دوشنبه 3 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباحی مقدم: حيثيت اقتصادی دولت در کنترل ارز و سکه بر باد رفت، رئيس‌جمهور پا به ميدان بگذارد، مهر

رئيس کميسيون ويژه طرح تحول اقتصادی مجلس با اعلام اينکه ذخاير ارزی بانک مرکزی بالای ۱۰۰ ميليارد دلار است، گفت: منفعت ناشی از افزايش قيمت ارز، سود اندکی در برابر خسارتی است که از اين ناحيه به دولت وارد می‌شود، حيثيت دولت رفته است.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، با اشاره به نوسانات بازار ارز و سکه و جلسه ای که مجلس با دولت درباره اين موضوع هفته گذشته برگزار کرد، گفت: جلسه مفصلی با حضور وزير اقتصاد و دارايی و وزير صنعت ، معدن و تجارت و مديران عامل بانکهای دولتی و تعداد زيادی از نمايندگان مجلس روز سه شنبه هفته گذشته در محل کميسيون تلفيق برگزار شد.

وی گفت: البته قرار بود جلسه ای غير علنی با حضور بهمنی رئيس بانک مرکزی برگزار شود که بهمنی نيامد اما روز بعد جلسه ای با حضور وی در کميسيون اصل نود برگزار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بانک مرکزی مديريت ارز را رها کرده است

رئيس کميسيون ويژه مجلس تصريح کرد: در اين دو جلسه به طور مفصل مسائل مربوط به بازار ارز و سکه و تبعات استمرار اين وضعيت بررسی شد. بنده در اين جلسه به طور مفصل درباره مشکلات ناشی از نوسانات قيمت ارز و طلا صحبت کردم. ايراد من اين بود که بانک مرکزی مديريت بر ارز را رها کرده است.

مصباحی مقدم گفت: قيمت ارز بايد "شناور مديريت شده" می‌شد، اما بدون اينکه مديريت شود، شناور شد.

بلاتکليفی فعالان اقتصادی به دليل نوسان قيمت ارز

وی ادامه داد: در جلسه کميسيون اين اشکال مطرح کردم که آنچه امروز به اقتصاد ما حتما لطمه خواهد زد نوسان قيمت است اين نوسانات جلوی تصميم گيری فعالان اقتصادی را می گيرد و آنها نمی دانند چه کار کنند! نمی دانند چند روز ديگر چه اتفاقی قرار است رخ دهد!

نماينده تهران گفت: کار توليد، واردات و صادرات با اين نوسان قيمت ارز متوقف شده است و اين آسيب فراوانی به اقتصاد می زند. دولت بايد هرچه سريع تر دست به کار شود. بايد قيمت متعادلی را مبنا قرار دهد، اگر نرخ ۱۱۲۵ تومان نرخ متعادلی است همان را مبنا قرار دهد و اگر نه، يک نرخ ديگر را مبنا قرار دهد، به هر حال بايد کاری کند تا اين وضع ادامه نيابد. اينطور نباشد که نوسان قيمت در بازار ارز ادامه پيدا کند و هر روز يک قيمت داشته باشد. دولت بايد تکليف را برای فعالان اقتصادی مشخص کند.

مصباحی مقدم درپاسخ به اين سئوال که دولت چه برنامه ای برای کنترل بازار ارز در اين جلسه ارائه کرد، گفت: در اين جلسه به ما وعده کردند که در حال انجام کارهايی هستند از جمله اينکه برخی خبرها منتشر شد که دولت کارگروه تشکيل داده برای بررسی اين مسئله و اقداماتی برای مديريت بازار ارز انجام خواهد داد.

ذخاير ارزی بانک مرکزی بالای ۱۰۰ ميليارد دلار است

رئيس کميسيون ويژه مجلس تصريح کرد: يک نکته قابل توجه اين است که خوشبختانه از نظر ذخاير ارزی و طلا نگرانی نداريم. ذخيره ارزی ما در دو بخش صندوق توسعه ملی و ذخاير ارزی بانک مرکزی است که در صندوق توسعه ملی ۲۸ ميليارد دلار و در بخش ذخاير ارزی بانک مرکزی بالای ۱۰۰ ميليارد دلار است.

وی ادامه داد: بنابراين نگرانی از منابع ارزی وجود ندارد. در ادوار گذشته نيز چنين اتفاقی افتاد که شرايط ذخاير ارزی ما به صفر رسيد، اما مديريت خوب آن دوره باعث شد بحرانی به وجود نيايد و چنين مسائلی را که امروز شاهديم درآن زمان پديد نيايد.

مصباحی مقدم گفت: ذخيره طلای کشور هم ذخيره سنگينی است که شايد برای دهها سال ذخيره داشته باشيم. اما مديريتی که دولت بايد اعمال کند، ندارد.

نمی دانيم چرا دولت موضوع را رها کرده است

وی گفت: در ماجرای اجرای هدفمندی يارانه ها شاهد مديريت قوی و کارآمد از سوی دولت بوديم، نمی دانيم که چه اتفاقی افتاده که دولت در اينجا موضوع را رها کرده است.

نماينده تهران در پاسخ به اين سئوال که تا چه ميزان شايعاتی مبنی بر اينکه دولت تعمدی در نوسان و افزايش قيمت ارز و سکه دارد، درست است، گفت: اگر بنا بود درآمد حاصل از قيمت بالای ارز به بانک مرکزی برسد، اين حرف درست بود اما درآمد مابه التفاوت ۱۱۲۵ تومان تا ۱۸۰۰- ۱۹۰۰ تومان به بانک مرکزی نمی رسد، بلکه به جيب دلالان می رسد. پس اين حرف درست نيست.

حيثيت دولت در کنترل ارز و سکه رفته است

وی ادامه داد: حتی اگر واسطه ها از ناحيه دولت باشند و اين پول دقيقا به جيب دولت برود پاسخ من اين است که هيچ مدير عاقلی منفعت يک درصدی را به خسارت صددرصدی ترجيح نمی دهد. چرا که منفعت ناشی از افزايش قيمت ارز، سود اندکی در برابر خسارتی است که از اين ناحيه به دولت وارد می شود. حيثيت دولت رفته است، کدام عاقل چنين معامله ای می کند؟ درآمد کسب شده از اين راه نسبت به درآمد های دولت به ميزانی نيست که دردی را دوا کند.

بانک مرکزی انفعالی عمل کرد

مصباحی مقدم گفت: دولت درآمدهای فوق العاده ای از نفت و ماليات دارد آيا عاقلانه است که دولت توسط دلالان وارد معرکه شود؟ البته محتمل است که بانک مرکزی انفعالی عمل کرده باشد يعنی در شرايطی که قيمت بالا برود بگويد چرا ديگران بخورند و ما نخوريم اما همين هم عاقلانه نيست. اگر بانک مرکزی بخواهد مديريت کند بايد به گونه ای مديريت کند که اين روند مهار شود نه اينکه به آن دامن بزند.

وی خاطرنشان کرد: من مشکل را از ضعف مديريت می دانم.

مصباحی مقدم در پاسخ به اين سئوال که چرا افزايش قيمت را در روزهای تعطيل هم شاهد افزايش قيمت سکه و ارز بوده ايم نيز گفت: علت اين است که خريد و فروش در خارج از بازار و خارج از فضای شفاف انجام می گيرد. عده ای به صورت فوری به پول احتياج دارند و ارز می فروشند و عده ای هم به صورت فوری به ارز نياز دارند و خريداری می کنند اين می شود که اين خريد و فروش ها هم روی قيمت تاثير می گذارد.

عضو کميسيون اقتصادی مجلس در پاسخ به اين سئوال که مجلس برنامه ای برای پيگيری موضوع و يا گفتگو با نمايندگان دولت خواهد داشت، گفت: ديگر موضوع دست مجلس نيست . مجلس ديگر چه کاری می تواند انجام دهد؟ به نظرم قوی تر از آنچه روز سه شنبه درمجلس انجام گرفت معنا ندارد. مگر اينکه مجلس دست به استيضاح وزيری بزند که نقشی در مديريت بانک مرکزی ندارد.

شخص رئيس جمهور بايد به ميدان بيايد

وی ادامه داد: معتقدم از اين پس بايد تمام مطالبات مردم و مسئولان از دولت و شخص رئيس جمهور باشد که به ميدان بيايند و نگذارند اتفاق بدی که می افتد استمرار پيدا کند.

مصباحی مقدم گفت: دولت بايد قوی وارد شود و حتما از عهده اش برمی آيد. شبيه اين اتفاق در سال ۷۴ رخ داد که قيمت دلار ناگهانی افزايش يافت. اما مديريت کردند و مشکل حل شد. متاسفانه مسئولان ارزی ما طی يکی دو سال اخير پله پله از نظر مديريتی پايين آمده اند به عبارت ديگر کار را به اهلش نسپردند.

کار به اهلش سپرده نشده است

نماينده تهران گفت: من در آغاز جلسه روز سه شنبه اين آيه قرآن را قرائت کردم که "خداوند امر کرده امانت را به اهلش بسپاريد" مشکل اين است که اينها کار را به اهلش نسپرده اند و مديريت بانک مرکزی به گونه ای بوده است که مديريت ارز را افت داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016