چهارشنبه 12 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک موسسه تحقيقاتی سوئدی: ايران از کشتی های اروپايی برای قاچاق اسلحه استفاده می کند، العربيه

دبی-العربيه.نت - موسسه تحقيقاتی صلح بين المللی استکهلم (SIPRI) با ارائه تحقيقی اعلام کرد که ايران از کشتی های اروپايی برای قاچاق سلاح استفاده می کند.

به گزارش خبرگزاری "رويترز" هيو گريفيت از محققان اين موسسه سوئدی با اشاره به تحريم های ايران که تحريم اسلحه را نيز شامل شده گفته است: "ايران با بهرده برداری از شرکت‌های معتبر کشتيرانی متعلق به کشورهايی همچون آلمان و فرانسه، اين شرکت‌ها را به صورت ناخواسته در قاچاق سلاح شريک می‌کند".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا بر گزارش "رويترز" اين محقق افزوده است: "شرکت‌های ترابری دريايی عموماً قادر به تأييد محتوای کانتينرهای مهروموم شده‌ای که حمل می‌کنند نيستند". از همين رو موسسه هيو گريفيث اظهار داشته که "صاحبان اين کشتی‌ها ظاهراً از ماهيت محموله‌های غيرقانونی که حمل کرده‌اند بی‌خبرند".

موسسه تحقيقاتی صلح بنين الملل تحقيقاتی مستقل در زمينه جنگ افزار و خلع سلاح بين المللی انجام می دهد. اين موسسه در تحقيق خود با اشاره به برخی از محموله ها توقيف شده که عامل ايران بوده اند خاطرنشان کرده: "آن چه تاکنون توقيف شده و در گزارش ما آمده تنها مشتی است نمونه خروار."

هيو گريفيث در ادامه درباره فعاليت های کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران گفت: "آنها هم مانند قاچاقچيان بزرگ کلمبيايی مواد مخدر در سال‌های اخير از سوی قوانين وضع شده زير فشار فزاينده ‌ای قرار گرفته‌اند که ضبط و توقيف محموله‌های آنها را مجاز می‌کند. به اين دليل به استفاده از کشتی‌هايی که مشکوک به نظر نمی‌آيند را آغاز کرده اند."

جمهوری اسلامی ايران به دليل فعاليت های اتمی اش در معرض تحريم های بين المللی قرار گرفته است. کالاهايی که کاربرد دوگانه دارند و امکان دارد در زمينه برنامه اتمی استفاده شوند نيز در ليست تحريم ها قرار گرفته اند.

مؤسسه تحقيقات صلح بين‌المللی استکهلم از دولت‌ها خواست تا با مسئولان صنايع کشتيرانی درباره راه‌های جلوگيری از استفاده فزاينده ايران از کانتينرهای کشتی‌ها برای قاچاق کالا صحبت کنند.

هيو گريفيث، محقق اين مؤسسه، به "رويترز" گفت: "پيشنهاد ما اين است که صنايع کشتيرانی و دولت‌ها اطلاعات بيشتری رد و بدل کنند، زيرا شرکت‌های کشتيرانی در اين زمينه اطلاعات باارزش و استفاده‌نشده زيادی دارند، به خصوص مأموران امنيتی و ناخداهای برخی از کشتی‌ها."

لازم به ذکر است که شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران نيز از سوی آمريکا و اروپا تحريم شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016