سه شنبه 4 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بريتانيا: عدم بازگشت ايران به مذاکرات يعنی شدت يافتن تحريم ها، صدای آمريکا

بيژن فرهودی - صدای آمريکا ـ الستر برت، معاون امور خاورميانه ای وزارت امور خارجه بريتانيا، در لندن در گفتگو با من ابراز اميدواری کرد که تحريمهای جديد ايران را متقاعد به بازگشت به ميزمذاکرات اتمی با گروه ۱+۵ کند اما هشدار داد که در غير اين صورت تحريمها باز هم افزايش خواهد يافت.

به گفته آقای برت آنچه تاکنون انجام شده مجموعه ای بيسابقه از تحريمهاست که هدف آن تشويق ايران به بازگشت به مذاکره است. اين تحريمها نشان دهندۀ تعهد جامعه بين المللی به انجام اقداماتی در رابطه با نگرانيهای عميق نسبت به برنامه اتمی ايران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بيژن فرهودی: برخی بر اين باورند که حتی اگر ايران به سر ميز مذاکره بازگردد با توجه به تجارب گذشته اين دور از گفتگوها نيز نتيجه ای در بر نخواهد داشت. نظر شما چيست؟

الستر برت: دور قبلی گفتگوها مايوس کننده بود و ما می خواهيم از تکرار آن اجتناب ورزيم. نمايندۀ ما خانم کاترين اشتون بسيار علاقه مند به انجام اين گفتگوهاست. اما مسلماً مذاکرات بايد اساسی و پرمعنا باشد. اين برعهده مسئولين ايرانی است که تصميم بگيرند . اگر آنها چنين نکنند فشارها افزايش خواهد يافت زيرا جامعۀ بين المللی نگرانی مواردی است که طی چند سال اخير در مورد برنامه هسته ای ايران روشن شده به خصوص تازه ترين گزارش آژانس...مسلماً ايران بايد به اين موارد پاسخ دهد.

ب. ف.: سرگی لاوروف وزير امور خارجۀ روسيه گفته است که تحريمهای يک جانبه مسالۀ اتمی ايران را حل نمی کند. وی در جايی ديگر گفته است که هدف از تحريمهای جديد نه متوقف ساختن غنی سازی اورانيوم توسط ايران که خفه کردن اقتصاد اين کشور به اميد ايجاد نارضايتی عمومی است. آيا غرب بدنبال شورش عمومی در ايران است؟

ا.ب. : ما می دانيم آقای لاوروف هم مايل است که ايران دست از فعاليتهای هسته ای (مغا ير با قطعنامه های شورای امنيت) بردارد و آشکارا گفته است که به عقيدۀ وی گسترش سلاح هسته ای در منطقه کاری اشتباه است. يک بخش از سياست ما هم در همين جهت است و روسيه از مذاکرات ۱+۵ با ايران بسيار حمايت کرده است و ما پيوسته به طور هماهنگ عمل کرده ايم. البته ممکن است که او نظر متفاوتی در مورد تحريمها داشته باشد. ما در اين مورد با روسيه رايزنی می کنيم. تحريمها برای وارد آوردن فشار بر رژيم برای گفتگو است و اگر نگرانيهای ما را رفع کنند تحريمها در اسرع وقت لغو خواهد شد. ما می دانيم که تحريمها بر اقتصاد فشار وارد می کند ...هدف از تحريمها ايجاد نارضايتی عمومی نيست بلکه هدف کسب اطمينان از اين بابت است که ايران مسئوليتهای خود را درک کند و به ميزمذاکره برگردد.

ب. ف.: در واکنش به تحريمهای جديد اتحاديه اروپا يک مقام جمهوری اسلامی بار ديگر تهديد به بستن تنگه هرمز کرده است. آيا فکر می کنيد اگر ايران به تهديد خود عمل کند جنگ خواهد شد؟

ا. ب.: مسئولين ايرانی هميشه کوشيده اند تا با صحبت دربارۀ مسائلی چون تنگه هرمز اذهان عمومی را از مسالۀ هسته ای منحرف کنند. تنگه هرمز يک آبراه بين المللی است و اين امر به ايران تفهيم شده است که اين تنگه يک آبراه بين المللی باقی خواهد ماند.

ب. ف.: آيا فکر می کنيد که ديپلماتهای بريتانيايی به زودی برای از سرگيری فعاليتهای ديپلماتک خود به تهران باز گردند؟

ا. ب.: هنوز زود است که در مورد بازگشت ديپلماتها به ايران برای از سرگيری فعاليتهايشان صحبت کنيم. روابط ديپلماتيک ما با ايران قطع نشده است و ديپلماتهای ما می توانند با ايرانی ها در کنفرانسهای بين المللی صحبت کنند. ما می خواهيم اين پيوندها را حفظ کنيم. ضمناً اين را هم بايد تاکيد کنم که رابطۀ ما با مردم ايران به هيچ وجه قطع نشده است. ما همچنان با مردم ايران در تماسيم؛ با آنها هيچ نزاعی نداريم و می دانيم که آنها هم بسيار نگران اقدامات رژيم خود هستند.

ب. ف.: آيا بريتانيا فهرستی از خسارات وارده به سفارتخانه و باغ قلهک تهيه کرده تا از ايران تقاضای پرداخت غرامت کند؟

ا. ب.: مطمئن نيستم که هنوز تقاضايی برای پرداخت غرامت از سوی دولت ايران کرده باشيم، اما در حال تهيه فهرستی از خسارات وارده به اماکن ديپلماتيک بريتانيا در تهران هستيم تا آن را تسليم مقامات ايرانی کنيم چون آنها را مسئول خسارات وارده به سفارتخانه می دانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016