چهارشنبه 26 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بحرين از تظاهرات سالگرد قيام جلوگيری کرد، صدای آمريکا

فعالان در بحرين می گويند مقامات امنيتی مانع از گردهمايی معترضين در ميدانی در منامه برای برگزاری نخستين سالگرد قيام طرفداران دموکراسی شده و شماری را دستگير کرده اند.

گروههای مخالف از معترضين دعوت کردند روز سه شنبه به ميدان لوء لوء، مرکز سابق تجمع معترضين که روز ۱۴ فوريه ۲۰۱۱ آغاز شد باز گردند.

هزاران معترض روز دوشنبه سعی کردند منطقه را دوباره اشغال کنند، اما پليس با گاز اشک آور و نارنجکهای گيج کننده آنها را متفرق کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبران سنی بحرين هشدار داده بودند که نيروهای امنيتی برای جلوگيری از ناآرامی در روز سه شنبه وارد عمل خواهند شد.

اکثريت شيعه بحرين سال پيش پس از شکايت عليه تبعيض ديرينه دودمان سنی آل خليفه، اعتراضات انبوهی را سازمان داد و خواهان نقش بيشتری در اراده امور کشور شد.

دولت بحرين تظاهرات را درهم شکست و در ماه مارس گذشته با کمک سربازانی از کشورهای همسايه، ميدان لوءلوء را از معترضين که در آن چادر زده بودند پاک کرد.

در جريان سرکوب دست کم ۳۵ تن، از جمله چند پليس کشته شدند.

درگيريهای کوچکتر بين مخالفان معترض و نيروهای امنيتی، بيشتر در روستاهای شيعه نشين، منظماً ادامه يافته است. فعالان حقوق بشر می گويند از ژوئن گذشته، زمانی که دولت به يک دوره حکومت نظامی پايان داد، دست کم ۲۰ تن در خشونتهای مرتبط با ناآراميها کشته شده اند.

حمد بن عيسی آل خليفه پادشاه بحرين، ماه پيش اصلاحاتی در قانون اساسی را به منظور تقويت قدرت مجلس نمايندگان پيشنهاد کرد. از جمله اين که به مجلس ۴۰ نفری اجازه داده می شود به اعضای کابينه که خاندان حاکم بر می گزيند رای اعتماد بدهد يا آنها را رد کند، و اختيارات بيشتری برای استيضاح وزيران و برکناری آنها به قانونگذاران برگزيده مردم واگذار می کند.

رهبران مخالف حکومت بحرين از اين پيشنهاد انتقاد کردند و گفتند با واقعيت تطبيق نمی کنند. آنها خواهان پادشاهی مشروطه کاملی بوده اند که در آن اکثريت شيعه به پستهای اصلی کابينه برگزيده شوند. رهبران اوپوزيسيون همچنين شکايت می کنند مجلس سنای نابرگزيده، که اعضای آن را پادشاه منصوب می کند، کارهای مجلس نمايندگان را خنثی می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016