دوشنبه 26 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همکاری کره جنوبی و عمان برای جايگزينی نفت ايران، دويچه وله

با گسترش موج تحريم نفت ايران، کره جنوبی که پنجمين واردکننده نفت در سطح جهان است توافقنامه همکاری با عمان منعقد کرده تا در صورت ضرورت، نفت ايران را جايگزين کند. اين کشور ۱۰ درصد نفت خودرا از ايران تأمين می‌‌کند.

­کيم هوانگ سيک، نخست وزير کره‌جنوبی، طی دو روز گذشته، شنبه و يکشنبه (۱۴ و ۱۵ ژانويه / ۲۴ و ۲۵ دی)، سفری به سلطان‌نشين عمان داشت. هدف از اين سفر انجام گفت‌وگوهايی برای تضمين واردات نفت مورد نياز کره‌جنوبی بوده است. هوانگ ‌سيک با يک توافقنامه‌ی همکاری به کشور خود بازگشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کره‌جنوبی پنجمين واردکننده‌ی بزرگ نفت خام در سطح جهان است. اين کشور ۱۰ درصد از نفت خام مورد نياز خود را از ايران و ۲ درصد آن را از عمان تأمين می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، دفتر نخست‌وزيری کره جنوبی درباره‌ی ملاقات مقامات دو کشور طی بيانيه‌ای اعلام کرد: «طرفين برای همکاری نزديک به منظور ايجاد ثبات در تأمين انرژی، از جمله گاز مايع و نفت خام، در صورت ايجاد بی‌ثباتی در بازار جهانی نفت به توافق رسيده‌اند.»

رسانه‌های کره‌ی جنوبی به نقل از يک مقام دفتر نخست‌وزيری اين کشور نوشته‌اند که سلطان قابوس بن سعيد السعيد گفته است، هر زمان کره جنوبی دچار مشکل شود، عمان نفت خام مورد نياز اين کشور را تأمين خواهد کرد.

قانونی که باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، در روزهای کريسمس امضا کرد شامل تحريم بانک مرکزی ايران نيز شد. اين قانون مانع از آن خواهد شد که از ژوئيه‌ی سال ۲۰۱۲ پالايشگاه‌های خارجی بتوانند پول نفت وارداتی خود را به ايران بپردازند.

در پی آن مقام‌های تهران تهديد کردند، در صورتی که تحريم‌ها اجرا شوند، تنگه‌ی هرمز در خليج فارس را خواهند بست.

مقام‌های ايران به کشورهای عربی حوزه‌ی خليج فارس نيز هشدار داده‌اند که در روند اجرای تحريم نفت ايران، نفت خود را جايگزين نفت ايران نکنند.

معضل ايران در انتقال پول و فروش نفت

رابرت آينهورن، مشاور ويژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی آمريکا، در امور عدم گسترش تسليحات از روز دوشنبه (۱۶ ژانويه/۲۶ دی) برای اقامتی سه روز وارد سئول، پايتخت کره جنوبی شد. هدف از اين سفر تشريح تحريم‌های آمريکا عليه جمهوری اسلامی برای مقام‌های کره جنوبی است.

پالايشگاه‌های کره جنوبی برای تأمين نفت خام خود قصد دارند در سال ۲۰۱۲ حجمی بيش از سال گذشته از ايران نفت وارد کنند. ولی بر اساس منابع نفتی و صنعتی اين کشور، اين پالايشگاه‌ها کشور صادرکننده‌ی ديگری را بعنوان جايگزين ايران برای تامين نفت در نظر گرفته‌اند.

ايران هم‌اکنون با انتقال پول‌های نفت صادرشده‌ی خود به کره‌جنوبی مشکل دارد. به دليل تحريم‌های بانکی‌، حدود ۵ ميليارد دلار پول نفت ايران در حساب‌های بانکی مختلف کره جنوبی انباشته شده است.

بر اساس مرکز اطلاعات ملی نفت کره جنوبی، اين کشور در فاصله‌ی ژانويه تا نوامبر ۲۰۱۱ بالغ بر ۸۴۶ ميليون بشکه نفت وارد کرده که ۱۰ درصد آن از امارات متحده عربی بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016