جمعه 5 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: همچنان نگران برنامه هسته‌ای ایران هستیم، بی بی سی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود گفته است که در مورد برنامه هسته‌ای ایران همچنان نگرانی جدی دارد.

این آژانس در تازه‌‌ترین گزارش خود که نسخه‌ای از آن به دست بی‌بی‌سی رسیده، آورده است که با وجود انجام مذاکرات فشرده با مقام‌های ایرانی، ابهامات در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، همچنان به قوت خود باقی است.

در این گزارش آمده است که ایران نگرانی‌های آژانس را بی‌اساس خوانده است و طرفین در این مورد، به شکل قابل توجهی دچار اختلاف نظر هستند.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به بازرسان این آژانس امکان دسترسی به سایت پارچین را نداده است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید آژانس از ایران خواسته است تا با آژانس به طور کامل همکاری کند و نگرانی‌های مربوط به ابعاد احتمالی نظامی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود را مرتفع کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که ایران تعداد سانتریفوژها و تولید اورانیوم غنی‌شده بالاتر از ۲۰ درصد را افزایش داده است.

به گفته این آژانس، ایران برای توسعه غنی‌سازی در نیروگاه نطنز و همچنین سایت زیرزمینی فردو آماده می‌شود و بیش از ۲۰۰۰ محفظه خالی سانتریفوژ را در فردو قرار داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هیاتی بلندپایه از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گذشته (اول و دوم اسفند)، در سفری به تهران با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان سفر این هیات گفت که ایران به اعضای هیات اعزامی، اجازه بازدید از منطقه نظامی پارچین در شرق تهران را نداده بود.

او گفت: "اینکه ایران درخواست ما را در دیدار اول و دوم، برای بازدید از پارچین نپذیرفت، تاسف‌برانگیز است."

گفته می‌شود که ایران در پارچین انفجارهای پرقدرت را آزمایش کرده است.

کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می‌کنند که در پی دست یافتن به توانایی تولید سلاح اتمی است، اما ایران می‌گوید که غنی‌سازی اورانیوم حق این کشور است و هدف برنامه‌های اتمی ایران تولید انرژی و تحقیقات علمی و پزشکی است.

پیش از این، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران روز چهارشنبه، سوم اسفند، در دیدار با رییس و مسئولان سازمان انرژی اتمی و تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران به دستاوردهای ایران در زمینه علوم و فناوری هسته‌ای اشاره کرده و گفته بود که کشورهای غربی قصد دارند حرکت پیشرفت علمی ایران را متوقف کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود: "شکی وجود ندارد که دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در کشورهای مقابل ما، به خوبی می‌دانند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. زیرا جمهوری اسلامی ایران، از لحاظ فکری، نظری و فقهی داشتن سلاح هسته‌ای را گناه بزرگ می‌داند و اعتقاد دارد نگهداری چنین سلاحی نیز بیهوده، پرضرر و پرخطر است."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016