سه شنبه 27 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تشديد تلاش آمريکا برای تحريم بين‌المللی نفت ايران، دويچه وله

آمريکا بر تلاش‌های خود جهت متقاعدکردن کره جنوبی به قطع واردات نفت از ايران افزوده است. اين تلاش‌ها متوجه افزايش تحريم‌ها عليه ايران است. قرار است ژاپن نيز بيش از پيش به تحريم نفت ايران تشويق شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رابرت آين‌هورن، فرستاده ويژه آمريکا به کره جنوبی، روز سه‌شنبه (۱۷ ژانويه/۲۷ دی) از همه متحدان آمريکا خواست که برای افزايش فشار بر ايران با دولت اوباما همکاری بيشتری داشته باشند. او افزود: «هدف از اين فشارها اين است که ايران به سوی مذاکرات جدی در باره برنامه هسته‌ای‌اش سوق داده شود.»

آين‌هورن که مشاور وزارت خارجه آمريکا در امور مربوط به خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی است در ادامه اظهارات خود در سئول، تاکيد کرد که متحدان آمريکا صرفاَ نبايد به کاهش واردات نفت خود از ايران اقدام کنند، بلکه بايد معاملات خود با بانک مرکزی اين کشور را نيز به حال تعليق درآورند.

تحريم‌های جديد آمريکا عليه ايران شرکت‌های خارجی که با بانک مرکزی ايران معامله دارند را نيز مشمول مجازات می‌کند. به اين ترتيب همه شرکت‌هايی که به خريد نفت از ايران مشغولند نيز شامل چنين مجازات‌هايی می‌شوند. اين تحريم‌ها متحدان آمريکا، مانند کره جنوبی، را با وضعيت دشواری روبرو کرده است.

تلاش برای يافتن منابع جديد

کيم جی شين، قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی در حاشيه ديدار با فرستاده آمريکا گفت که کشورش «مصمم است از تلاش‌های بين‌المللی برای حل مناقشه اتمی ايران حمايت کند، ولی بسياری از مردم کره جنوبی نگرانند که اعمال تحريم‌های جديد در شرايط کنونی بيش از پيش بازارهای نفت را بی‌ثبات کند و به اقتصاد کره آسيب برساند.»

کره جنوبی پيش از اين بر سر افزايش واردات نفت خود از ايران در سال ۲۰۱۲ با اين کشور به توافق رسيده بود، ولی فشارهای کنونی آمريکا رهبران سئول را به يافتن منابع ديگری برای تامين انرژی کشور سوق داده است.

در همين راستا، اوايل هفته جاری (۱۴ و ۱۵ ژانويه / ۲۴ و ۲۵ دی)، کيم هوانگ سيک، نخست وزير کره‌جنوبی در سفری به سلطان‌نشين عمان با مقام‌های اين کشور برای تضمين واردات نفت مورد نياز کره‌جنوبی به مذاکره پرداخت که نتيجه آن يک توافقنامه‌ی همکاری ميان دو کشور بود.

کره‌جنوبی پنجمين واردکننده‌ی بزرگ نفت خام در سطح جهان است. اين کشور ۱۰ درصد از نفت خام مورد نياز خود را از ايران و ۲ درصد آن را از عمان تأمين می‌کند.

ايران هم‌اکنون با انتقال پول‌های نفت صادرشده‌ی خود به کره‌جنوبی مشکل دارد. به دليل تحريم‌های بانکی‌، حدود ۵ ميليارد دلار پول نفت ايران در حساب‌های بانکی مختلف کره جنوبی انباشته شده است.

افزايش قيمت نفت به رغم قول عربستان سعودی

در همين حال، افزايش احتمالی تقاضای بيشتر چين برای نفت و نيز نگرانی از تاثير منفی تحريم‌ها عليه ايران بر تامين نفت مورد نياز جهان، قيمت اين ماده سوختی را روز سه‌شنبه، ۱۷ ژانويه در بازارهای جهانی افزايش داد.

گرچه روز گذشته عربستان سعودی اطمينان داده بود که با افزايش صادرات نفت خود حذف احتمالی نفت ايران از بازار را جبران خواهد کرد، ولی اين اظهارات مانع از تاثيرگذاری بحث‌ها در باره تحريم ‌ايران و جدال بر سر وضعيت تنگه هرمز بر قيمت نفت نشد. در همين راستا، نفت دريای شمال روز سه‌شنبه با يک افزايش هشت دهم درصدی به ۱۱۲ دلار و ۱۷ سنت رسيد.

هم‌زمان اعلام شده است که هيئت آمريکايی قرار است برای متفاعد کردن مقام‌های ژاپن به کاهش واردات نفت خود از ايران روز چهارشنبه از سئول به توکيو سفر کند.

روز پنجشنبه گذشته وزير دارايی ژاپن پس از ملاقات با همتای آمريکايی‌اش گفت که کشورش به تحريم‌های نفتی عليه ايران می‌پيوندد. اما يک روز بعد نخست وزير ژاپن سخنان وزير دارايی کابينه را نظر شخصی وی خواند و گفت که کشورش بايد بيشتر به پيامدهای چنين تصميمی بيانديشد.

ظاهراَ هدف سفر هيات آمريکايی رفع اين اختلاف‌ها و تشويق هر چه بيشتر دولت ژاپن به تبعيت از تحريم ‌نفتی ايران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016