دوشنبه 1 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هيات عالی‌رتبه آژانس وارد ايران شد، ايسنا

ناکارتس: اميدواريم مذاکراتی سازنده داشته باشيم

هيات عالی‌رتبه آژانس بين المللی انرژی اتمی بامداد دوشنبه در جستجوی راه حل ديپلماتيک برای حل مساله هسته‌يی ايران، برای دومين بار ظرف يک ماه وارد تهران شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين تيم به رياست هرمان ناکارتس، رييس بازرسان آژانس قرار است با مقامات سازمان انرژی اتمی و ديگر مقامات ايران مذاکراتی داشته باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، ناکارتس پيش از ترک وين ابراز اميدواری کرد که در دومين دور سفر تيم آژانس به ايران با مذاکره درباره ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌يی ايران و ديگر مسايل باقی مانده به نتايجی ملموس دست يابد.

بنا بر اين گزارش مشخص نيست که آيا اين تيم از سايت‌های هسته‌يی ديدن خواهد کرد يا فقط بر مذاکرات درباره توضيحات مرتبط با ابعاد نظامی متمرکز خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنين خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد: ناکارتس روز يکشنبه گفت که اميدوار است در اين مذاکرات پيشرفت حاصل شود، اما انتخاب دقيق واژگان توسط او نشان داد که انتظار اندکی از اين موفقيت دارد.

پيش از اين سفر ديپلمات‌های عالی‌رتبه به آسوشيتدپرس گفتند که روسيه و چين که شرکای استراتژيک و اقتصادی ايران هستند از تهران خواسته‌اند با تيم آژانس همکاری کند.

يکی از ديپلمات‌ها که خواست نامش فاش نشود، گفت که مسکو و پکن " از ديپلماسی در سطح عالی رتبه " برای متقاعد کردن ايران استفاده می‌کنند.

ناکارتس گفت: ما اميدواريم که پس از اين سفر بتوانيم برخی نتايج ملموس را به دست آوريم و البته بالاترين اولويت همچنان ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌يی ايران است.

وی افزود: اين، البته مساله‌ای بسيار پيچيده است که ممکن است زمان‌گير باشد، اما اميدواريم که اين (سفر) سازنده باشد.

بر اساس اين گزارش تيم آژانس می‌خواهد با دانشمندان مهم ايرانی گفت‌و‌گو داشته باشد. آنها همچنين می‌خواهند مخالفت با برنامه‌های‌شان برای بازرسی از اسناد مرتبط با فعاليت هسته‌يی را از بين ببرند و تعهد ايران را برای دادن اجازه بازرسی‌های آينده به دست آورند.

ديپلمات‌ها پيش از سفر بازرسان به آسوشيتدپرس گفتند که ايران با وجود درخواست‌های چين و روسيه هيچ تعهدی در اين باره نداده است.

خبرگزاری رويترز نيز گزارش داد: ناکارتس در حالی که هيات پنج نفره آژانس آماده ترک وين بود، در فرودگاه وين به خبرنگاران گفت: اميدواريم دو روز خوب و سازنده در تهران داشته ‌باشيم.

ناکارتس در حالی اولويت مذاکرات تهران را بررسی ابعاد نظامی احتمالی خوانده که مقامات کشورمان همواره بر صلح‌اميز بودن برنامه‌های هسته‌يی کشورمان تاکيد کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) دور اول گفت‌وگو‌های ايران و آژانس ۹ تا ۱۱ بهمن (۲۹ تا ۳۱ ژانويه) به مدت سه روز در سازمان انرژی اتمی کشورمان انجام شد.

در پايان اين دور از گفت‌وگو‌ها که پشت درهای بسته انجام شد، دو طرف توافق کردند برای ادامه بحث دور ديگری از گفت‌وگوها را اول و دوم اسفند در تهران داشته باشند.

هرمان ناکارتس، معاون مديرکل آژانس در امور پادمان‌ها و از بازرسان عالی‌رتبه آژانس، رافائل گروسی، مرد شماره دو آژانس و پری لين جانسون، مقام عالی‌رتبه حقوقی آژانس سه تن از شش عضو هيات آژانس هستند که در دور اول گفت‌وگو‌ها به ايران آمدند.

هم‌چنين رياست هيات ايرانی در گفت‌وگو با آژانس را علی‌اصغر سلطانيه،‌ نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بر عهده داشت.

بنا بر اين گزارش، هنوز از ترکيب هيات آژانس و ايران در دور دوم گفت‌و‌گوها خبری منتشر نشده است.

در دور اول گفت‌و‌گو‌ها دو طرف سعی کردند به چارچوب و فرمولی برای بحث درباره موضوع‌های مورد نظرشان برسند.

بنا بر اعلام آژانس يکی از موضوع‌های مورد نظر آژانس که در اين گفت‌وگوها مورد بحث است، "شفاف‌سازی ابعاد نظامی احتمالی" است.

هم‌چنين هيچ بازديدی از مراکز و سايت‌های هسته‌يی ايران در دور اول گفت‌وگو‌های ايران و آژانس صورت نگرفت.

يوکيا آمانو،‌ مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت هيات آژانس به وين اعلام کرد که بازرسان اين سازمان گفت‌وگوهای بيش‌تری درباره «شفاف‌سازی ابعاد نظامی احتمالی» در زمينه برنامه هسته‌يی ايران خواهند داشت و گفت که دو طرف به دنبال يافتن راه‌هايی برای کاهش تنش‌های روزافزون درباره اين مساله هستند.

آمانو گفت: آژانس به افزايش گفت‌وگوها متعهد است، لازم است پيشرفت در زمينه مسائل مهم حاصل شود.

هم‌چنين هرمان ناکارتس پس از ترک تهران در دور اول گفت‌وگوها در جمع خبرنگاران در وين گفت که تيمش در «سه روز گفت‌وگوی گسترده» با مقامات ايرانی درباره اولويت‌های آژانس صحبت داشته است.

وی گفت: "ما به حل همه‌ مسائل باقی‌مانده متعهديم و ايرانی‌ها نيز گفته‌اند که آن‌ها نيز متعهدند. کارهای زيادی بايد صورت گيرد و به همين دليل در حال برنامه‌ريزی سفر ديگری در آينده بسيار نزديک هستيم".

ناکارتس ادامه داد: موافقت ايران با انجام اين سفر نشانگر تعامل ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای رفع ابهام‌ها و برگزاری نشستی توام با تفاهم بر مبنای تعهدات دو طرف در چارچوب مباحث فنی و تخصصی است.

هم‌چنين علی‌اصغر سلطانيه پيش از اين درباره گفت‌وگو‌های ايران و آژانس به ايسنا گفته بود که "اقدام ايران در انجام اين گفت‌وگو‌ها نشان‌دهنده شفافيت و همکاری جمهوری اسلامی ايران با آژانس و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان در فرافکنی و ايجاد جو سياسی عليه ايران است."

بنا بر اين گزارش، دور دوم گفت‌وگو‌ها ميان ايران و آژانس در حالی روز دوشنبه آغاز می‌شود که سعيد جليلی، مذاکره‌کننده ارشد ايران با ۱+۵ پاسخ نامه کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا را ارسال کرده است.

پاسخ جليلی به نامه اشتون که در آن برای از سر گيری مذاکرات با ۱+۵ در اسرع وقت اعلام آمادگی شده بود از سوی کشورهای ۱+۵ مورد استقبال قرار گرفته و مثبت ارزيابی شد. با اين حال برخی کشورهای عضو از جمله فرانسه اعلام کرد: از نظر ما اين نامه همچنان گنگ و دو پهلو است، اما نشان می‌دهد که ايران آماده می‌شود که راحت‌تر حرف خود را بزند و می‌گويد که برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌يی‌اش آماده است.

آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه گفت که صداقت ايران زمانی به بوته آزمايش گذاشته می‌شود که تيمی عالی‌رتبه از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی دومين دور مذاکرات را در تاريخ (اول و دوم اسفند)۲۰ و ۲۱ فوريه در تهران برگزار کنند.

نکته قابل توجه در اظهارنظر وزير خارجه فرانسه اين است که صداقت ايران برای حاضر شدن در مذاکرات ـ البته آن‌گونه که مدنظر کشورهای ۱+۵ است ـ به مذاکرات روز دوشنبه ايران و آژانس منوط شده است.

اين در حالی است که هنوز متن پاسخ سعيد جليلی به کاترين اشتون به طور کامل منتشر نشده است و مشخص نيست اين کشورها با چه برداشتی نامه وی را گشوده‌اند.

گفت‌وگوهای کارشناسی و فنی هيات آژانس با مقامات کشورمان از صبح امروز آغاز می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016