دوشنبه 19 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گرانی ارز هزينه‌های ايرلاين‌ها را تا ۳۵ درصد افزايش داد، مهر

مديرعامل يک شرکت هواپيمايی مدعی شد که نوسان شديد نرخ ارز حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزايش هزينه را به شرکتهای هواپيمايی متحمل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه ها نزديک می شود شرکت های هواپيمايی اميدوار هستند تا با اجرای فاز دوم نرخ بليت هواپيما آزاد شود و يا حداقل متناسب با افزايش قيمت سوخت و ديگر هزينه ها افزايش يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گرچه در فاز اول هدفمندی يارانه ها که از سال گذشته به اجرا رسيد و قيمت سوخت از ليتری ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان افزايش يافت، دولت با افزايش ۱۴ درصدی قيمت بليت هواپيما موافقت کرد اما در طول اين مدت شرکتهای هواپيمايی همواره به اين نرخ اعتراض داشتند و اعلام می کردند که نسبت هزينه به درآمد آنها يکسان نيست.

در اين بين بدهی ۱۳ شرکت هواپيمايی به وزارت نفت بابت خريد بنزين نسيه از شهريور تا آذرماه امسال از ۲۵۰ ميليارد تومان به بيش از ۴۵۰ ميليارد تومان رسيد که همين امر اختلافاتی را هم ميان شرکت پالايش و پخش فرآورده های نفتی و شرکتهای هواپيمايی به‌وجود آورد.

شرکتهای هواپيمايی در اين مدت تلاش زيادی برای کاهش نرخ سوخت هواپيما کردند. مديرعامل شرکت هواپيمايی هما در اين باره گفته است: در ستاد هدفمندی يارانه ها موافقت شد که نرخ سوخت هواپيما فعلاً ۲۰۰ تومان باشد و ۲۰۰ تومان باقيمانده در بدهی شرکتها باقی بماند اما پيشنهاد داديم که سوخت ۴۰۰ تومانی از تيرماه تاکنون هم شامل اين طرح بشود که فعلاً جوابی به ما ندادند.

يکی ديگر از موانعی که شرکتهای هواپيمای با آن روبرو هستند، نوسان نرخ ارز است که زيان‌های زيادی را متوجه اين صنعت می کند. در واقع ايرلاين‌ها همواره از بانک مرکزی درخواست داشته اند که ارز را به‌صورت سهميه ای و ثابت در اختيار اين شرکتها بگذارد اما تاکنون بانک مرکزی جوابی را به شرکتهای هواپيمايی نداده است.

بنابراين ، ايرلاينها معتقدند از آنجايی که تنها ۲ درصد مردم از هواپيما برای سفر استفاده می کنند، بنابراين نيازی به اين نيست که دولت يارانه های سنگين برای اين بخش در نظر بگيرد و نرخ بليت هواپيما را ثابت نگه دارد.

آزادسازی نرخ بليت هواپيما در فاز دوم هدفمندی

در اين رابطه مديرعامل يکی از شرکتهای هواپيمايی به خبرنگار مهر، گفت: در حال حاضر شرکتهای هواپيمايی وضعيت مناسبی ندارند و از آنجايی که سهميه ارزی در اختيار اين شرکتها نيست؛ بنابراين هزينه نقل و انتقال ارز برای شرکتها سرسام آور است.

مديرعامل کيش اير با بيان اينکه با وجود افزايش نرخ ارز اما قيمت بليتها ثابت مانده است، افزود: اين موضوع می تواند ايمنی پروازها را تحت تاثير قرار دهد ، زيرا تناسبی ميان هزينه و درآمد شرکتهای هواپيمايی وجود ندارد.

سعيد بهاری درباره اجرای فاز اول هدفمندی يارانه ها در بخش حمل و نقل هوايی، اظهار داشت: قيمت سوخت به طور مستقيم ۱۸ تا ۲۰ درصد در سبد هزينه ايرلاينها تاثير دارد، از طرفی افزايش سوخت، هزينه های غير مستقيم را هم افزايش داده است.

وی افزود: نقل و انتقال ارز هم از سوی ديگر افزايش هزينه ها را به دنبال دارد، اين درحالی است که پرسنل هم توقع دارند با افزايش قيمت، حقوق آنها هم بيشتر شود که تمامی اينها هزينه هايی است که به ايرلاينها تحميل می شود اما همچنان قيمت بليت پائين است.

مديرعامل کيش اير تصريح کرد: در اين مدت و با نوسان نرخ ارز، حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزايش هزينه در شرکتهای هواپيمايی بوجود آمده است، زيرا ارز از يکهزار تومان به ۱۵۰۰ تومان رسيده است و هرروز هم افزايش پيدا می‌کند.

بهاری با بيان اينکه در فاز دوم هدفمندی يارانه ها احتمال آزادسازی قيمت بليت وجود دارد، گفت: افزايش قيمت بليت می‌تواند ايمنی سفرها را بالاتر ببرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016