چهارشنبه 21 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"آمادگی ليبی و کشورهای خليج فارس برای جايگزين کردن صادرات نفت ايران‌" راديو فردا

رياست اتحاديه اروپا می‌گويد که ليبی و کشورهای منطقه خليج فارس برای پر کردن شکافی که تحريم احتمالی نفت ايران از سوی اتحاديه اروپا ايجاد خواهد کرد آمادگی دارند.

خبرگزاری آلمان روز چهارشنبه گزارش داد که ويلی سووندال، وزير خارجه دانمارک که هم‌اينک رياست اتحاديه اروپا را برعهده دارد با اظهار اين مطلب هم‌چنين تأييد کرد که تصميم اين اتحاديه درخصوص تحريم مالی ايران در روز ۲۳ ژانويه گرفته خواهد شد.

رئيس اتحاديه اروپا روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی در مورد ميزان احتمال تحريم بانک مرکزی ايران گفت که در جلسه ۲۳ ژانويه «هم در موضوع تحريم نفت و هم درخصوص تحريم عليه ساختار مالی ايران کار را به پيش خواهيم برد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا بر اين گزارش ويلی سووندال در مورد مسئله جايگزينی نفت ايران به خبرنگاران گفت:‌ «کشورهای ديگر خليج فارس، سعودی‌ها، کويتی‌ها و ديگران، بسيار علاقه‌مند هستند که در چنين شرايطی توليد خود را افزايش دهند؛ «و می‌دانيم که ليبيايی‌ها در حال ترميم هستند تا به توليدی که پيش از آغاز جنگ داشتند برسند.»

آقای سووْندال افزود: «اين امر از تأثيرات سوء بر کشورهايی مانند يونان، ايتاليا و اسپانيا در اتحاديه اروپا که بيشترين وابستگی را به نفت ايران دارند می‌کاهد.»

وی در مورد اهميتِ يافتن گزينه‌های نفتی به جای ايران اظهار داشت: «ما البته از اين امر آگاهيم که کشورهای جنوب اروپا در وضعيتی قرار دارند که در صورت نبود گزينه ضربه می‌خورند»، و افزود که جامعه جهانی هم‌اينک «به‌شدت» بر روی اين موضوع کار می‌کند.

اسپانيا، يونان و ايتاليا به ترتيب ۱۵، ۱۴ و ۱۳ درصد از نياز نفتی خود را از ايران خريداری می‌کنند و ۱۷ بهمن‌ماه منابع نزديک به ديپلمات‌های اروپايی از درخواست چند کشور عضو اتحاديه اروپا برای به تعويق افتادن تحريم خريد نفت از ايران خبر دادند.

پيشتر مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحاديه اروپا نيز در گفت‌وگو با راديو فردا اعلام کرد که برخی کشورهای اروپايی خواستار مهلت سه تا شش ماهه برای اعمال تحريم نفت ايران شده‌اند.

اتحاديه اروپا ۱۴ دی‌ماه، اعلام کرد که سران اين اتحاديه به طور اصولی با اعمال تحريم نفتی عليه ايران به توافق رسيده‌اند و اکنون بايد در مورد زمان اجرای اين تحريم به توافق برسند.

پيش از اين آمريکا صنعت نفت ايران را به طور يک‌جانبه هدف تحريم‌های خود قرار داد و از کشورهای هم‌پيمان درخواست کرد که با اين تحريم همراهی کنند.

تحريم‌های غرب در واکنش به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است؛ فعاليتی که به گفته غرب دارای ابعاد نظامی است. با اين‌حال جمهوری اسلامی همواره تأکيد کرده‌است که برنامه هسته‌ای‌اش ماهيتی کاملا صلح‌آميز دارد.

رئيس اتحاديه اروپا روز چهارشنبه بار ديگر بر نگرانی غرب در اين زمينه تأکيد کرده و گفت: «اگر ايران به سلاح هسته‌ای دست پيدا کند، حدس می‌زنم ديگر کشورهای منطقه نيز آماده‌اند و به وضعيتی می‌رسيم که اين سلاح‌ها ممکن است خيلی سريع در خاورميانه گسترش پيدا کند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016