جمعه 5 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حکم اعدام یوسف ندرخانی مرتد و مسلمان شدن پسر الیور استون، نوید ربانی

در روزهای اخیر دو خبر که ربط مهمی به هم دارند در رسانه ها منتشر شد:

یکی آن که شان استون پسر الیور استون فیلمساز بزرگ آمریکایی ظهر روز سه‌شنبه ٢٥ بهمن ‌ماه با حضور در دفتر آیت الله ناصری واقع در اصفهان به دین اسلام مشرف شد.(١) و «در مراسم پایانیِ بخشِ تجلّی اراده ملّی جشنواره‌ی فیلم فجر با حضور وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره از علی استون ـ فیلم‌ساز هالیوودی كه به تازگی به دین اسلام مشرف شده ـ تقدیر شد ... سید محمد حسینی تصریح كرد: ان شاء الله آقای استون صبر و استقامت داشته باشند چون ممكن است فردا مورد هجمه قرار بگیرند اما در مسیر این هجمه‌ها ثابت قدم باشند.»(٢)

خبر دیگر آن که «حکم اعدام یوسف ندرخانی، کشیش دربند کلیسای ایران به دایره اجرای احکام زندان لاکان رشت ابلاغ شد. به گزارش رهسا نیوز، یوسف ندرخانی که دو سال قبل به اتهام “تبلیغ مسیحیت” بازداشت شد دراوائل مهرماه امسال در دادگاه تجدید نظر به اتهام “ارتداد ملی” به اعدام محکوم شد. گفتنی است که هم اکنون که دستور اجرای حکم اعدام وی به دایره اجرای احکام زندان لاکان رشت ابلاغ شده وهر لحظه امکان اعدام این کشیش دربند وجود دارد.» (٣)



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



با توجه به دو خبر فوق، یعنی استقبال گرم از مسلمان شدن شان استون، و دیگری حکم ارتداد و اعدام یوسف ندرخانی خارج شده از اسلام، دو سؤال از حضرات آیات عظام و سیاستمداران جمهوری اسلامی ایران از جمله از آقای وزیر محترم ارشاد مطرح است:

یکی این که چرا حقّ تغییر عقیده برای آقای استون و خروجشان از مسیحیّت و ورودشان به اسلام مورد قبول و استقبال شماست، امّا حقّ تغییر عقیده برای آقای ندرخانی و خروجشان از اسلام و ورودشان به مسیحیّت نه تنها مقبول نیست، بلکه ایشان را با حکم اعدام و از دست دادن جان روبرو می سازد؟! حال آن که طبق اعلامیۀ جهانی حقوق بشر هر کس نه تنها مختار است و می تواند عقیدۀ شخصی خود را تغییر دهد، بلکه می تواند آن را تبلیغ هم بکند. حقیقتاً چرا به حکم یک بام و دو هوا چنین حقّی را برای آقای استون قائل هستید امّا برای آقای ندرخانی قائل نیستید؟!

سؤال دیگر آن که اگر آقای استون بعد از مدتی به این نتیجه برسند که می خواهند عقیدۀ خود را از اسلام تغییر دهند، آیا ایشان را هم مانند آقای ندرخانی حبس خواهید کرد و حکم اعدام خواهید داد؟! آیا در این صورت هم امثال آقای وزیر ارشاد خواهید گفت: «ان شاء الله آقای استون صبر و استقامت داشته باشند چون ممكن است فردا مورد هجمه قرار بگیرند اما در مسیر این هجمه‌ها ثابت قدم باشند.»؟ آیا صبر و استقامت آقای ندرخانی که "فردایشان" دو سال است که شروع شده و در آستانۀ تسلیم جان به جان آفرین هستند، با صبر و استقامت احتمالی "فردای" آقای استون فرق خواهد داشت؟!

آیا زمان آن نرسیده است که همه را در عقایدشان آزاد بگذارید تا هر فردی به اراده و اختیار خود تحقیق کند و عقیده ای را که می پسندند برگزیند و حق آن را هم داشته باشد تا عقیدۀ خود را بدون آن که آزاری برساند و آزاری ببیند تبلیغ کند؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یادداشت ها:

١- http://www.khabaronline.ir/detail/198993/

٢- http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1950943&Lang=P

٣- http://sahamnews.net/1390/12/174342/

http://balatarin.com/permlink/2012/2/21/2934363


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016