پنجشنبه 22 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شورای امنيت برای اقدام عليه ايران آماده می‌شود، دويچه وله

قدرت های بزرگ غربی به دور تازه‌ای از تحريم‌های شديد عليه جمهوری اسلامی مصمم هستند. روسيه و چين در عين ابراز نگرانی، با تحريم‌های شديدتر مخالفند. ديپلمات‌های غربی بار ديگر از ايران خواستند که باب "مذاکرات جدی" را باز کند.

نمايندگان فرانسه، بريتانيا، آلمان و ايالات متحده روز چهارشنبه (۱۱ ژانويه) پس از ملاقاتی پشت درهای بسته، اقدام جمهوری اسلامی مبنی بر غنی‌سازی اورانيوم در سايت زيرزمينی "فردو" را محکوم کردند. اين کشورها قصد دارند، قطعنامه تازه‌ای با تدابير تحريمی شديدتر عليه ايران وضع کنند، اما گفته می‌شود که دشوار است بتوان در شورای امنيت به توافقی در اين جهت دست يافت، زيرا روسيه و چين، دو عضو دائمی شورای امنيت، با اتخاذ تحريم‌های بيشتر عليه ايران مخالف هستند.

به گفته مارتين بريان، معاون نماينده فرانسه در سازمان ملل متحد، ايران با راه‌اندازی تأسيسات زيرزمينی "فردو" نه تنها قطعنامه‌های پيشين شورای امنيت و بيانيه شورای حکام "آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای" را زير پا گذاشت، بلکه به اقدامی تحريک‌آميز عليه جامعه بين‌المللی دست زده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سياست دوگانه ايران

ديپلمات فرانسوی به خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی با لحنی دوگانه با جامعه بين‌المللی سخن می‌گويد: از سويی به تهديدات خود مبنی بر بستن "تنگه هرمز"، که برای اقتصاد جهان اهميت حياتی دارد، ادامه می‌دهد و از سوی ديگر پيشنهاد می‌کند که گفت‌وگوها با مجموعه قدرت‌های غربی "پنج به علاوه يک" از سر گرفته شود. اما آقای بريان يادآوری می‌کند: اين ايران بود که از ادامه‌ی اين گفت‌وگوها خودداری ورزيد.

وی افزود: «ما به شروع مذاکرات جدی با ايران علاقه‌مند هستيم، اما ايران هنوز پاسخ نداده است.»

ماه گذشته، ايالات متحده و "اتحاديه اروپا" تدابير تحريمی تازه‌ای عليه ايران اعلام کردند. انتظار می‌رود که آنها تحريمات گسترده‌تری، شامل واردات نفت خام از ايران را نيز اعلام کنند. از چين و روسيه نيز نگرانی‌هايی نسبت به گسترش برنامه هسته‌ای ايران ديده می‌شود.

فيليپ پرهام، معاون نماينده بريتانيا در سازمان ملل، به خبرگزاری‌ها گفت که اعضای شورای امنيت، به توافق درباره اقدامات شديدتر عليه جمهوری اسلامی نزديک می‌شوند. آقای پرهام گفت: «ترديدی نيست که همه از ادامه فعاليت‌های هسته‌ای ايران نگران هستند.» او در رابطه با شروع کار سايت "فردو" در نزديکی قم، سؤال کرد: «اگر واقعا برنامه هسته‌ای ايران، آن طور که ادعا می‌شود، مبنايی صلح‌آميز دارد، پس به چه دليل برنامه‌ی غنی‌سازی در نزديکی قم به صورت مخفيانه و زيرزمينی انجام می‌گيرد؟»

رزماری دی‌کارلو، معاون نماينده ايالات متحده در سازمان ملل، با اشاره به توليد اورانيوم ۲۰ درصدی از سوی ايران، گفت: «ايران برای غنی‌سازی اورانيوم تا اين سطح هيچ توجيهی ندارد.» خانم دی‌کارلو تائيد کرد که روسيه و چين به رغم نگرانی از ادامه برنامه هسته‌ای ايران، با قطعنامه تازه‌ای عليه جمهوری اسلامی موافق نيستند.

فرصتی دوباره برای ايران

محافل سياسی آمريکا عقيده دارند که باراک اوباما، رئيس جمهور، قصد دارد برای آخرين بار فرصتی ديگر به ايران دهد تا از برخوردی فاجعه‌بار جلوگيری شود. پرزيدنت اوباما سه سال پيش در آغاز زمامداری خود در "کاخ سفيد" وعده داده بود تمام تلاش خود را به کار برد تا درگيری تازه‌ای در خليج فارس پيش نيايد.

گيدو وستروله، وزيرخارجه آلمان، روز جهارشنبه (۱۱ ژانويه) از مقامات ايرانی خواست همکاری با جامعه جهانی را از سر گيرند. وزير خارجه افزود: «ما مدتی ‌است که با نگرانی بسيار فعاليت‌های هسته‌ای ايران را دنبال می‌کنيم و ضروری می‌دانيم به ايران و مقامات ايرانی هشدار دهيم که بيش از اين خود را در جامعه جهانی منزوی نکنند.»

وزيرخارجه آلمان در انتها تأکيد کرد که ايران هنوز فرصت دارد با "شفا‌ف‌سازی و همکاری مانع تصويب تحريم‌های در نظر گرفته شده شود".

ديپلمات‌های غربی گفتند در اجلاسی که در حاشيه "شورای امنيت" برگزار شد، درباره ماجرای قتل کارشناس ايرانی که بامداد چهارشنبه (۱۱ ژانويه/ ۲۱ دی) در تهران کشته شد، چيزی گفته نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016