دوشنبه 17 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد را آزاد کنيد! دعوت جمعی برای گردهمايی در پاريس

به وجدان‌های آگاه ايرانيان و جهانيان!
يک سال از حصر و حبس آقايان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، و خانم زهرا رهنورد می‌گذرد. ‌سال پيش، زمانی‌که تلاش‌های تماميت‌خواهان حاکم بر ايران برای وادار کردن چهره‌های برجسته جنبش سبز به عقب‌نشينی و يا دست‌کم سکوت در برابر کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد ۸۸ به شکست انجاميد، حبس خانگی آنان آغاز شد.
اين تصميم حاکميت اقتدارگرا در شرايطی که آقايان کروبی و موسوی در حمايت از جنبش‌های ضدديکتاتوری منطقه، فراخوان راهپيمايی داده بودند، نشان‌دهنده‌ی عمق بحران مشروعيت نظام جمهوری اسلامی بود، و هراس حکومت از حضور معنادار شهروندان معترض در خيابان‌های تهران و شهر های بزرگ ايران را آشکار می‌کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حبس چهره‌های برجسته‌ی جنبش سبز، حتی بدون برگزاری دادگاه‌های نمايشی مرسوم در ايران، اقدامی ديگر در ادامه‌ی برخوردهای ضدانسانی و غيرقانونی حکومت پس از کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد ۸۸ است.
سرکوب سيستماتيک جامعه مدنی و احزاب سياسی، توقيف روزنامه‌های غيرخودی و سرکوب روزنامه‌نگاران مستقل، برخورد امنيتی با دانشجويان و استادان، حبس حقوقدانان و وکلای مدافع حقوق بشر، و افزايش تهديد و تبعيض عليه اقوام ايرانی و اقليت‌های مذهبی کشور، ايران را به زندانی بزرگ تبديل کرده که در فضای خفقان‌آور آن فقط صدای سرزندانبان و ثناگويان او تحمل می‌شود.
ايرانيان در سراسر کشور از کردستان و آذربايجان گرفته تا خوزستان و بلوچستان خواستار محترم شمردن رای و حقوق اساسی و مدنی خود هستند. خواستی که برای حاکميت کنونی ايران گناه کبيره و نابخشودنی به حساب می آيد. يکايک زنان و مردانی که پرچم اين خواست شرافتمندانه را برافراشته و به همين گناه در زندان و بيرون زندان جان باخته‌اند و يا هم اکنون زير فشارهای طاقت‌فرسای بازجويان مقاومت می‌کنند، نمايندگان سرافراز جنبش دموکراسی خواهی ايران‌اند. و در اين ميان آقايان کروبی و موسوی که در جايگاه نامزدهای معترض انتخابات به ميثاق خود با مردم وفا کرده و همراه ايرانيان معترض، در برابر فشارها و سرکوب‌های خونين کودتاچيان ايستادگی کرده‌اند، چهره‌های شاخص ايستادگی در برابر حاکميت کودتا محسوب می‌شوند؛ شخصيت‌هايی که اعلام موضع آنان مبنی بر عدم شرکت در انتخابات نمايشی و فرمايشی اسفندماه، آنان را در معرض کينه‌توزی هرچه بيشتر آيت اله خامنه‌ای و تماميت‌خواهان همراه وی قرار داده است.
۲۷ بهمن ماه سالگرد حصر آقايان موسوی و کروبی و خانم رهنورد است. به اين مناسبت از تمامی وجدان‌های بيدار و مدافعان حقوق بشر در جهان درخواست می‌کنيم برای آزادی اين سه چهره برجسته‌ی جنبش سبز مردم ايران هرگونه که می‌توانند کوشش کنند. اعزام گروه‌های مستقل حقوق بشری برای پيگيری وضع کنونی آنان، و مخاطرات و محدوديت‌های غيرانسانی و غيرقانونی که متوجه شخصيت‌های بارز جنبش اعتراضی مردم ايران است می‌تواند گام نخست برای تغيير وضع ايشان باشد.
در تلاش برای برداشتن گامی عملی، امضاء‌کنندگان اين بيانيه روز يکشنبه ۱۲ فوريه ۲۰۱۲ از ساعت ۴ تا ۶ بعد از ظهر (۱۶ تا ۱۸) در ميدان حقوق بشر پاريس (تروکادرو)، گردهمايی اعتراضی برگزار می‌کنند. ما از تمام هم‌ميهنان آزاده‌ی ساکن فرانسه و ديگر مدافعان حقوق بشر دعوت می‌کنيم با حضور در اين تجمع و تظاهرات اعتراضی، همبستگی خود را با مبارزه برای آزادی و دموکراسی و عدالت در ايران نشان دهند، و از آزادی تمامی زندانيان سياسی به ويژه پايان دادن به بازداشت خانم زهرا رهنورد و آقايان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی پشتيبانی کنند.

کميته برگزارکننده تجمع اعتراضی:
رسول آذرنوش، محمد اعظمی، بهمن امينی، محمدعلی توفيقی، بهداد ثابت آزاد، فرنگيس حبيبی، بيژن حکمت، رضا عليجانی، مرتضی کاظميان، و علی کشتگر

با همراهی و پشتيبانی:
جامعۀ دفاع از حقوق بشر در ايران
کميتۀ مستقل ضد سرکوب شهروندان ايرانی
انجمن گفتگو و دموکراسی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016