پنجشنبه 27 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متهم به بمبگذاری در تايلند "پيش از فرار به ايران" دستگير شد، راديو فردا

دولت مالزی روز پنشجنبه اعلام کرد که يک تبعه ايرانی متهم به دست داشتن در بمبگذاری های تايلند را که قصد داشت به ايران فرار کند را دستگير کرده است. تايلند می گويد که در انتظار استرداد اين متهم برای محاکمه وی است.

حسام الدين حسين، وزير کشور مالزی، اين متهم ايرانی را «مسعود صداقت زاده» معرفی کرده و گفته است که وی در فرودگاه بين المللی کوآلالامپور و در حالی که قصد داشت به ايران فرار کند دستگير شد.

به گفته وی، دستگيری اين متهم نشان می دهد که مالزی در برخورد با مقوله تروريسم «تا چه اندازه جدی و متعهد است.»

وزير کشور مالزی افزود: «مقام های کشور هرگز اجازه نخواهند داد تا مالزی به يک نقطه، پايگاه يا محل عبور تروريست ها يا افرادی تبديل شود که از سوی ديگر کشورها تحت تعقيب قرار دارند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين متهم ايرانی که گفته می شود ۳۱ ساله است به دنبال انفجارهای روز سه شنبه در تايلند به مالزی فرار کرد.

رييس پليس بانکوک چهارشنبه شب به تلويزيون اسرائيل گفت: ايرانی سوم در ماجرای بمبگذاری توانسته بود که خود را به فرودگاه اصلی بانکوک برساند و بلافاصله با هواپيمای شرکت «آسيا اير» به مالزی گريخت.

وی افزود: تايلند مسئولان مالزی را از اين امر آگاه کرد و اين فرد اکنون دستگير شده است و تايلند در انتظار استرداد وی است.

ظهر سه شنبه به وقت محلی تايلند در پی انفجارهايی در يک خانه تيمی در حومه بانکوک، سه ايرانی در حالی که به گفته شاهدان محلی زخمی بودند، از اين خانه گريختند.

فردی که هويت او در گذرنامه ايرانی اش، «مسعود مرادی» ثبت شده است، در پی پرتاب کردن دو بمب در اماکن عمومی بر روی يک تاکسی که او را سوار نکرد و نيز بر روی يک افسر پليس در خيابان، بر اثر کمانه کردن بمب، خود هدف قرار گرفت و بلافاصله هر دو پايش قطع شد و سپس دستگير شد.

اين ايرانی هر چند به بيمارستان بانکوک انتقال يافت اما به شدت زير نظر است. ساعاتی بعد، پليس تايلند اعلام کرد ايرانی دومی را نيز که در اين ماجرا دست داشته، دستگير کرده است.

اطلاعات تازه درباره انفجارهای هند و گرجستان

مقام های اسرائيل بمبگذاری های روز دوشنبه در دهلی نو، پايتخت هند، تفليس، پايتخت گرجستان و تايلند را بخشی از «تلاش های جديد تروريستی ايران» برای لطمه زدن به اهداف های اسرائيلی عنوان کرده اند. همزمان رسانه های اسرائيل اطلاعات تازه ای در باره نتايج تحقيقات اوليه اين حوادث در اين کشورها منتشر کرده اند.

رسانه های اسرائيل به نقل از منابع هندی خبر دادند: فردی که سوار بر يک موتورسيکلت قرمز رنگ بمبی را به بخش عقبی اتومبيل وابسته نظامی اسرائيل در دهلی نو چسباند و موجب انفجار شد، يک شهروند هندی است که دستگير شده و به مقامات هندی گفته است که از سوی «افرادی ايرانی» اجير شده بود.

بنا براين گزارش ها، پليس هند مکالمات تلفنی روزهای قبل از حادثه را که ميان هند با ايران، لبنان و پاکستان صورت گرفته بود، مورد بررسی دقيق قرار داده است و دستکم در چهار مورد متوجه شده است که مکالمه هايی از نزديکی محلی که بعدا انفجار در آن صورت گرفت، از باجه های تلفن همگانی با ايران انجام شده بود.

خانم تال يهوشواع کورن، همسر وابسته نظامی اسرائيل که در اين حادثه زخمی شد، پس از عمل جراحی از ناحيه کمر در بيمارستانی در دهلی نو، پنجشنبه به تل آويو برگردانده می شود تا در بيمارستانی در کشورش درمان را ادامه دهد.

يک تيم از نيروهای ضد ترور دولت اسرائيل به درخواست مقامات هندی روز سه شنبه به دهلی نو رفتند و پليس اين کشور را در تحقيقات پيرامون انفجار رخ داده وعوامل مرتبط با آن، ياری می دهند.

همزمان، به گزارش رسانه های اسرائيل، ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، که کشورش مناسبات بسيار نزديکی با اسرائيل دارد، تاکيد کرد که تحقيقات گسترده برای شناسايی عواملی که در اتومبيل سفارت اسرائيل بمب گذاری کرده بودند، «تا روشن شدن تمامی حقيقت» ادامه خواهد يافت.

بمب گذاری در تفليس ناکام مانده بود.

مقامات اسرائيل می گويند: اين سلسله حوادث نشان می دهد که کشورشان هدف حملاتی تازه از سوی ايران با همکاری حزب الله در سراسر جهان قرار گرفته است و همچنين احتمال می دهند که حملات بيشتری حتی در آمريکا نيز رخ دهد.

نخست وزير اسرائيل روز چهارشنبه گفت که «ماهيت تروريستی ايران برای همه جهان روشن شد و دنيا بايد برای چنين حکومتی خط قرمز بگذارد.»

ايران دخالت خود را در اين اقدامات رد کرده است اما در همين حال مقامات و سخنگويانی در ايران يادآوری کرده اند که هدف قرار دادن افراد مرتبط با برنامه هسته ای ايران و کشتن آنها نيز در سال های اخير، کار اسرائيل بوده است.

روزنامه «جام جم» در ايران روز چهارشنبه ادعا کرده بود که اين حوادث در نقاط مختلف جهان، «دستگرمی خود اسرائيل قبل از حادثه ای مانند سپتامبر ۲۰۰۱ آمريکاست تا ايران را متهم کنند.»

ژانت ناپوليتانو، وزير امنيت داخلی آمريکا، روز چهارشنبه گفت که کشورش از برنامه ريزی مشخص تروريستی از سوی حزب الله لبنان در آمريکا خبر ندارد اما در هر حال، بايد مراقبت ها تشديد شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016