پنجشنبه 3 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بان کی مون: حکومت ايران با گزارشگر ويژه همکاری کند، کمپين بين المللی حقوق بشر

بان کی مون دبيرکل سازمان ملل امروز گزارش خود را در مورد وضعيت حقوق بشر درايران منتشر کرد و در آن تصريح کرد که از زمان گزارش قبلی نقض حقوق بشر در ايران به خصوص در رابطه با روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر، حقوق زنان و منتقدان حکومت همچنان ادامه دارد. گزارش همچنين می گويد که نگرانی ها در خصوص شکنجه، قطع اعضای بدن، شلاق، افزايش احکام اعدام ( از حمله اعدام درملاء عام، اعدام نوجوانان و مخالفان سياسی)، بازداشت های خودسرانه و دادگاه های غيرعادلانه همچنان ادامه دارد. دبيرکل سازمان ملل از ايران خواست با احمدشهيد گزارشگر ويژه حقوق بشر ايران همکاری کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علاوه بر همکاری نکردن با گزارشگر ويژه، دبيرکل به موارد متعددی از سرباز زدن حکومت ايران برای پاسخگويی در برابر مکانيسم های سازمان ملل در زمينه حقوق بشر اشاره کرده است و از جمله آورده که در سال ۲۰۱۱ ۱۷ مورد بوده است که مقامات ايرانی تنها به يکی از آنها پاسخ داده اند وهمچنان گزارشگران موضوعی و گزارش ويژه حقوق بشر پشت درهای بسته کشور قرار دارند.

در اين گزارش همچنين آمده است که در فوريه ۲۰۱۰مقامات جمهوری اسلامی کميساريای عالی حقوق بشر را به کشور دعوت کردند و اوهم اين دعوت را پذيرفت اما درخواست کرد که گروه کاری او به تهران سفر کند تا مقدمات لازم برای اين ديدار را فراهم آورد. بنابراين گزارش اين گروه هنگامی که در تهران بودند با مقامات متعددی ديدار کردند و از آنها خواستند (چه در ضمن سفر و چه بعد از آن) که با رهبران معترضان در حبس خانگی، زندانيان سياسی که پرونده آنها مورد نگرانی است، و همچنين تعدادی از نمايندگان مستقل جامعه مدنی ديدار کنند که مقامات ايرانی اجازه اين کار را ندادند.

لينک مرتبط: متن کامل گزارش «پی.دی.اف» به زبان انگليسی

گزارش دبيرکل به دنبال قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که سال گذشته برعليه وضعيت حقوق بشر ايران منتشر می شود که در اين قطعنامه از بان کی مون خواسته شد گزارشی را در خصوص وضعيت حقوق بشر ايران تهيه کند.

درمقدمه گزارش آمده است که با توجه به ادامه حضور رهبران معترضان حکومتی در حبس خانگی، آزادی بيان و اجتماعات همچنان محدودنگهداشته شده، تبعيض عليه گروه های اقليت همچنان ادامه دارد و در برخی موارد آزارواذيت آنها افزايش يافته است.

در بخش موضوعات گزارش دبير کل نسبت به اظهاراتی که در خصوص شکنجه در بازداشتگاه ها صورت می گيرد ابراز نگرانی کرده است. رويه های ويژه در ساختار شورای حقوق بشر و بخش های مختلف سازمان ملل همچنين نسبت به گزارش هاييی مربوط به رفتارهای غيرانسانی، بی رحمانه و تحقير آميز و مجازات هايی که در بازداشت گاه ها صورت می گيرد نگرانی خود رابيان کرده اند. در بند ۵ اين بخش پرونده آقای محمدرضا هوتن کيان وليلی که در ۹ اکتبر ۲۰۱۰ دستگير شده مطرح شده است. گزارش نوشته که او پس ازانتقال به زندان اوين در سلول انفرادی نگهداشته شده و همچنين کرارا شکنجه شده است. گزارش همچنين آورده که آقای ناصرالبوشکه از فعالان اقليت عرب که در ۲۶ ژانويه ۲۰۱۲ دستگير شد، درزمان بازداشت و تحت شکنجه جان خود را ازدست داد. بر همين اساس به او اجازه داده نشده که با خانواده خود تماس بگيرد ويا وکيل اختيار کند: « مقامات محلی براساس گزارش ها به اعضای خانواده هشدار دادند که مراسم ختم او را به صورت خصوصی برگزارش کنند.»

در بند ۶ اين بخش نيز موضوع قطع کردن دست برخی مجرمين به خصوص دو مورد در شهرهای شيراز و يزد مطرح شده است. اعمال مجازات شلاق در ملاء عام نيز از مواردی است که در بند هفتم مطرح شده است.

در بند «بی» و «سی» مفصلا به موضوع افزايش اعدام و نيز اعدام نوجوانان پرداخته شده است. در فصل «دی» اين گزارش موضوع حقوق زنان مطرح شده است. حقوق اقليت ها در بند «ای» و وضعيت آزادی بيان و تجمعات مسالمت آميز نيز در بند «اف» مورد توجه قرار گرفته است. موضوع دستگيری مستند سازان و آزار واذيت روزنامه نگاران نيز مفصلا در گزارش مطرح شده است.

در فصل «ب» اين گزارش موضوع همکاری نکردن ايران با مکانيسم های حقوق بشر سازمان ملل مطرح شده و آمده است که از سال ۲۰۰۵ رويه های ويژه (مانندگزارشگران موضوعی و کشوری) نتوانسته اند از ايران بازديد کنند در حالی که از سال ۲۰۰۲ دعوتنامه در دست داشته اند. دبير کل سازمان ملل گفته است که دولت ايران برای برخی از اين بازديد ها همچون گزارشگر ويژه اعدام های خودسرانه و گزارشگر ويژه آزادی مذهب موافقت کرده در گذشته اما هيچگاه اين ملاقات ها به مرحله برنامه ريزی و انجام نرسيده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016