دوشنبه 29 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام شادباش نوروزی ۹ حزب و سازمان سياسی اپوزيسيون

بهاران خجسته باد!

فرارسيدن نوروز ۱۳۹۱ را به همه هموطنان، در ايران و در سراسر جهان، شادباش می گوئيم. نياکان ما از ديرباز هر سال با نوروز آغاز ديگری را از پس هر زمستان طبيعت جشن گرفته اند. امروز نيز با فرارسيدن هر بهار، اميد به آغازی ديگر در جامعه و به فردائی ديگر، در ايرانی آزاد، آباد، بدون سرکوب و ستم و تبعيض زنده تر می شود.

سال ۱۳۹۰ برای ايران سال دشواری بود. سال تداوم بن بست بحران اتمی، تشديد تحريم های فلج کنندۀ بين المللی، ادامۀ تهديدات نظامی دولت اسرائيل و محافل جنگ طلب برخی از کشورهای غرب بود؛ دشوارهايی که دولت جمهوری اسلامی با پيگيری سياست تنش زا و تخريب تلاش های ديپلماتيک برای حل بحران هسته ای، نقش تعيين کننده ای در تداوم آن دارد. سال۱۳۹۰، سال تخريب بيشتر اقتصاد کشور در نتيجۀ سياست های ويرانگر اقتصادی رژيم و نيز تحريم های فراگير بين المللی، سال تشديد بيکاری، گرانی مايحتاج عمومی مردم و گسترش دامنه فقر در بخش وسيعی از جامعه بود. سال ۹۰ اما، سال تلاش برای دنيايی بهتر و ايرانی آزاد، اعتراض بين المللی به نقض حقوق بشر و موفقيت مدافعان حقوق بشر در انتخاب نماينده ويژۀ سازمان ملل در امور مربوط به حقوق بشر برای ايران نيز بود. اميدواريم که سال ۱۳۹۱ سال پيروزی بر استبداد و خفقان، سال پايان بحران اتمی و تحريم های بين المللی، سال آزادی زندانيان سياسی و گشايش های جديد در همۀ عرصه ها برای مردم کشورمان باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱۳۹۰ سال ادامۀ تحولات جديد در منطقه، سقوط قذافی در ليبی، سال تسخير بهار عربی از درون توسط جريانات اسلامگرا در تونس، مصر از طريق انتخابات، خطر قدرت گرفتن اسلامگرايی افراطی از دل هرج و مرج جنگ داخلی در ليبی، نگرانی همگانی از سرنوشت بهار عربی در نخستين سالگرد آن بود.سال برآمد گستردۀ جنبش ضد ديکتاتوری درسوريه و تشديد سرکوب آن توسط ارتش اين کشور، پشتيبانی همه جانبۀ حکومت جمهوری اسلامی ازديکتاتوری خاندان اسد، تلاش برخی رژيم های منطقه در پشتيبانی از جريانات اسلامگرای افراطی، و سال اعلام همبستگی آزاديخواهان ايران و جهان با مردم سوريه بود.

سال ۱۳۹۰ سال برگزاری اولين انتخابات نمايشی بعد از انتخابات خرداد ۱۳۸۸ و سرکوب جنبش اعتراضی مردم در طول دو سال گذشته بود. انتخاباتی که در تحريم آن، برای نخستين بار طيف گسترده ای از نيروهای مخالف و منتقد حکومت همصدا شدند.

در سالی که گذشت نان از سفرۀ بخش عظيمی از مردم کشو ما ربوده شد. کارخانه ها تعطيل و کارگران گروه گروه بيکارشدند. فعالان کارگری به جرم دفاع از حق حيات کارگران هم چنان بازداشت و زندانی شدند. فعالان جنبش زنان وحقوق ملی قومی تحت فشار قرار گرفتند و به جرم خواست برابرحقوقی و رفع تبعيض به زندان رفتند. بحران زيست محيطی در کشورو از جمله تبديل بخش وسيعی از درياچه اروميه به شوره زار وافزايش آلودگی هوا فراز تازه ای يافت. در کردستان، خوزستان، بلوچستان، آذربايجان و ديگر استان ها و مناطقی که مردم وسيعا عليه استبداد وبرای دستيابی به حقوق خود مبارزه می کنند، بساط بازداشت، شکنجه و صدور احکام زندان و اعدام هم چنان برقرارماند وخشونت عليه زندانيان سياسی در سراسر کشور ادامه يافت، اما آن که اميد برانگيز است، پايداری اقشار مختلف مردم در اقصی نقاط کشور در مقابل رژيم استبدادی جمهوری اسلامی است. در سال ۱۳۹۰ ايستادگی غرورانگيز جنبش آزاديخواهانۀ مردم کشورمان در برابر مستبدين حاکم و دفاع از آزادی ها و حقوق دمکراتيک مردم و حرمت انسانی ادامه يافت. زندانيان در بند کشور مان تحت بدترين شرائط، بدون هراس، انگشت اتهام را به سوی راس استبداد مذهبی، شخص ولايت فقيه نشانه رفتند.

بهار ۱۳۹۱ در شرائطی می رسد که بختک سياه استبداد هم چنان در سرتاسر کشور به کمين آزاديخواهان نشسته است. با جشن ها و مراسم مردم دشمنی می ورزد. جشن و پايکوبی را حرام و هر گونه تجمعی را تهديدی عليه موجوديت خود می داند. اما هيچ قدرتی را توان ايست دادن به نيروی پر توان زندگی در اعماق شکوفان جامعه نيست.

اميدواريم نوزائی طبيعت با رهائی مردم کشورمان از استبداد و بی حقوقی، درهم آميزد و بهار آزادی هرچه زودتر فرارسد تا رنج هائی که برای دستيابی به دموکراسی و عدالت، بر مردم کشور ما هموار شده است و تلاش هائی که عليرغم کشتار، زندان، شکنجه، تهديد و اعدام، هر روز افزون تر گشته است، به بار نشيند. با اين آرزو که استبداد نيز همچون زمستان طبيعت رخت بر بندد، چهره مردم ميهن مان شکفته تر،خانه های دلشان از مهر و دوستی آکنده ترو زندگی آن ها از اميد و خوشبختی، سرشارتر شود. زندان ها، به زباله دانی تاريخ سپرده شود و فقر و گرسنگی، نابرابری و تبعيض برای هميشه از ميهن مان رخت بربندد.

ما احزاب و سازمان های سياسی جمهوری خواه مدافع آزادی و برابری، رفع هرگونه تبعيض، دموکراسی، حقوق بشر، و جدايی دين و دولت، فرا رسيدن نوروز را با ارج گذاری به مبارزات آزاد زنان و آزاد مردان دليری که برای رهائی از جور و ستم استبداد در تلاش اند، با احترام به خاطرۀ جانباختگان راه آزادی ، دمکراسی و عدالت اجتماعی و با درود به زندانيان دليری که نهال اميد را با مقاومت خود در دل ها می نشانند، شادباش می گوئيم و برای همگان نوروزی خوش و نوبهاری خجسته آرزو می کنيم.

اتحاد جمهوريخواهان ايران
حزب دمکرات کردستان ايران
حزب دمکراتيک مردم ايران
حزب کومه‌له کردستان ايران
جبهه ملی ايران ـ اروپا
سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران
سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)
کميته همآهنگی شورای موقت سوسياليست‏های چپ ايران
شورای همآهنگی جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران

يکشنبه ۲٨ اسفند ۱٣۹۰ - ۱٨ مارس ۲۰۱۲


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016