یکشنبه 14 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زيباکلام: خاتمی و هاشمی چاره‌ای جز رأی دادن نداشتند، فارس

خبرگزاری فارس: فعال سياسی اصلاح‌طلب گفت: معترضان به شرکت خاتمی در انتخابات نه متوجه نوع رابطه وی يا هاشمی با نظام هستند و نه متوجه جايگاه آن‌ها در درون نظام می‌باشند.

صادق زيباکلام فعال سياسی اصلاح‌طلب و استاد علوم‌سياسی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، گفت: بسياری از اصلاح‌طلبان و طرفداران آنان و بسياری از معترضين و منتقدين ديگر پس از اعلام خبر رأی دادن خاتمی از اين حرکت وی آزرده خاطر شدند و از وی گلايه‌مند شدند که چرا در انتخابات شرکت کرده و رأی داده است.

وی افزود: البته اين گله‌مندی از هاشمی کمتر بود اما بسياری به خاتمی حمله کرده و اين عمل وی را پشت کردن به اصلاح‌طلبان از جمله پشت کردن به بسياری از دوستانش که گرفتار هستند، تعبير کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زيباکلام اظهار داشت: اعتراضات به خاتمی را نمی‌پذيرم و معتقدم خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی چاره‌ای جز رای دادن نداشتند.

اين فعال سياسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: رأی ندادن خاتمی يا هاشمی با شرکت نکردن اصلاح‌طلبان ديگر در انتخابات تفاوت دارد. شرکت نکردن خاتمی يا هاشمی در انتخابات به معنای آن بود که آنان عملاً از دايره نظام بيرون آمده‌اند.

استاد علوم‌سياسی دانشگاه تهران تصزيح کرد: کسانی که به خاتمی اعتراض می‌کنند که چرا رأی داده متوجه شرايط و موقعيت وی نيستند.

وی افزود: اتفاقاً بسياری عناصر و شخصيت‌های تندرو و راديکال اصول‌گرا دلشان می‌خواست خاتمی و هاشمی در انتخابات شرکت نمی‌کردند تا آن‌گاه بتوانند آنان را کاملاً از نظام کنار بگذارند در حالی که همه تلاش خاتمی، هاشمی و ساير منتقدين و اصلاح‌طلبان بايد اين باشد که درون نظام باشند و عرصه نظام را خالی نکنند.

زيباکلام در ادامه گفت: هر قدر چهره و شخصيت‌های واقع‌گرا، اصلاح طلب، معتدل و ميانه‌رو از نظام فاصله بگيرند و بيرون بيايند، جای آنها را افراد تندرو و افراطی می‌گيرند که ظرف سال‌های گذشته شاهد بسياری از عملکردها و سياست‌های آنها بوده‌ايم.

اين فعال سياسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: هاشمی و خاتمی بايد با همه وجود درون نظام باقی بمانند. اکنون پنج سال رياست آقای هاشمی بر مجمع تشخيص مصلحت نظام پايان يافته و نمی‌شد آقای هاشمی در انتخابات شرکت نمی‌کرد چون به وی پشت می‌کردند و در عين حال ما متوقع بوديم وی همچنان بر مسند رياست مجمع باقی بماند مگر آن که منتقدين بگويند اعتقادی بر بودن آقای هاشمی بر رياست مجمع ندارند و بودن يا نبودن چهره و شخصيت معتدل و واقع‌بينی مثل هاشمی در رياست مجمع فرقی نمی‌کند.

استاد علوم‌سياسی دانشگاه تهران تصريح کرد: منتقدين و معترضين شرکت هاشمی يا خاتمی در انتخابات متوجه نيستند که اگر آنان در انتخابات شرکت نمی‌کردند چه بسا جای هاشمی را در مجمع يک روحانی تندرو و راديکال اصول‌گرا می‌گرفت البته هنوز هم ممکن است اين اتفاق بيفتد اما نبايد دستی دستی عرصه را بر حريف واگذار کنيم.

وی در پايان خاطرنشان کرد: هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی بايد در نظام بمانند و با بودن و حضورشان در نظام بر روند دموکراسی در کشور کمک کنند. فراموش نکنيم راه رسيدن به دموکراسی بسيار دشوار است و خيلی وقت‌ها بايد عقب‌نشينی کرد تا بتوان بعداً به جلو رفت. نبايد با يک غوره سردی‌مان شود و با يک مويز گرمی. خيلی وقت‌ها تصميمات برای يک رهبر سياسی چندان آسان و جالب نيست اما برای به جلو رفتن چاره‌ای جز برداشتن آن گام‌ها نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016