنند. قطعاً این شورا به جریانات، گروه‌ها و افرادی که در چارچوب نظام فعالیت می‌کردند اجازه می‌دهد که در عرصه انتخابات آزادانه فعالیت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به عنوان بالاترین مقام این کشور با روی گشاده و آغوش باز سخنان مختلف و مطالبات جریان دانشجویی را می‌شنوند و به آن توجه دارند، افزود: متأسفانه برخی مسئولان توجه چندانی به آن ندارند و برخی رسانه‌ها نیز مطالبات جنبش دانشجویی را سانسور می‌کنند و هنوز این جریانات به قدرت نرسیده‌اند صدای جریان دانشجویی را در رسانه‌های خود بایکوت می‌کنند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی در نظام اسلامی خاطرنشان کرد: باید افراد متخصص، دلسوز، دغدغه‌مند و معتقد به ارکان نظام مترقی جمهوری اسلامی ایران در عرصه انتخابات مجلس خود را کاندیدا کنند و با شناختی هم که ملت قدرشناس ایران از آنها دارند، آنها را به عنوان وکیل خود به خانه ملت بفرستند تا چرخ‌های این کشور بهتر به گردش درآید.

رضایتی ادامه داد: نباید اجازه داد خواص منفعت طلبی که یا با همراهی فتنه گران و یا با سکوت خود رهبری را در جریان مقابله با فتنه ۸۸ تنها گذاشتند امروز حماسه سرای ۹ دی شوند و برای انتخابات آینده مجلس از آن بهره‌جویی تبلیغاتی کنند؛ متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که کسانی که نمره خوبی در فتنه 88 نگرفتند اکنون به دنبال مصادره 9دی شده‌اند.

وی همچنین به هشدار رهبر معظم انقلاب در خصوص برنامه دشمن برای ایجاد چالش امنیتی در انتخابات نهم اشاره کرد و گفت: نهادها، دستگاهها و خود مردم باید کاملا هوشیار باشند و تحرکات دشمن را تحت نظر داشته باشند چراکه این یک هشدار جدی بود که رهبر انقلاب آن را بیان فرمودند اما متأسفانه مورد دقت مسئولین امر آنگونه که باید قرار نگرفته است.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه هر چالش امنیتی در انتخابات قطعاً با هدایت و کنترل سران صهیونیسم و آمریکا خواهد بود، خاطرنشان کرد: مشارکت حداکثری مردم توام با وحدتی از جنس 9دی، بهترین مانع برای تحقق توطئه‌های آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و هرگونه چالش امنیتی احتمالی است چراکه همواره شاهد بوده‌ایم که حضور گسترده مردم در عرصه‌های گوناگون انقلاب تمامی بحران‌های نظام را مدیریت و سرکوب کرده و دشمنان را ناکام گذاشته است.

رضایتی افزود: آمریکا و صهیونیسم هیچگاه دلشان به حال ملت ایران نسوخته است و بارها نشان داده‌اند که با فریب و نیرنگ دم از حمایت از مردم ایران را می‌زنند و هرگاه فرصت پیدا کرده‌اند که به ملت مقاوم و شهید پرور ایران ضربه بزنند، کوچکترین درنگی نکرده‌اند.

این فعال دانشجویی گفت: وظیفه جریان دانشجویی این است که صحنه سیاسی داخلی و خارجی را برای مردم بازگو کند و در جهت بصیرت‌افزایی آحاد مردم تمام تلاش خود را به کار بندد و در این مسیر فقط از گفتمان رهبری و در چارچوب منویات ایشان خط و مرز خود را تعیین کرده و از آن الهام بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه همه جریانات ارزشی اتفاق نظر دارند که نخبگان و مردم باید در جهت وحدت حرکت کنند با اشاره به ۲ مقوله وحدت و ائتلاف گفت: وحدت و ائتلاف 2 انگاره جدای از هم و متفاوت است و متأسفانه به نظر می‌رسد منظور برخی افراد از وحدت، ائتلاف مقطعی برای انتخابات است که این خیلی درست نیست؛ لذا وحدت با معنای واقعی آن قطعاً مورد مطالبه جنبش دانشجویی بوده و به نفع جبهه انقلاب خواهد بود و ائتلاف تنها یک تعیین سهم سیاسیون در عرصههای انتخاباتی است که شاید بتوان گفت توجه به مطالبات مردمی و نظام در مسیر شکل‌گیری این ائتلاف‌ها به حاشیه می‌رود.

رضایتی جمع گروه‌ها و افراد سیاسی با شعار هرکس با ما نیست پس بر ماست، را نادرست دانسته و ادامه داد: چنین چیزی وحدت نیست، این اسمش ائتلاف است و باید توجه کنیم که نتیجه انتخابات با ترجمه درست وحدت، قطعا به نفع نیروهای جبهه انقلاب خواهد بود.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه برای فهم اینکه چه کسی در مسیر ولایت هست یا نیست فقط باید به بیانات رهبر انقلاب توجه شود، گفت: خود معظم له در خصوص معیار اطاعت از ولی فقیه مبانی و معیارهایی را در دیدار با دانشجویان بیان کرده‌اند؛ برخی افراد مسائلی را مطرح می‌کنند که انگار اگر فردی مدلی را که آنها می‌گویند را قبول نکند دیگر در دایره اصولگرایی نیست و از اطاعت ولایت فقیه سر باز زده است که این مفهوم معنایی جز دیکتاتوری ندارد؛ اینکه بگوییم هر کس در مدل ائتلافی ما نباشد، اصولگرا نیست هم خلاف وحدت است و هم خلاف جذب حداکثری.

وی افزود: این روش حتی با سیاست رهبر معظم انقلاب مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی نیز تفاوت دارد که عدهای خود را در داخل دایره ولایت و انقلاب فرض کنند و مابقی را خارج از دایره مطرح کنند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ضمن اشاره‌ای به استراتژی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم گفت: جریان اصلاحات با 2 کاندیدای میرحسین موسوی و شیخ مهدی کروبی پا به عرصه انتخابات 88 گذاشت؛ حلقه اول ستاد موسوی اساتید دانشگاه تربیت مدرس بودند که سال‌ها با عنوان کانون توحید در بحث الگوی زیست مسلمانی کار می‌کردند.

وی ادامه داد: قبل از نوروز 88 با قطعی شدن آمدن میرحسین موسوی و کناره گیری با رنجش محمد خاتمی، مرد تردیدگرای اصلاح طلب که پیش از آن تحت تاثیر موسوی خوئینی‌ها اعلام کاندیداتوری کرده بود، در ستادهای موسوی فعال شدند و ستادهایی که برای خاتمی تشکیل شده بود، با پشتیبانی فکری اعضای مشارکت و مجاهدین و پشتیبانی مالی کارگزاران و فرزندان آقای هاشمی، در اختیار موسوی قرار گرفت.

رضایتی افزود: مهدی کروبی که از آّبان 87 اعلام کرده بود دیگر در انتخابات نمی‌خوابد، به اصلاح‌طلبان فهماند که کنار برو نیست و این شد که برای نریختن آرای اصلاح‌طلبان، عناصر حاشیه‌دار و مسئله‌دار اصلاحات به ستاد کروبی آمدند تا جائی که غلامحسین کرباسچی با سابقه اختلاس و محمدعلی ابطحی مرد معلوم الحال و حاشیه‌دار اصلاح‌طلبان با سابقه ابتذال و عبدی با سابقه زندان، کدیور و مهاجرانی با سابقه نزدیک به انحلال و البته سروش با سابقه ارتداد به ستاد کروبی پیوستند.

رضایتی با بیان اینکه تیپ‌های متنوع اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر در ۲ نوع کلی دسته بندی می‌شوند، اولین دسته را اصلاح‌طلبان رادیکال دانست و ادامه داد: این دسته خود در سه دسته تقسیم بندی می‌شوند که دسته اول از مشارکتی‌ها و مجاهدین گرفته تا نهضت آزادی سقوط کرده و اپوزسیون را در بر می‌گیرد که عملکردشان، مهر "غیرقانونی" در پیشانیشان زده است؛ به طوری که سران این جریان اکنون میهمانان هر شبه رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی با محوریت رجب علی مزروعی و جرس با محوریت تاجزاده هستند.

وی دسته دوم اصلاح‌طلبان رادیکال را آنهایی دانست که معتقدند شرط حضور در انتخابات، گرفتن یک امتیاز بزرگ از نظام است و ادامه داد: دسته سوم نیز که عقلانی‌تر به این ورطه فکر می‌‌کنند معتقدند راه بازگشت، تعامل با سیستم موجود است لذا طرح مباحثی مبنی بر برائت از فتنه را باید در این استراتژی سنجید.

رضایتی نوع دوم اصلاح طلبان را سنتی‌های اصلاح‌طلب مثل فراکسیون اقلیت مجلس با چهره‌هایی مثل کواکبیان، تابش، خباز، پزشکیان، داریوش قنبری، شیخ قدرت علیخانی و چهره‌هایی نظیر محمد عارف، حسن روحانی و علی اکبر منتجب‌نیا دانست و افزود: اما این ۲ گروه چالش‌های مختلفی پیش رو دارند که مهترینش به قول خودشان عبور از شورای نگهبان است و اضافه کنید ذهنیت منفی مردمی ناشی از ساختارشکنی‌های صورت گرفته از سوی این جریان در انتخابات 88 با طرح شعارهایی نظیر نه غزه نه لبنان، پاره کردن عکس امام خمینی(ره)، وقایع موهن صورت گرفته در روز عاشورا، موضع دیرهنگام و... را به چالش‌های موجود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه آن چیزی که ذهن اصلاح طلبان را این روزها مشغول کرده است چیز دیگری است، گفت: اصلاح‌طلبان اگر بخواهند به حیات سیاسی خود ادامه دهند ناچارا باید نسبت به عملکرد خود توبه کنند و چنین چیزی پایگاه اجتماعی ساختارشکن مورد نظر آنها را از بین می‌برد؛ بنابراین برای حل این پارادوکس باید با تقسیم کار، یکسری به بحث‌های ساختارشکنانه بپردازند تا آن پایگاه را نگه دارند و یکسری هرچند با توبه سوری به قدرت برگردند و آن کسی که می‌تواند در این معادله موازنه برقرار کند، شخص تردیدگرا و مذبذب محمد خاتمی است که این روزها نه حرفهای ساختارشکنانه می‌زند و نه خیال بازگشت به قدرت دارد که حتی موضعش در آسانسور هم تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد از این پس نقش آقای خاتمی را موسوی خوئینی‌ها بازی کند، تاکید کرد: این دسته با استراتژی فشار از پائین با ایجاد شکاف‌های سیاسی اجتماعی و اقتصادی عرصه را برای امتیازگیری و چانه زنی در بالا فراهم ساخته تا زمینه را نیز برای بازگشت هاشمی رفسنجانی فراهم سازد.

وی همچنین گفت: با این حال معتقدیم به غیر از دسته اصلاح طلبان رادیکال که هیچ نقطه روشنی در کارنامه خود ندارند، هر کس با هر تابلویی که می تواند اصلاحات هم باشد به شرط آنکه موضع درستی از فتنه 88 داشته باشد می‌تواند در انتخابات در معرض رای مردم قرار گیرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016