چهارشنبه 28 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: در فتنه ۸۸ نه تند رفتيم نه کند، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تفصيلی با فارس درباره موضوعات مختلف داخلی و بين‌المللی اظهارنظر کرد.


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته به منظور مذاکره با مقامات ترکيه درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و روابط پارلمانی به آنکارا و قونيه سفر کرد.

وی در اين سفر سه روزه با جمال چيچک همتای ترک خود، عبدالله گل رئيس جمهور، رجب طيب اردوغان نخست وزير و احمد داود اوغلو وزير خارجه ترکيه ديدار و گفت‌وگو کرد و در يک نشست خبری نيز به سؤالات مختلف خبرنگاران درباره مهم‌ترين مسائل روز پاسخ داد.

لاريجانی هنگام بازگشت از سفر، فرصتی هر چند کوتاه برای گفت‌وگو در اختيار خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس قرار داد و به سؤالات وی در خصوص رايزنی با ترک‌ها و راز طولانی شدن مذاکره با ترک‌ها، عملکرد مجلس هشتم و تعامل آن با دولت‌ احمدی‌نژاد و انتخابات و ترکيب مجلس نهم پاسخ داد.

متن گفت‌وگوی فارس با رئيس مجلس با ذکر اين نکته تقديم خوانندگان می‌شود که اگر‌چه سؤالات فراوانی برای انجام يک گفت‌وگوی تفصيلی با رئيس نهاد قانونگذاری و رئيس فراکسيون اصولگرايان (اکثريت) وجود داشت و پاسخ‌های لاريجانی به برخی سؤالات نيز، نيازمند محاجه بيشتر برای تبيين بهتر مسائل بود اما اين امر به دليل کمبود وقت ميسر نشد:

* فارس: برای آغاز گفت‌وگو لطفا درباره سفرتان به ترکيه توضيحاتی ارائه دهيد و با توجه به کيفيت اين سفر که می‌توان آن را "سفری مذاکراتی" ناميد و نمايی از ديپلماسی پارلمانی دانست، ارزيابی خودتان را از اين سفر بفرمائيد.‌

- لاريجانی: واقعيت اين است که بين ايران و ترکيه خصوصاً در ۷ - ۶ سال اخير رابطه اعتمادسازی به وجود آمده و اين موضوع، هم بسيار مهم است و هم اينکه لوازمی دارد که بايد به آنها پايبند بود؛ امکان دارد برخی مسايل رخ دهد که به اين اعتماد لطمه بزند و حتماً بايد از مسير مذاکرات درباره اين مسايل به نتيجه رسيد.

* لزوم همگرايی ايران و ترکيه در برابر دلالان منطقه‌ای

برخی مسائل در صحنه منطقه‌ای وجود دارد که اگر ايران و ترکيه به عنوان دو کشور پر وزن و تعيين کننده و نقش آفرين در منطقه، همگرا باشند، برآيند کارشان می‌تواند بسيار اثرگذار باشد نسبت به برخی کشورها که در منطقه حالت دلالی پيدا کرده‌اند و اگر تفاوت رأی هم داشته باشند، يک علف‌های هرزی در صحنه سياسی منطقه بروز می‌کند که شأن‌شان نيست.

بنا بر اين هر چه مذاکرات و رايزنی‌ها بين ايران و ترکيه بيشتر باشد، حتماً در شرايط حساس منطقه مفيد است؛ ارزيابی شما از حجم مذاکرات و اهميت آنها در اين سفر هم صحيح است، چون بخش اصلی کار بر روی مذاکرات با آقای گل و آقای اردوغان و رئيس مجلس و آقای داود اوغلو بود که به روز آخر سفر و قونيه کشيد.

* سپر موشکی ناتو به نفع جهان اسلام نيست

علت‌ اين تمرکز و استمرار مذاکرات هم اين بود که در برخی مسايل مثل سپر موشکی ناتو بايد ملاحظاتی را می‌فهميديم که اين موضوع چيست و با اينکه به طرف ترک اعتماد داريم، اما برای ما مهم است که توضيح قانع‌کننده‌ای در اين زمينه بشنويم و ترک‌ها استدلال ما را هم درک کنند.

در اين سفر ما به دوستان ترک خود به صراحت اعلام کرديم که بر اساس ادله قابل ‌توجهی که داريم و حتماً هم بايد به آنها عنايت شود، استقرار سامانه موشکی در ترکيه به نفع جهان اسلام نيست و آنها هم در اين خصوص مطالبی را بيان کردند اما بايد برای روشن شدن مسأله، مذاکرات تداوم يابد.

وجود اختلاف‌نظر در برخی مسايل منطقه‌ای هم طبيعی است ولی مهم اين است که تحليل‌ها به هم نزديک شود که اين همگرايی در گرو استمرار مذاکرات و رايزنی‌ها بين دو کشور است.

* فارس: برخی کارشناسان مسائل بين المللی معتقدند ترکيه در پازل آمريکايی‌ها بازی می‌کند و در تحولات منطقه‌ای قصد دارد جايگاه ويژه‌ای برای خود در نظر گيرد و به همين دليل دنبال ايفای نقش پر رنگ‌تر از ساير کشورهاست؛ نظر شما در اين خصوص چيست؟

- لاريجانی: اعتقاد بنده اين است که رهبران ترک عاقل‌تر از آن هستند که در چنين دامی بيافتند و رفتار گذشته‌شان نيز نشان داده که از يک متانت برخوردارند و داهيانه عمل می‌کنند.

* ترک‌ها عاقل‌تر از آنند که در دام آمريکا بيفتند

مصلحت جهان اسلام اقتضا می‌کند که مسلمانان مراقب باشند در پازل دشمن بازی نکنند و به نظرم دوستان ترک ما به اين موضوع توجه دارند و از اين رو موضع ترکيه درباره تحولات منطقه به ويژه سوريه را با موضع آمريکا و اسرائيل متفاوت می‌دانيم.

* طراحی پروسه برای مذاکرات آينده تهران - آنکارا

باور ما اين است که دغدغه‌های ترکيه با دغدغه‌هايی که آمريکا و هم‌پيمانانش پيگيری می‌کنند، تفاوت دارد و ترک‌ها علاقه‌ دارند مشکلات منطقه به نحو درستی حل شود اما آمريکا و اسرائيل دنبال بر هم زدن امنيت و ثبات منطقه هستند.

در مجموع، گفت‌وگوهای ما در ترکيه رو به پيشرفت بود و مهم اين است که از درون آنها پروسه‌هايی طراحی شد که اين پروسه‌ها مسير مذاکراتی فعال را هموار و فراهم می‌کند.

* فارس: در روزهای اخير پس از سفر وزير خارجه ترکيه به تهران و بازگشت وی به آنکارا، ويکتوريا نولند سخنگوی وزارت خارجه آمريکا مدعی شد از طريق داود اوغلو پيام تهران را دريافت کرده و مشاوره با ترک‌ها در خصوص ايران آغاز شده است. آيا اين موضوع صحت دارد و در سفر شما به ترکيه هم در اين زمينه بحثی شد؟

- لاريجانی: چنين مطلبی به هيچ وجه صحت ندارد و ايران هيچ پيامی برای آمريکايی‌ها نداشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* آمريکايی‌ها تخيلی شده‌اند

اگر آمريکايی‌ها تخيلی کردند و يا دوستان ترکيه نکته‌ای به آنها گفتند که آنها تصور پيام کردند، اشتباه فهميده‌اند.

* فارس: آقای دکتر! فرصت گفت‌وگو اندک است؛ اجازه دهيد در بخش دوم گفت‌وگو به مسائل داخلی بپردازيم. جنابعالی به عنوان رياست مجلس هشتم عملکرد اين مجلس را با توجه به انتقاداتی که هم از ناحيه اصلاح‌طلبان و هم از سوی برخی اصولگرايان مطرح کرده و هر دو طيف آن را "ضعيف" توصيف کرده‌اند، چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

- لاريجانی: ارزيابی‌ها از عملکرد مجلس متفاوت است و اين هم امری طبيعی است؛ به هر حال گروه‌ها با سلايق مختلف پديده‌های اجرايی و سياسی را از منظر خودشان کالبدشکافی می‌کنند اما در ارزيابی بايد برای مقياس پايه‌ای قرارداد که ببينيم می‌خواهيم يک مسأله را با چه بسنجيم؟

* عملکرد مجلس هشتم؛ زيگزاگ نزديم

مجلس هشتم در مجموع شرايط کشور و التهاباتی که خصوصاً در دو سال اخير وجود داشت، در درجه نخست مجلسی بود که در کل برای حرکت خود مبنا داشت و زيگزاگ نمی‌زد.

* زوايه با دولت به خاطر ناديده‌گرفتن مبانی نظام

مبنای حرکت مجلس هم قانون اساسی، نظرات ولايت فقيه و حرکت فکری اصيل روحانيت بود و به همين دليل هم گاهی با دولت زاويه پيدا می‌کرد؛ وقتی که گاهی در دولت برخی حرف‌هايی بيان می‌کردند که البته ربطی به کليت دولت هم نداشت و با مبانی حرکتی مجلس مغايرت داشت، می‌ديديد که مجلس نسبت به اين موارد واکنش نشان می‌داد.

* در فتنه ۸۸ نه تند رفتيم، نه کند

در قضايای بعد از انتخابات و جريان فتنه [۸۸] هم مجلس ملاک خود را نظرات رهبری قرار داد و در تحليل خود نيز با همان آرايش موردنظر نظام حرکت می‌کرد...

* فارس: اما در اين خصوص اعتراضات زيادی به مجلس شد که در مواجهه با جريان فتنه کند بوده و متناسب با شرايط کشور عمل نکرده است...

- لاريجانی: به طور طبيعی عده‌ای در جامعه تندتر حرکت می‌کردند يا حتی در خود مجلس برخی مايل بودند که مجلس تندتر حرکت کند ولی مجموعاً انضباط کاری و معيار و ملاک حرکت مجلس ديدگاه‌ها و تفکرات مقام معظم رهبری بود.

* دفاع از منافع ملی در صحنه جهانی

نکته ديگر اينکه مجلس هشتم در سياست خارجی به دقت موضوعات را رصد می‌کرد و نسبت به آنها حساس بود؛ مثلاً در حوادث غزه نخستين جايی که وارد صحنه شد مجلس بود و در همين حوادث اخير منطقه در خصوص انقلاب‌های تونس و مصر و بحرين نيز، نمايندگان در همان روزهای اول فعالانه وارد صحنه شدند و فراکسيون بيداری اسلامی تشکيل شد، بيانيه داديم و حتی راهپيمايی کرديم.

در خصوص موضوع هسته‌ای هم مجلس هشتم بسيار فعال عمل کرد و در مجموع نمايندگان ملت نسبت به منافع ملی و حقوق ملت از بعد خارجی حساس بودند و تحولات را رصد می‌کردند و متناسب با شرايط موضع‌گيری و تصميم‌گيری می‌کردند.

* اجازه نداديم فشار اقتصادی به مردم تحميل شود

نکته سوم اينکه در مسايل اقتصادی که مربوط به مردم می‌شود، گاهی دولت علاقمند بود طوری رفتار کند که بر اساس تفسير خودش می‌خواست برای حل مسائل حرکتی جهشی انجام دهد ولی ارزيابی‌ ما اين بود که اين کار بر مردم فشار جدی وارد می‌کند.

لذا مجلس قوانينی وضع کرد که دولت را در مسيری ببرد که اين حرکت‌ها با روندی آرام صورت گيرد؛ به عنوان نمونه در بحث هدفمند کردن يارانه‌ها، دولت علاقمند بود اين کار را در زمان کوتاه‌تری با يک يا دو اقدام انجام دهد ولی تفسير مجلس از موضوع اين بود که چنين کاری بايد در زمان حداقل ۵ سال و با يک شيب ملايم صورت گيرد؛ گرچه دولت اين شيب را درست رعايت نکرد اما در عين حال مجبور شد که در چارچوب مشخصی حرکت کند.

مجلس واقعاً تلاش می‌کرد در جايی که احتمال داشت در مسير اصلاحات اقتصادی فشاری بر مردم تحميل شود، اين مسير تا آنجا که ممکن است از يک عقلانيتی برخوردار شود که فشار به مردم وارد نشود يا فشارها به حداقل برسد.

* وضع قوانين برای تسهيل سرمايه‌گذاری در کشور

تحليل و مسير مجلس هشتم هم در اين خصوص اين بود که حل مسائل اقتصادی کشور و پيشرفت‌های اقتصادی و رفع مشکل بيکاری و جلوگيری از تورم و رشد قيمت‌ها در گرو رونق اقتصادی نيست، بلکه بايد زمينه‌های سرمايه‌گذاری در کشور فراهم شود.

* مشکلات اقتصادی به خاطر عدم درست اجرای قانون

از نظر قانونی هم مجلس چه در قانون برنامه پنجم توسعه و چه در ساير قوانين وضع شده مانند قانون تسهيل فضای کسب و کار يا قانون مربوط به بهره‌وری کشاورزی مسيرها را برای جذب سرمايه‌ها فراهم کرد البته بعضی از اين قوانين به درستی اجرا نشد و مقداری از ضايعاتی که اکنون در کشور از نظر نرخ بيکاری يا افزايش قيمت‌ها وجود دارد، به خاطر عدم اجرای درست قوانين است.

اجازه دهيد در اين زمينه مثالی بزنم؛ مجلس در بودجه سال ۹۰ به دولت اجازه داد ۳۰ هزار ميليارد تومان اوراق مشارکت داخلی عرضه کند و ۱۰ ميليارد دلار هم اوراق قرضه ارزی بفروشد و اگر اين کار به درستی انجام می‌شد، دولت مقدار زيادی از نقدينگی را جذب می‌کرد.

* قصور دولت در نابسامانی بازار ارز و طلا

اينکه اکنون اين مشکل به وجود آمده که پول به سمت بازار ارز يا طلا می‌رود، معلول زياد شدن نقدينگی ماست که ظرف ۷ - ۶ سال از حدود ۶۵ هزار ميليارد تومان به ۳۴۰ هزار ميليارد تومان رسيده و اين حرکت غير طبيعی است.

هرچه ما مکانيزم ايجاد کنيم که نقدينگی را جذب و به سوی سيستم‌های توليدی هدايت کنيم، به همان اندازه از اين جهش‌ها جلوگيری می‌شود.

از طرف ديگر هر چه ما زمينه‌های سرمايه‌گذاری را تسهيل کنيم، پول به سوی امور زودبازده تجاری نمی‌رود اما وقتی اينها رکود يابد، وضعيت می‌شود همين شرايطی که الان داريم.

تصميم‌گيری دولت در مورد نرخ سود درباره اوراق مشارکت که در قالب آن تقريباً ۱۰۰ ميليارد تومان اوراق مشارکت فروخت و چون نرخ سود را ۱۷ درصد تعيين کرده و از آن طرف نرخ تورم حدود ۲۰ درصد است، موجب نوعی آشفتگی و روند غير طبيعی در عرصه اقتصادی شده است.

* فارس: اکنون اين سؤال پيش می‌آيد که چرا با وجود سوء‌رفتارها و تخلفاتی که به آنها اشاره کرديد، مجلس در مواجهه با اينگونه اقدامات دولت برخورد قوی و قاطعی از خود نشان نداده است؟

- لاريجانی: برای پاسخ به اين سؤال ابتدا بايد توجه کرد مقصود از قوی و ضعيف چيست؟ اينجا يک نکته‌ای وجود دارد و آن هم اين است که سيستم‌های نظارتی تعبيه شده در مجلس بسيار جديد و البته قوی است و تلاش می‌شود با تخلفات در چارچوب اين مکانيزم‌ها برخورد شود.

* مکانيزم قوی برای جلوگيری از تخلفات دولت

مثلاً هر يک از کميسيون‌ها می‌توانند طبق قانون عملکرد يک دستگاه يا وزارتخانه را ارزيابی کنند و بعد از شناسايی اشکالات و کشف تخلفات، طبق ماده ۲۳۳ برای رسيدگی و رأی‌گيری به مجلس ارائه دهند که قبلاً اين مکانيزم نبود.

يعنی هرگاه حداقل ۱۰ نماينده يا هر کدام از کميسيون‌ها، عدم رعايت شئؤنات و نقض يا استنکاف از اجرای قانون يا اجرای ناقص قانون توسط رئيس جمهور يا وزير يا مسئولان دستگاه‌های زيرمجموعه آنها را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طريق هيئت رئيسه برای رسيدگی به کميسيون ذيربط ارجاع می‌شود.

کميسيون حداکثر ۱۰ روز موضوع را رسيدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صريح، گزارش خود را از طريق هيئت ‌رئيسه به مجلس ارائه می‌دهد و چنانچه مجلس آن را تأييد کند، موضوع جهت رسيدگی بدون نوبت و تشريفات به قوه قضائيه و ساير مراجع ذيصلاح ارسال می‌شود و درصورتی که مجلس در مورد رئيس‌ جمهور يا هر يک از وزرا سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش دهد، طرح استيضاح با رعايت اصل ۸۹ قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار می‌گيرد.

بحث ديگر سؤال از وزراست که قبلاً تعارفی بود اما اکنون مانند نوعی ارزيابی است و در واقع نيمچه رأی اعتماد به حساب می‌آيد و مکانيزم آن هم اين است که هر نماينده می‌تواند درباره مسائل داخلی و خارجی از وزير مسئول درباره وظايف‌اش سؤال کند و سؤال خود را به هيئت رئيسه ارائه دهد تا فوراً به کميسيون تخصصی ذيربط ارسال شود.

کميسيون مربوطه موظف است حداکثر ظرف ۱۰ ‌روز، جلسه‌ای با حضور وزير و نماينده سؤال‌کننده تشکيل دهد و با استماع نظرات دو طرف و بررسی‌های لازم، به موضوع رسيدگی کند.

اگر نماينده سؤال‌کننده توضيحات وزير را قانع‌کننده نداند، کميسيون با تعيين قلمرو "ملی" يا "منطقه‌ای" بلافاصله سؤال را به هيئت رئيسه جهت اعلام وصول در اولين جلسه علنی ارجاع می‌دهد و در رابطه با سؤال منطقه‌ای نيز، کميسيون حداکثر ظرف ۱۰ ‌روز نسبت به ارائه راه‌ حل و ارسال گزارش به هيئت رئيسه و رئيس جمهور اقدام می‌کند تا مساعی لازم جهت حل موضوع به عمل آيد.

اگر بعد از ۱۵ روز از ارجاع نامه کميسيون ذيربط، نماينده سؤال‌کننده همچنان موضوع را حل و فصل نشده بداند، از هیأت رئيسه می‌ خواهد سؤال منطقه‌ای را با فوريت در جلسه علنی طرح کند و اين هيئت نيز ضمن طرح سؤال آن را به وزير ابلاغ و جهت ارائه گزارش به کميسيون ذيربط ارسال می‌کند.

بر اساس قانون اساسی وزير مورد سؤال مکلف است حداکثر ظرف ۱۰ روز مگر با کسب اجازه از مجلس برای تأخير، به مجلس آمده و به سؤال پاسخ دهد و پس از بررسی سؤال در صحن مجلس با حضور وزير، در صورت قانع‌نشدن نماينده، نظر مجلس درباره آن اخذ می‌شود که اگر اکثريت سؤال را وارد بدانند، موضوع توسط رئيس مجلس جهت رسيدگی به رئيس جمهور ابلاغ می‌شود.

لذا اگر توجه کنيد، می‌بينيد که اين مکانيزم يا مکانيزم طرح سؤال از رئيس جمهور می‌تواند تا حد زيادی در پاسخگو کردن مسئولان دولتی موثر باشد و همچنين با ايجاد معاونت نظارت، ناظرين مجلس به طور سيستماتيک به وظايف قانونی نظارتی خود عمل می‌کنند.

* رعايت مصالح در برخورد با دولت ناشی از عقلانيت مجلس بود

اما اينکه چرا برخی مقاطع مجلس در کنار نظارت‌هايی که دارد، رعايت برخی مصالح را می‌کرد، مربوط به عقلانيتی است که در کليت مجلس وجود داشت.

البته در مجلس نظرات متفاوتی وجود دارد اما اينکه می‌گويم مربوط به کليت مجلس است که برخی اوقات احساس می‌کرديم از نظر بين‌المللی فشارهايی بر کشور وجود دارد که اگر اينگونه مناقشات حاد شود، نوعی به هم‌ريختگی در کشور را نشان می‌دهد و اين باعث افزايش فشارهای بين‌المللی می‌شود و لذا در اين زمينه‌ها با مدارا عمل می‌کرديم.

* اسير حاشيه‌ها نشديم

گاهی هم تخلفات و مسايلی رخ می‌داد که استنباط مجلس اين بود که حاشيه‌روی است و دولت اين کار را هدفمند انجام داده و لذا اگر مجلس بخواهد خيلی به اين موضوعات بپردازد، مسائل اصلی مورد غفلت قرار می‌گيرد.

ممکن است کسی از منظر بيرونی بنگرد و بگويد که حق مجلس بوده در خصوص موضوعی با دولت برخورد کند، اما روی اين حق ايستادگی نکرد ولی مجلس خيلی جاها مجلس آگاهانه از کنار مسايل عبور می‌کرد چون نمی‌خواستيم وقت کشور و هزينه ملی را صرف اين امور کنيم.

* حفظ جنس اصولگرايی در مجلس نهم

* فارس: مردم مجلس هشتم را به عنوان مجلس اصولگرا می‌شناسند. آيا فکر می‌کنيد با توجه به عملکرد اين مجلس جريان اصولگرايی در انتخابات آينده مورد اقبال مردم خواهد بود؟ يعنی با توجه به حاکميت اصولگرايان بر مجلس هشتم به گونه‌ای عمل کرده‌ايد که اين ساختار در مجلس نهم حفظ شود يا ترکيب آن تغيير می‌کند؟

- لاريجانی: فکر می‌کنم مجلس آينده مجلس اصولگرا خواهد بود اما افرادی که استقلال فکری بيشتری داشته و از شجاعت بيشتر برخوردارند، بيشتر نمود و حضور پيدا می‌کنند ولی در مجموع احتمال زياد می‌دهم که جنس اصولگرايی مجلس حفظ می‌شود.

* فارس: اما برخی مدعی‌ هستند اين تداوم ناشی از فقدان فضای رقابت در انتخابات است؟ آنها می‌گويند وقتی انتخابات با حضور يک طيف و در غياب نامزدهای دارای گرايش فکری متفاوت با جريان اصولگرا که به عنوان اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند، برگزار شود، ملعوم است که نتيجه آن تشکيل مجلسی با اکثريت اصولگراست؛ برای اثبات اين ادعا هم به ردصلاحيت‌ها اشاره می‌کنند که اين روزها اخبار آن منتشر می‌شود...

* هويت سياسی ردصلاحيت‌شدگان

- لاريجانی: البته کسانی که توسط هيئت‌های اجرايی وزارت کشور رد شدند بيشتر از اصولگرايان بودند تا اصلاح‌طلبان... حالا نمی‌ خواهم قضاوت قطعی کنم ولی با توجه به شناختی که از برخی افراد دارم که رد شده‌اند، به احتمال زياد هيئت‌های اجرايی کار نادرستی انجام نداده است.

* اشتباه هيئت‌های اجرايی در بررسی صلاحيت‌ها

برخی از آنها همکاران ما در مجلس هستند که در اين ۴ سال در کنار آنها بوديم که حالا مثلاً درباره آنها نوشته‌اند التزام به دين اسلام ندارند که به نظرم اين موضوع عجيب است و آدم بايد حرفی بزند که در ظرف درستی بگنجد.

کسانی را می‌شناسم که خيلی افراد متدينی هستند ولی به خاطر عدم التزام به اسلام رد شده‌اند و حتما اين کار نسبت به هر فردی از هر گروهی صورت گرفته باشد، غلط است.

* انتخابات رقابتی است؛ بازی را به هم نزنيم

اما درباره بخش اول سؤال شما و اينکه فضای رقابتی هست يا نه، فکر می‌کنم الان از چند جنس و از جهت در انتخابات آينده رقابت وجود دارد و ما نبايد اين را از بين ببريم.

* اصلاح‌طلبان هستند اما می‌توانستند پرحجم‌تر به صحنه بيايند

يک جهت اين است که در عرصه انتخابات، هم اصلاح‌طلبان هستند که البته نمی‌ خواهم بگويم پر حجم هستند و گر چه می‌توانستند تعداد بيشتری وارد صحنه شوند که می‌دانم با چه تفسير و تحليلی نيامده‌اند ولی به هر حال وارد عرصه شده‌اند.

يک گروه مستقل هم در کشور داريم که اينها مواضع سياسی‌اشان خيلی بر توانمندی‌های اجرايی‌اشان غلبه ندارد و مواضع اجرايی آنها در اولويت است که اينها هم وارد صحنه انتخابات شده‌اند.

* رقابت در جريان اصولگرايی

در خود جريان اصولگرا هم تفاوت نظر است و الان گروه‌های مختلفی با تابلوهای متنوع وارد صحنه شده‌اند که اين هم باعث پويايی صحنه انتخابات و رقابت خواهد شد و فکر می‌کنم با وجود اين تنوع، شاهد مشارکت خوبی در انتخابات باشيم.

* فارس: به عنوان آخرين سؤال خواستم نظر شما را درباره اختلاف‌نظرات و عدم اتحاد اصولگرايان برای ارائه ليست واحد در انتخابات مجلس نهم بدانم. آيا عدم اتحاد اصولگرايان باعث شکست آرای اين جريان نمی‌شود و اين به سود جريانات رقيب شما نيست؟

- لاريجانی: به نظر من در اين قضيه نبايد بيش از حد حساسيت نشان داد؛ چون افرادی هستند که واقعاً به آنها گفته شد تشريف بياورند و واحد فکر کنند اما قبول نکردند و حالا هم دنيا به آخر نمی‌رسد و نهايتا با هم رقابت می‌کنند.

* عدم وحدت اصولگرايان ثلمه به عالم اسلام وارد نمی‌کند

لذا از دو جهت؛ هم از اين جهت که نبايد وحدت کنند چون به نظر بنده امکان وحدت وجود داشت و می‌توانستند به وحدت برسند و حالا نشده و هم از اين منظر که حتماً بايد وحدت کنند وگرنه کار تمام است، نبايد به موضوع حساس بود.

به نظر بنده اگر بيان اصولگرايان وحدت نشود هم ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود؛ چون در اين صورت در فضايی سالم با هم رقابت می‌کنند و بعيد است اشکال مهمی ايجاد کند و شايد در برخی شهرها حداقل شهرهای بزرگ به دليل تنوع ليست‌ها، آزادی انتخاب بيشتری برای مردم به وجود آيد و لذا اين مسأله نگران‌کننده نيست.

* گفت‌وگو از: سيدمجتبی صادقی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016