شنبه 15 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير نفت: صادرات نفت به برخی کشورهای اروپايی قطع می‌شود، ايلنا

رستم قاسمی، وزير نفت اعلام کرد که صادرات نفت به برخی کشورهای اروپايی قطع می‌شود. وی گفت: اروپا می‌تواند نفت از ايران نخرد اما اگر قرار باشد کل کشور‌ها از ايران نفت نخرند، دنيا دچار تشنج می‌شود که قابل کنترل نيست و در اين صورت هم برای ايران مشکلی پيش نمی‌آيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايلنا: وزير نفت با تاکيد براينکه صادرات نفت به برخی کشورهای اروپايی قطعاً قطع می‌شود گفت: اروپا می‌تواند نفت از ايران نخرد اما اگر قرار باشد کل کشور‌ها از ايران نفت نخرند، دنيا دچار تشنج می‌شود که قابل کنترل نيست و در اين صورت هم برای ايران مشکلی پيش نمی‌آيد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، رستم قاسمی در نشست خبری در خصوص برخی بحث‌های صورت گرفته در مورد افزايش سقف توليد عربستان گفت: اوپک يک سازمان اقتصادی است و معمولا از چالش‌های ايجاد شده به دور است و ما نيز با روابط خوبی که با اعضای اوپک داريم و از رييس اين سازمان خواستيم تا حسن همجواری را رعايت کرده و حقی از ايران گرفته نشود.

وی ادامه داد: اميدواريم عربستان نيز به اين درخواست ما پاسخ مثبت بدهد که البته با توجه به توسعه‌ای بودن اساسنامه اوپک در صورت تمايل عربستان به افزايش سقف توليد اين مساله بررسی ‌می‌شود و قانونی نوشته شده برای آن وجود ندارد.

قاسمی با بيان اينکه غربی‌ها به خصوص آمريکا بعد از سی و سه سال هنوز نتوانسته‌اند خود را با رفتارهای ايران وفق دهند گفت: برخی کشور‌ها توهم اين را دارند که با فشار بر ايران ‌می‌توانند کشورمان را از دست يابی به خواسته‌های بر حق خود منصرف کنند.

وی تاکيد کرد: هرچقدر که تحريم شدت بگيرد ما کمترين عقب نشينی از خواسته‌های خود نخواهيم کرد و به خواسته‌های بر حق خود پافشاری ‌می‌کنيم.

اروپايی‌ها در تحريم خود تجديدنظر کنند

وی با اشاره به بحث تحريم نفتی کشورهای اروپايی گفت: اروپاييان تسليم خواسته آمريکا شده‌اند که اميدواريم در زمان مشخص در تصميم خود تجديدنظر کنند چرا که تحريم نفت ايران اثرات بسيار جدی در بازار بين‌الملل خواهد گذاشت.

قاسمی تاکيد کرد: پيش از اين نيز اعلام کرديم اگر همين امروز کشورهای اروپايی نفت ايران را قطع کند هيچ مشکلی نخواهيم داشت‌.

وزير نفت با تاکيد بر اينکه بين مجلس و دولت هيچ اختلافی برای تحريم نفت کشورهای اروپايی وجود ندارد گفت: هيچ الزامی وجود ندارد که کشورهای اروپايی از ايران نفت بخرند چرا که خوشبختانه اقتصاد ايران به سمتی حرکت ‌می‌کند که در بودجه آينده کمترين وابستگی به صادرات نفتی لحاظ شده است.

وی همچنين در خصوص احتمال بستن تنگه هرمز در صورت شدت گرفتن تحريم نفتی ايران افزود: بحث تنگه هرمز يک بحث سياسی است و مسلم است که ايران به دنبال ايجادتنشج در منطقه نيست بلکه به دنبال ايجاد ثبات بوده و سياست وزارت نفت نيز در اين زمينه اقتصادی است.

وی تاکيد کرد: کشورهای غربی بايد توجه کنند که شرايط سختی در دوران جنگ برای فروش نفت پيش روی ايران بود اما زمان تغيير کرده و امروزه ايران دوستان خوبی برای رفع مشکلات احتمالی تحريم در دنيا دارد‌.

وی با اشاره به سهم ۱۸ درصدی صادرات نفت ايران به اروپا گفت: ايران در حال حاضر مشتريان خود برای اين ۱۸ درصد را داشته و در صورت لزوم برای فروش نفت به آن‌ها تصميم لازم را می‌گيرد.

نبود نفت ايران بازارهای نفت جهان را متشنج می‌کند

وزير نفت گفت: اگر روزی نفت ايران در بازار نباشد تشنج بسياری در بازارهای نفتی و البته قيمت‌های نفت ايجاد ‌می‌شود که هزينه آن را کشورهای اروپايی بپردازند.

وی در خصوص فروش اوراق مشارکت با سود ۲۰ درصد گفت: از امروز در شعبه‌های بانک تجارت‌، فروش اوراق مشارکت با سود علی الحساب ۲۰ درصد شروع شده و اعلام کرديم که افرادی که پيش از اين اوراق مشارکت را با سود ۱۶ يا ۱۷ درصد خريداری کردند ‌می‌توانند از اين به بعد سود اوراق خود رابا نرخ ۲۰ درصد دريافت کنند.

وی همچنين در خصوص کشف ميادين جديد در دريای خزر گفت: ۶ بلوک در دريای خزر پيش بينی شده که يکی از آن‌ها که اخيرا کشف شد گازی بود و در حال حاضر در حال بهره برداری از لايه نفتی آن هستيم‌.

وی ادامه داد: در مورد ميادين جديد کشف شده نيز تا زمانی که آمار قطعی آن مشخص نشود خبر جديدی در مورد آن اعلام نمی‌کنيم.

قاسمی با اشاره به اينکه عربستان تاکنون پيشنهاد قطعی برای دبيرکلی اوپک ارائه نکرده گفت: سمت دبير کلی اوپک بعد از اتمام دوره بررسی ‌می‌شود که البته بايد با موافقت کليه اعضا صورت گيرد.

به سمت خودکفايی در تجهيزات نفت حرکت می‌کنيم

وزير نفت از تحريم به عنوان يک فرصت خوب ياد کرد و گفت: پيش از اين، شرکت‌های خارجی در ايران حضور داشتند و ما نيز از حضور آن‌ها استقبال ‌می‌کرديم اما امروز وضع به گونه‌ای است که هيچ پيمانکار خارجی نداريم و به سمت خودکفايی حرکت ‌می‌کنيم.

وی تاکيد کرد: در بحث ساخت تجهيزات نفت، مواردی که در داخل ساخته نشده و از کشورهای ديگر وارد ‌می‌شود را شناسايی کرديم که کميته‌ای در همين زمينه تشکيل شد تا بتوانيم در چند سال آينده نياز به واردات تجهيزات نفت را قطع کنيم‌.

قاسمی با بيان اينکه تحريم نفت ايران گزينه‌ای غير قابل اجراست گفت: نفت ايران در دنيا تاثير بسيار بالايی دارد و بسياری از پالايشگاه دنيا متناسب با نفت ايران است اما بايد تاکيد کرد که تحريم نفتی ايران مساله‌ای نيست که کل نظام با آن درگير باشد.

وزير نفت در خصوص قرارداد صادرات گاز ايران به ترکيه افزود: اين قرارداد يک قرارداد ۲۵ ساله برای فروش گاز به ترکيه است که با توجه به راضی نبودن ترکيه از قيمت فعلی گاز داوری برای اين کار تعيين شده تا قيمت مناسب مشخص شود.

وی در خصوص بحث تها‌تر مراودات نفتی ايران با ديگر کشور‌ها گفت: تاکنون ايران هيچ تخفيفی به ديگر کشور‌ها برای فروش نفت نداده و براساس قيمت روز نفت، مراودات خود را انجام ‌می‌دهد و در صورتی که نياز به تها‌تر بدهی‌های کشورهای طرف معامله داشته باشد اين مساله را بررسی می‌کند.

وی همچنين در خصوص قيمت احتمالی نفت ايران در صورت تحريم تصريح کرد: در حال حاضر نمی‌توان هيچ قيمتی را برای نفت بعد از تحريم پيش بينی کرد.

قاسمی با بيان اينکه ايران هيچ صادرات نفتی به روسيه ندارد گفت: ايران در صورت تحريم مراودات نفتی خود با کشورهای دوست را جايگزين کشورهای اروپايی خواهد کرد.

قاسمی با بيان اينکه که «به هيچ کشوری به خاطر فشارهای سياسی باج نمی‌دهيم و کوتاه نمی‌آييم» گفت: ايران حس انسان دوستانه خود در مباحث تحريم را رعايت کرده و راضی به فشار آوردن به مردم کشورهای اروپايی نيست و اينکه برخی ‌می‌گويند بعد از گذشت زمستان فرصت ايران برای تحريم از بين ‌می‌رود صحت ندارد چرا که ايران به دنبال مقابله به مثل با کشور‌ها نيست.

وی در خصوص در نظر گرفتن فروش فراورده‌های نفتی از طرف بخش خصوصی در بودجه ۹۱ گفت: اين مساله بحثی است که در بودجه ۹۰ نيز قرار گرفته و به بخش خصوصی اين امکان را ‌می‌دهد تا با قيمتی که فرآورده‌های نفتی را وارد ‌می‌کند اقدام به فروش آن کند.

قاسمی با اشاره به واگذاری برخی پالايشگاه هابه بخش خصوصی در سال ۹۱ گفت: روند کاهشی اتکا به نفت در ۹ ماهه اول امسال خوب و رقم ۴۵ ميليارد دلار برای صادرات غير نفتی حاکی از اين مساله است.

وی در خصوص بودجه سال ۹۱ گفت: تغيير زيادی در بودجه سال آينده ايجاد نشده ولی نسبت به سال جاری وضع بهتر خواهد بود.

قاسمی با تاکيد بر اينکه ايران هيچ مشکلی از نظر کمبود ارز ندارد گفت: اگر کشورمان سالی ۵۰ ميليارد دلار واردات داشته باشد قطعا ۱۰۰ ميليارد دلار صادرات دارد که خود نشان از بيشتر بودن بحث صادرات است.

آمادگی لازم برای صادرات گاز به اروپا را داريم

وی با اشاره به قرارداد گازی ايران و سوئيس گفت: اين قرارداد قطعی نشده و همواره راه مذاکره برای آن وجود دارد در گذشته نيز با مشکلاتی برای ارسال گاز به اروپا روبرو بوديم که امروز مجوز ترانزيت گاز ايران به اروپا را داريم و با توجه به توسعه فازهای پارس جنوبی ‌می‌توانيم گاز لازم را به اروپا صادر کنيم.

وی در خصوص انتقال گاز ايران به عراق سوريه ومديترانه گفت: در همين رابطه کميسيونی شکل گرفته و مذاکرات صورت خواهد گرفت تا بتوان طی ۱۸ ماه آينده صادرات گاز به بغداد صورت گيرد.

وی در خصوص عرضه نفت خام در بورس گفت: ساز و کار لازم برای آن انجام شده و با توافقات صورت گرفته با وزارت اقتصاد اميدواريم اين مسئله در سال آينده اجرايی شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016