جمعه 14 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درآستانه انتخابات؛ حکومت از دستگیری واعترافات اجباری برای ارعاب استفاده می کند، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت که قوۀ قضاییۀ ایران ونهادهای اطلاعاتی باید فورا به اقدامات گستردۀ خود علیه روزنامه نگاران و خانواده های آنان پایان دهد.

کمپین همچنین خواستار خاتمۀ ارعاب غیرقانونی بازداشت شدگان شد و نگرانی جدی خود در خصوص ضبط ویدیویی اعترافات تحت فشارو غیر واقعی افراد و احتمال پخش این اعترافات با مقاصد سیاسی در آستانۀ انتخابات مجلس ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ را اعلام کرد.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین گفت: "اذیت و آزار روزنامه نگاران، فعالان اجتماعی و سیاسی و خانواده هایشان بیانگر اعمال شیوه های غیرانسانی و غیرقانونی سازمانهای اطلاعاتی ایران به منظور خاموش کردن این افراد است. در آستانۀ انتخابات مجلس، پخش هر نوع اعترافات تلویزیونی از بازداشت شدگان به احتمال زیاد اقدامی سیاسی و دروغین خواهد بود."

ظرف ماه گذشته نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران حداقل ۹ روزنامه نگار و نویسندۀ مستقل شامل پرستو دوکوهکی، مرضیه رسولی، و سهام الدین بورقانی را دستگیر کرده اند. طی ماه های گذشته برخی از اعضای خانواده های روزنامه نگاران ایرانی که در خارج از کشور زندگی می کنند، از جمله اعضای خانواده های کارمندان بی بی سی در لندن، همچنین مورد آزار، بازجویی، و یا بازداشت قرار گرفته اند.

صادق صبا، مدیر بی بی سی فارسی به کمپین گفت: "ظرف ماههای اخیراقدامات مستقیم علیه بی بی سی توسط ایران افزایش یافته است. ما شاهد افزایش میزان ارعاب و اخلال در استقلال فعالیت های خود بوده ایم. دولت ایران چندین نفر را که ادعا شده برای بی بی سی فارسی کار می کردند بازداشت و احضار کرده است. همچنین مواردی از ارعاب، بازجویی، و بازداشت اعضاء خانوادۀ کارمندان بی بی سی وجود داشته است."

مدیر بی بی سی فارسی افزود: "بی بی سی مجددا تکرار میکند که سرویس فارسی آن هیچگونه حضوری، هیچگونه کارمندی، هیچگونه خبرنگاری، و هیچگونه گزارشگرآزادی در ایران ندارد."

پیش و پس از خرداد ۱۳۸۸ ، ماموران اطلاعاتی به قصد آزار روزنامه نگاران و فعالان ، بدنام کردن مخالفان سیاسی، ایجاد ارعاب در میان همکاران وجامعه و محکوم کردن افراد در دادگاهها از بازداشت شدگان اعترافات اجباری اخذ نموده و آنها را پخش کرده اند.

طبق اطلاعاتی که از یک منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود اخذ شده، ماموران اطلاعاتی ایران قصد دارند تا در یک برنامۀ تلویزیونی، فیلمهای به شدت دستکاری شده ای را از بازداشت شدگان مختلف نمایش دهند. یک منبع به کمپین گفت که حداقل یکی از بازداشت شدگان اخیر تحت فشار بسیار زیادی است تا در مقابل دوربین به ارتباط با بی بی سی اعتراف کند.

هادی قائمی گفت: اعترافات تلویزیونی مبین تخلف در آیین دادرسی عادلانه و ارعاب افراد می باشند و در دروغین بودن آن شکی نیست." وی افزود: " دولت ایران ممکن است بخواهد این اعترافات را برای ایجاد تشویش عمومی و القاء دخالت بیگانگان در انتخابات ایران، به سرکردگی رسانه های خارجی مانند بی بی سی، پخش کند."

از سال ۱۳۸۷ تا بحال، بی بی سی فارسی که منبع خبری مهمی برای میلیونها ایرانی محسوب میشود، در زمینه های مختلف خبری روایات حکومت ایران شامل سیاست های داخلی و کشمکش ایران با جامعۀ بین المللی را به چالش کشیده است. مقامات ایرانی مکررا از گزارشات بی بی سی فارسی به عنوان محرک وعامل یک توطئۀ خارجی برای تضعیف رژیم نام برده اند.

آقای صبا گفت: "ما این (دستگیریها و ارعابهای اخیر) را جزیی از تلاشهای مداوم دولت ایران برای فشار آوردن روی بی بی سی فارسی به دلیل پوشش بی طرفانه و متوازن ایستگاه تلویزیونی فارسی زبان آن از وقایع ایران و منطقه می بینیم."

هفتۀ گذشته مقامات ایرانی در تهران یک عضو خانوادۀ یک کارمند بی بی سی فارسی در لندن را دستگیر کردند و به او فشار آوردند تا نسبت به همکاری آن کارمند با بی بی سی فارسی اعلام انزجار کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صادق صبا به کمپین گفت:‎"ما تایید می کنیم که یکی از اعضای خانواده بخش فارسی بی بی سی را بازداشت کردند و از طریق آن کسی که در ایران بازداشت بود او را تحت فشارقرار دادند که با عضو خانواده اش که در لندن کار می کند تماس بگیرد و از این طریق سعی کردند او را از راه دور و از طریق اینترنت بازجویی کنند و از او اطلاعات بگیرند."

مدیر بی بی سی فارسی افزود:"هر نوع اعترافی که در این خصوص پخش شود کاملا بی اساس، دروغ، و از پیش برنامه ریزی شده است و تحت اجبار اخذ شده است." وی همچنین به کمپین گفت: "ما هم اطلاعاتی داریم که یک عده ای را در ایران در هفته های اخیر یک عده ای را (نه اعضای خانواده) بازداشت کرده اند و آنها را تحت فشارقرار داده اند که اعترافات تلویزیونی بکنند."

آقای صبا افزود: " این یک اقدام غیرانسانی وشنیع از طرف حکومت جمهوری اسلامی است و این اقدام را شدیدا محکوم می کنیم."

از سال 1384 تا کنون، گزارشگران بدون مرز حداقل 50 مورد اذیت و آزار خانواده های روزنامه نگارانی را که در خارج زندگی می کنند مستند کرده است.

صادق صبا گفت: "خانواده های این افراد، افراد بی پناه و بی گناهی هستند که در دست مقامات جمهوری اسلامی هستند و آنها هیچ گناهی ندارند اگر بچه هایشان برای بی بی سی کار می کنند. آنها هیچ کنترلی هم بر فرزندانشان (که درخارج از کشورهستند) ندارند. آنها افراد عاقل و بالغی هستند و حکومت ایران با این کارش تنها یک سری افراد بی گناه را تحت فشارقرار می دهد.»

نیروهای امنیتی همچنین پخش ماهواره ای برنامه های بی بی سی فارسی در داخل ایران را از طریق ارسال پارازیت مختل نموده اند. در۲۶ شهریور۱۳۹۰، بی بی سی گزارش داد که "به محض پخش یک فیلم مستند در خصوص رهبر ایران، آیت الله خامنه ای" میزان پارازیت بشدت افزایش یافت. در همان روز، مقامات ایرانی شش فیلمساز مستند ایران، محسن شهرنازدار، هادی آفریده، کتایون شهابی، ناصر صفاریان، شهنام بازدار، و مجتبی میرطهماسب را دستگیر کردند.

چندین نفر از این مستندسازان نیز تحت فشار بودند تا اعترافات دروغین ارائه نمایند. یکی از اعضاء خانوادۀ یکی از فیلمسازان به کمپین گفت که بازجویان به فرد بازداشت شده گفتند: "فقط علیه بی بی سی سخن بگو، به مردم بگو که با بی بی سی حرف نزنند، و برای کاری که کرده ای عذرخواهی کن." این عضو خانواده افزود: "این احتمال وجود دارد که چند نفر از بازداشت شدگان موافقت کرده باشند که در جلوی دوربین ظاهر شوند تا بتوانند از دست فشار خلاص شوند و زودتر بیرون بیایند."

سخنگوی کمپین هادی قائمی گفت: "این حملات علیه بی بی سی و موج بازداشتهای روزنامه نگاران محلی، نویسندگان، و فعالان تلاشی در راستای خاموش کردن آنان است. مشخص است که دولت در حال تلاش است تا صداهای مستقل را توسط روایات سیاسی و ایدئولوژیک خود جایگزین کند."

کمپین قبلا در خصوص شش روزنامه نگاری که ماه گذشته دستگیر شدند گزارش داده است. مقامات ایرانی حداقل سه نفر دیگر، روزنامه نگار سعید رضوی فقیه، فعال جامعۀ مدنی یاسر یوسف زاده، و مدیر شبکۀ تخصصی ایرانی یو24 محمد سلیمانی نیا را نیز دستگیر کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016