یکشنبه 21 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفير ايران در لبنان: ۱۱ هزار موشک ايرانی آماده شليک به اسرائيل است، رادیو زمانه

سفير تهران در لبنان هشدار داده است در صورت حمله اسرائيل به ايران، ۱۱ هزار موشک ايرانی "آماده شليک به اسرائيل و مصالح اين کشور در جهان" است.

به گزارش خبرگزاری مهر، غضنفر رکن‌آبادی گفت: "رژيم صهيونيستی اگر واقعاً بخواهد به تأسيسات هسته‌ای ايران حمله کند آن را بدون هيچ صحبت و موضع‌گيری قبلی انجام می‌دهد."

سفير ايران در بيروت افزود تهران کمترين احتمالات را در خصوص جنگ "جدی می‌گيرد."

به گفته رکن‌آبادی، پاسخ ايران به حمله نظامی "سخت و دردناک"‌خواهد بود.

يکی از فرماندهان سپاه پاسداران ايران نيز در سال ۲۰۰۶ ميلادی گفته بود در صورتی که اولين موشک به خاک ايران اصابت کند، ۱۱ هزار موشک ايرانی به صورت خودکار به سمت اسرائيل و پايگا‌ه‌های نظامی آمريکا در خاورميانه شليک خواهد شد.

تنش لفظی بين ايران و اسرئيل از پاييز سال جاری خورشيدی شدت گرفته است. اسرائيل می‌گويد در واکنش به برنامه اتمی تهران، گزينه نظامی را برای نابودی تأسيسات اتمی ايران کنار نخواهد گذاشت.

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل به تازگی نيز گفته است تل‌آويو در حال حاضر قصد حمله به ايران را ندارد اما اين حمله تا چند سال آينده نيز به عقب نمی‌افتد.

نتانياهو ابراز اميدواری کرده تا راه‌های ديپلماتيک برای توقف برنامه اتمی ايران به نتيجه برسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قدرت‌های غربی می‌گويند ايران در برنامه اتمی‌اش، اهداف نظامی را دنبال می‌کند و بر همين اساس از سال ۲۰۰۶ تحريم‌ها و فشارها را عليه تهران افزايش داده‌اند. تحريم‌ها عليه ايران در سه ماه اخير با تحريم بانک مرکزی و تحريم صادرات نفت ايران به اروپا که از تير ۱۳۹۱ اجرا می شود، سخت‌تر شده است.

اما در مقابل ايران با تأکيد بر اينکه در برنامه اتمی‌اش، اهداف صلح‌آميز را دنبال می‌کند می‌گويد تسليم فشارها و تحريم‌ها نخواهد شد و برنامه هسته‌ای را متوقف نمی‌کند.

شماری از تحليلگران می‌گويند قدرت‌های غربی با افزايش تحريم‌ها عليه ايران به دنبال تأثيرگذاری بر روی زندگی مردم عادی و در نتجيه گسترش نارضايتی عمومی هستند. به گفته اين تحليلگران با گسترش نارضايتی‌های مردم از حکومت، حمله قدرت های غربی به اين کشور "کار چندان دشواری نخواهد بود، زيرا افرادی که بايد از کشور دفاع کنند، جزو ناراضيان حکومت خواهند بود."

شمار ديگری از کارشناسان نيز می‌گويند: "آمريکا ترجيح می‌دهد دولت ايران از درون فرو بپاشد تا با کمترين هزينه و از دل مخالفان نظام کنونی، يک حکومت طرفدار غرب به وجود آيد."

ايران و قدرت‌های غربی تاکنون درباره اين مناقشه اتمی چندين دور مذاکره کرده‌اند اما اين گفت‌وگوها نتيجه روشنی نداشته است.

با ادامه يافتن مناقشه اتمی ايران، آمريکا و اسرائيل در دو هفته اخير بر شدت تهديدات لفظی و احتمال استفاده از گزينه نظامی عليه تأسيسات اتمی اين کشور افزوده‌اند.

ايران نيز می‌گويد در صورتی که مورد حمله نظامی قرار گيرد، جغرافيای جنگ را به فراتر از مرزهای ايران گسترش خواهد داد.

در همين حال شماری از کشورها از جمله فرانسه، ترکيه و روسيه نسبت به پيامدهای "مهارنشدنی و فاجعه‌بار" حمله نظامی به ايران هشدار داده‌اند و خواهان خويشتن‌داری طرفين شده‌اند.

ايران همچنين می‌گويد حمله اسرائيل به تأسيسات هسته‌ای از جمله نيروگاه بوشهر باعث انتشار پرتوهای راديواکتيو و مرگ هزاران غيرنظامی می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016