چهارشنبه 10 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون سازمان ثبت ‌احوال: حدود چهار ميليون نفر در انتخابات رای اولی هستند، ايسنا


معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت احوال کشور با اعلام فعاليت کليه ادارات ثبت احوال در روز ۱۲ اسفند و تا پايان برگزاری انتخابات، گفت: برای افرادی که کارت ملی‌ آنها به هر دليل در دسترس نيست، "تاييديه شماره ملی" صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن کرمی که مسووليت رياست ستاد انتخابات سازمان ثبت احوال کشور را نيز برعهده دارد، روز چهارشنبه با اشاره به اهميت مشارکت مردم در انتخابات، اين مساله را موجب افزايش اقتدار نظام جمهوری اسلامی و تقويت روحيه ملی توصيف و به اقدامات ثبت احوال به عنوان يکی از چهار دستگاهی که در برگزاری انتخابات پيش‌رو همکاری می‌کنند، اشاره کرد.


همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی برای اخذ رای الزامی است


صدور گواهی تاييديه شماره ملی برای افرادی که کارت ملی‌ آنها به هر دليل در دسترس نيست

وی ادامه داد: در ايام منتهی به انتخابات، ساعات کار ادارات ثبت احوال تا ساعت ۱۸ پيش‌بينی و کليه ادارات اين سازمان پنجشنبه و جمعه نيز به فعاليت خود ادامه می‌دهند و تا پايان برگزاری انتخابات ارائه خدمت می‌کنند.

کرمی با بيان اينکه در اين ايام ادارات ثبت احوال به صورت فشرده نسبت به رفع مشکلات مردم و صدور اسناد هويتی مفقود شده اقدام کردند، خاطرنشان کرد: از آنجا که برای اخذ رای، همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی اجباری است، بنابراين افرادی که کارت ملی‌شان مفقود شده يا به هر دليل در دسترس نيست، می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال، گواهی «تاييديه شماره ملی» دريافت کنند تا با ارئه آن در کنار شناسنامه، بتوانند نسبت به رای دادن، اقدام کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت‌احوال کشور همچنين با اشاره به امکان صدور اسناد هويتی در برخی دفاتر پيشخوان دولت نيز اظهار کرد: کليه اين دفاتر پيشخوان که به امکانات صدور اسناد هويتی مجهز هستند، موظف هستند که در روز انتخابات داير باشند تا در صورت مراجعه مردم به آنها بتوانند مشکلات احتمالی اسناد هويتی را دريافت کنند.

کرمی همچنين دو شماره تلفن ۶۶۷۰۹۷۷۷ و ۶۶۷۳۰۹۱۶ را راه‌های ارتباطی با ستاد انتخاباتی سازمان ثبت‌احوال عنوان کرد و افزود: شماره تلفن گويای ۱۵۱۰ نيز اخيرا از سوی شرکت مخابرات به ثبت‌احوال اختصاص يافته و کليه هموطنان در سراسر کشور می‌توانند ابهامات و سوالات خود را در ارتباط با انتخابات پيش‌رو را از اين طريق برطرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: به منظور فراهم کردن زمينه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، به کليه ادارات ثبت‌احوال دستور داده شد تا به درخواست صدور شناسنامه‌های المثنی در اسرع وقت رسيدگی کنند و حتی‌الامکان تا قبل از روز انتخابات کليه اين درخواست‌ها به نتيجه برسد.

وی ادامه داد: به اين ترتيب برای اخذ رای علاوه بر همراه داشتن شناسنامه، هموطنان بايد کارت ملی و يا در صورت در دسترس نبودن، تاييديه شماره ملی خود را به شعب اخذ رای ارائه کنند.


بيش از ۴۸ ميليون نفر واجد شرايط شرکت در انتخابات هستند


حدود ۴ ميليون نفر رای اولی هستند

معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت‌احوال کشور شمار واجدان شرايط شرکت در انتخابات را ۴۸ ميليون و ۲۸۸ هزار و ۷۹۹ نفر عنوان کرد و افزود: در اين ميان افراد ۱۸ ساله که رای اولی محسوب می‌شوند، جمعيتی حدود سه ميليون و ۹۶۰ هزار نفر را در بر می‌گيرند.

وی همچنين به انجام حدود پنج هزار و ۳۸۵ مورد استعلام به درخواست ستاد انتخابات کشور اشاره کرد و افزود: سازمان ثبت‌احوال پاسخ همه اين استعلام‌ها را در کوتاه‌ترين زمان ممکن ارائه داد.

کرمی در ادامه با اشاره به برگزاری ۱۰ درصد انتخابات روز جمعه به صورت تمام الکترونيک و در شعب اخذ رای ۱۴ استان کشور، يادآور شد: سازمان ثبت‌احوال کشور از طريق در اختيار گذاشتن پايگاه شماره ملی به ستاد انتخابات کشور، زمينه برگزاری الکترونيک انتخابات در ۱۰ درصد شعب اخذ رای را فراهم کرده است و به اين ترتيب با استعلام شماره ملی زمينه ارائه رای هموطنان فراهم می‌شود.

وی در عين حال گفت: در شعب الکترونيک اخذ رای نيز ارائه شناسنامه الزامی است، اما از طريق شماره ملی هويت افراد به صورت الکترونيکی نيز قابل شناسايی خواهد بود.


رقابت ۱۲ نامزد بر سر هر يک از کرسی‌های مجلس نهم

وی در ادامه به شمار نامزدهای انتخابات پيش‌روی مجلس شورای اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: به اين ترتيب برای هر يک از کرسی‌های مجلس حدود ۱۲ نفر با يکديگر رقابت می‌کنند.

کرمی با اشاره به برپايی ۴۷ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور خاطرنشان کرد: کليه اين شعب به پايگاه اطلاعات شماره ملی مجهز هستند و به اين ترتيب امکان رای دادن يک فرد در دو شعبه متفاوت به هيچ‌وجه وجود ندارد.

معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت‌احوال کشور با تاکيد بر اينکه تمامی تمهيدات لازم برای برگزاری انتخاباتی به دور از هرگونه شائبه و ابهام فراهم شده است، خاطرنشان کرد: تمهيدات الکترونيکی پيش‌بينی شده محتوای رای افراد را افشا نمی‌کند و تنها ناظر بر اين مساله است که هر ايرانی تنها يک بار نسبت به دادن رای اقدام کند.

به گزارش ايسنا، کرمی در ادامه اين نشست با اشاره به آغاز صدور شناسنامه‌های مکانيزه برای مردم از پايان سال ۸۸ نيز افزود: يکی از ويژگی‌های اين شناسنامه اين است که مشخصات و اطلاعات هويتی در صفحه نخست شناسنامه به صورت ماشينی ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر اين، از عکس اسکن‌ شده در داخل شناسنامه استفاده شده و نيز لمينت روی صفحه نخست شناسنامه به گونه‌ای است که امکان هرگونه جعل و سوء استفاده را به حداقل می‌رساند.

وی به ديگر ويژگی‌های شناسنامه‌های مکانيزه که ضريب امنيتی آن را افزايش می‌دهد اشاره کرد و گفت: امکان سوء استفاده از اين شناسنامه‌ها تقريبا صفر است.

به گفته کرمی، شناسنامه‌های صادر شده برای متولدان هرسال و افراد زير ۱۵سال دو ورقی است و اين در حالی است که پس از عکسدار شدن شناسنامه در سن ۱۵ سالگی، شناسنامه‌ها چهار ورقی می‌شوند.

کرمی ابراز اميدواری کرد که تا پايان برنامه پنجم بتوان برای کليه ايرانيان شناسنامه‌ای مکانيزه صادر کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سالانه برای يک ميليون و ۴۰۰ هزار نوزاد متولد شده شناسنامه مکانيزه صادر می‌شود و اين درحالی است که کليه افرادی که برای عکس‌دار کردن شناسنامه خود در سن ۱۵ سالگی و يا تعويض عکس شناسنامه در سن ۳۰ سالگی مراجعه می‌کنند نيز شناسنامه جديد دريافت می‌کنند.

معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت‌احوال کشور از صدور حدود دو ميليون شناسنامه مکانيزه در کشور خبر داد.

به گزارش ايسنا، وی همچنين به تمديد اعتبار کارت ملی شهروندان تا پايان سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: چنانچه محل سکونت افراد تغيير کند، می‌توانند با مراجعه به نزديک‌ترين اداره ثبت‌ احوال و يا از طريق سايت اين سازمان تغيير آدرس خود را اعلام و تقاضای تعويض کارت ملی کنند.


آغاز صدور کارت هوشمند ملی در نيمه نخست سال آينده

وی در خصوص پروژه کارت هوشمند ملی نيز با بيان اينکه مطالعات مربوط به اين پروژه از سال ۸۷ آغاز شد، به اجرای مرحله پيش‌پايلوت در سال ۸۹ و در استان قم اشاره کرد و افزود: صدور کارت هوشمند ملی در نيمه نخست سال آينده در قم آغاز خواهد شد.

به گفته کرمی، کليه ايرانيان تا پايان برنامه پنجم توسعه کارت هوشمند ملی دريافت خواهند کرد.

وی به ويژگی‌های کارت هوشمند ملی اشاره کرد و با بيان اينکه اين کارت حاوی اطلاعات بيومتريک همچون اثرانگشت است، ادامه داد: از کارت هوشمند ملی برای امور مختلفی نظير انتخابات و يا کارت سلامت می‌توان استفاده کرد و اين موضوع بستگی به فراهم شدن بستر لازم در ديگر دستگاه‌ها دارد تا بتوانند از امکانات کارت هوشمند ملی استفاده کنند.


احتمال جايگزينی کارت هوشمند ملی با شناسنامه در آينده

وی همچنين از احتمال جايگزينی کارت هوشمند ملی با شناسنامه در آينده خبر داد و گفت: در صورتی که تمامی نيازهای ايرانيان به اسناد هويتی توسط کارت هوشمند ملی پوشش داده شود، احتمال جايگزينی اين کارت با شناسنامه در چندسال آينده وجود دارد.

به گفته کرمی، کارت هوشمند ملی همچنين می‌تواند به جای گذرنامه نيز مورد استفاده قرار گيرد، اما برای استفاده از آن در خارج از مرزها بايد کارشناسی صورت گيرد که فعلا اين موضوع در دستور کار ثبت‌احوال قرار ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016