دوشنبه 19 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نقدینگی به سمت بازار مسکن می‌رود؟، فرارو

دیر زمانی از رکود در بازار مسکن نگذشته بود که یکباره بهای املاک با جهشی ناگهانی روبرو شد و همچنان با سرعتی خارج از کنترل در حال پیش‌روی است. این صعود انفجاری که در 2 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، این نظریه را تقویت می‌کند که نوسانات بازار سکه و ارز به بازار مسکن نیز سرایت کرده است. با این حال دولت همچنان بر طبل انکار می‌کوبد و افزایش قیمت‌ها در این بازار را کذب می‌خواند.

به گزارش سرویس اجتماعی فرارو؛ کمر مستأجران و متقاضیان بازار مسکن زیر بار بهای سنگین ملک، روز به روز بیشتر خم می‌شود، با این حال معاون امور مسكن وزارت راه و شهرسازی عنوان کرده است که در ماه‌های آینده با وارد شدن تعداد بیشتری از واحدهای مسكونی به بازار مسكن، شاهد كنترل هر‌چه بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این ادعا در حالی مطرح شده است که این روزها مشاوران ‌املاک خبر از افزایش قیمت مسكن در حد «20 درصد» می‌دهند. به عقیده این افراد به دنبال نوساناتی که در بازار سکه و ارز ایجاد شد، قیمت مسکن با رشدی حدود 20درصد مواجه گشت که البته پیش‌بینی می‌شود با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت مسکن با تغییرات بیشتری مواجه شود.

صعود ناگهانی قیمت‌ها که به نحوی افسارگسیخته در حال پیش‌روی است، سبب شده است که فعالان بازار مسکن رشد مسکن در ماه‌های پایانی امسال را شبیه رشد قیمت‌ها در سال 85 بدانند.

نزدیک شدن به پایان سال، اعلام اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که تاثیر زیادی بر قیمت حامل‌های انرژی دارد و افزایش روزانه قیمت سکه و نوسان بازار ارز، از جمله دلایلی است که به عنوان عامل محرک بازار مسکن از آن‌ها نام برده می‌شود.

کنترل بازار مسکن با چشمان بسته
کمتر از ماه پیش وزیر راه و شهرسازی کشور در حاشیه افتتاح واحدهای مسکن مهر در اردبیل، چنین گفت: «با بهره‌برداری از واحدهای مسکونی مسکن مهر که بسیاری از نیازمندی‌های مسکن در کشور را تامین خواهد کرد، به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد قیمت مسکن افزایش یابد.»

نیکزاد به مردم وعده داد که تا پایان عمر دولت دهم، هیچ‌گونه افزایشی در حوزه مسکن و خرید و فروش آن به وجود نخواهد آمد و دولت تلاش می‌کند تا عرضه و تقاضا در بازار مسکن با توازن همراه باشد.

هرچند که انکار قیمت بالای مسکن و وعده ارزان شدن ملک به خاطر مسکن مهر، همواره ورد زبان دولت بوده است، اما مشاهدات میدان و گزارشاتی که از این بازار می‌رسد خلاف این مدعی را ثابت می‌کند. چرا که تنها با آغاز دی ماه سال جاری قیمت پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در اکثر مناطق تهران نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، حداقل متری 200 هزار تومان سیر صعودی داشته است.

مشاوران املاک، نوسان در بازار ارز و سکه را یکی از دلایل گران شدن دوباره بهای مسکن می‌دانند در حالی که معاون وزیر راه و شهرسازی عقیده دارد که به دلیل تولید اکثر مصالح ساختمانی مورد نیاز برای احداث واحدهای مسکونی در داخل کشور، تغییرات نرخ ارز نمی‌تواند تأثیر چندانی روی قیمت‌ مسکن داشته باشد.

ابوالفضل صومعلو، میزان رشد قیمت مسکن از فروردین تا آذر ماه امسال را کمتر از 12 درصد و از مرداد تا آذر را کمتر از 4 درصد اعلام کرده است که بسیار هم طبیعی است. وی همچنین پیش‌بینی کرده است که در ماه‌های آینده نیز نه تنها قیمت‌ها افزایش نخواهند یافت بلکه کاهشی چشم‌گیر رو به رو خواهد بود.

این مقام مسؤول که گویا چندی است از بازار واقعی مسکن دور بوده، اعلام کرده است که اغلب افزایش قیمت مسکن در استان تهران اتفاق می‌افتد و در سایر استان‌ها قیمت مسکن منطقی و معتدل است.

با این حال از مشهد نیز خبر رسیده است که در سایه وعده‌های مکرر ساخت مسکن و اقشار محروم همچنان در اتاقک‌های کوچک و تو در تو روزگار می گذرانند و برای حتی یک ماه اجاره خانه نیز درمانده‌اند. گزارشات مشابهی نیز از سایر شهرها همچون تبریز، اصفهان، قم و ... رسیده است که همگی حکایت از افزایش شدید قیمت در بازار مسکن و به‌ویژه اجاره‌بها دارند و بعید به نظر می‌رسد که وعده‌های وزیر مسکن و معاونش چاره گرانی این بازار و سقفی بالای سر مردم شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016