شنبه 12 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض شديد وزير اطلاعات به اظهارات خطيب جمعه مسجد الحرام در مورد سوريه

خبرگزاری فارس: وزير اطلاعات کشورمان که در سفر زيارتی حج عمره به‌سر می‌برد و اکنون مشرف به زيارت بيت‌الله الحرام در مکه مکرمه است، به اظهارات روز گذشته خطيب نمازجمعه مسجد الحرام واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمين حيدر مصلحی در مصاحبه‌ای با انتقاد از خطيب جمعه مسجد الحرام و رويکرد موجود در ميان افرادی که می‌توانند جزو نخبگان سعودی تلقی شوند، به اين مسئله اشاره کرد که چرا بايد با احساسات مردم بر اساس برداشت‌های سوء از آيات قرآن کريم در موضوع سوريه بازی شود و از حرکت‌های مسلحانه، خراب‌کارانه و تروريستی در سوريه که با طراحی صهيونيست‌ها دنبال می‌شود، حمايت شود اما در مقابل نه از به خاک و خون کشيده شدن مردم در ساير کشور‌ها به ويژه بحرين و يمن سخنی گفته شود، نه از ظرفيت عظيم کنگره حج برای هم‌افزايی با حرکت جهانی «الی بيت المقدس» و «روز زمين» استفاده‌ای شود.

وی تأکيد کرد که اين‌گونه برخورد‌ها شأن خطيب جمعه نيست که بايد عدالت داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مصلحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه نظر شما درباره برخی اظهارات ائمه جمعه در ساير کشورهای اسلامی و موضع گيريشان در قبال کشورهايی مانند سوريه، بحرين و فلسطين چيست؟ گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری هم در ديدار با نخست وزير ترکيه اشاره کردند، قضيه سوريه به‌طور کلی با بيداری اسلامی در منطقه متفاوت است.

وی افزود: ما اخبار ريز و پنهان حرکت و مباحثی را داريم که در سوريه دنبال می‌شود، که چه کشورهايی حمايت می‌کنند و اخبار دقيقی داريم که در پشت قضيه انفجاراتی که در سوريه به دست گروه‌های مسلح صورت می‌گيرد و زن و بچه مردم به خاک و خون کشيده می‌شوند، اسرائيل حضور دارد.

وی اضافه کرد: اسنادی هم داريم مبنی بر اينکه متاسفانه برخی کشورهای منطقه در حالت خوش‌بينانه به صورت ناآگاهانه، که در واقع اين طور هم نيست که ناآگاهانه باشد، با اين حرکت‌ها همراهی می‌کنند.

وزير اطلاعات با بيان اينکه قضيه در سوريه موضوع مقاومت و از بين بردن مقوله مقاومت در منطقه است، تصريح کرد: امريکايی‌ها و رژيم صهيونيستی به مرور زمان پس از اينکه حرکتی در دنيای اسلام به عنوان بيداری اسلامی شکل گرفت، در پی اين افتادند که از فرصت بيداری اسلامی شکل گرفته بهره برداری کنند و با استفاده از عده‌ای مزدور در کشوری که مقاومت را می‌دان‌داری و حمايت می‌کند، آن حرکت‌ها و مجموعه‌های مقاومت را در هم بشکنند و از بين ببرند.

مصلحی افزود: آن‌ها اين حرکت را شروع کردند و با کمال تاسف بسياری از کشورهای منطقه که خود را در وضعی هستند که بايد بيداری اسلامی قطعا در آن‌ها شکل بگيرد و می‌گيرد، همراه با امريکايی‌ها دارند، در اين مقوله با صهيونيست‌ها همراهی می‌کنند و متوجه نيستند.

وی با بيان اينکه ما در صحبت‌ها و پيام‌هايی که با اين‌ها داشتيم، اتمام حجت کرديم توجه داشته باشند مقوله‌ای که در سوريه دارد، شکل می‌گيرد توسط صهيونيست‌هاست، اضافه کرد: اين موضوع هر کشوری را مانند ترکيه که به تعبير مقام معظم رهبری سياست‌مدارانش علاقه‌مند به اسلام هستند، در برخواهد گرفت، زيرا رژيم صهيونيستی و امريکا به هيچ وجه نمی‌توانند تحمل کنند کشوری در راستای پياده کردن مسائل و مقوله مقاومت در منطقه حضور داشته باشد و يا قد علم کند.

وزير اطلاعات ادامه داد: متاسفانه در نماز جمعه مسجد الحرام نکته تاسف باری که ديدم اين بود که خطيب نماز جمعه در بحث سوريه خيلی احساسات را تحريک می‌کرد و برداشت‌های سويی از آيات قرآن در اين باره داشت اما با کمال تاسف شأن خطيب جمعه اين نيست که در موضوع بحرين که زنان و کودکان به خاک و خون کشيده می‌شوند، سياسی کاری کند بلکه خطيب جمعه بايد با عدالت بتواند به مباحث بپردازد.

مصلحی گفت: شأن خطيب جمعه اين نيست که در مقوله سوريه که انفجارات آن به دست گروه‌هايی با پشتيبانی صهيونيست‌ها صورت می‌گيرد، اين طور موضع گيری کند اما درباره بحرين و يا به خاک و خون کشيده شدن زن و فرزند و افراد می‌ان‌سال در يمن اشاره‌ای نکند که البته اين تلقی خوبی از خطيب جمعه نيست.

وزير اطلاعات تاکيد کرد: مسلمانان جهان بايد توجه کنند آنچه در سوريه اتفاق می‌افتد، با مقوله بيداری اسلامی در منطقه تفاوت فاحش دارد زيرا پشت حرکت‌هايی که در سوريه شکل می‌گيرد، صهيونيست‌ها و امريکايی‌ها حضور دارند و به هيچ وجه اين حرکت‌ها مردمی نيست و مردم سوريه‌‌ همان مجموعه‌ای بودند که حمايت‌های آن‌چنانی را از دولت خود به عمل آوردند.

وی در ادامه در پاسخ به اين پرسش که با توجه به نام‌گذاری روزی به نام «روز زمين» و حرکت به سمت فلسطين چگونه می‌توان از ظرفيت‌های حضور مسلمانان در حج عمره استفاده کرد، افزود: در «روز زمين» حرکت خوب و ارزشمند جهانی به ويژه در لبنان و غزه برای راهپيمايی به سمت سرزمين‌های اشغالی شکل گرفت.

وی گفت: اين حرکت‌ها بيانگر اين است که همه مردم دنيا به بحث فلسطين و ظلمی که در حق مردم آن صورت می‌گيرد، حساس هستند و نخبگان دنيا حرکتی را در اين راستا شکل داده‌اند.

وزير اطلاعات افزود: ظرفيت عمره و حج ظرفيت خوبی است و در واقع کنگره جهان اسلام است و به خوبی می‌شود از اين مناسبت‌ها و موقعيت‌هايی که مانند «روز زمين» شکل می‌گيرد، بهره برداری کرد.

حجت الاسلام والمسلمين مصلحی ادامه داد: انتظارم اين بود که خطيب نماز جمعه مسجد الحرام به عنوان فردی که می‌تواند جزو نخبگان باشد، درباره اين روز و حرکت جهانی که شکل گرفته و قطعا امريکايی‌ها و اسرائيلی‌ها با آن مخالف هستند، موضعی بگيرد و حرکتی بکند که متاسفانه نديدم، وی اشاره‌ای در اين زمينه داشته باشد.

وی افزود: انتظار ما اين است که نخبگان عربستان حداقل در مباحثی مانند فلسطين حرکت‌ها و اقداماتی داشته باشند و واقع بينانه با اين مسائل برخورد کنند.

وزير اطلاعات گفت: انتظار اين بود که حداقل حرکتی انجام شود و الگو از آن راه پيمايی گرفته شود و در واقع نمونه‌ای باشد تا حرکت راه‌پيمايی شکل بگيرد،‌‌ همان گونه که در بسياری از کشور‌ها اين حرکت پس از نماز جمعه شکل گرفت تا از مجموعه نخبگان و قشر جوان که اين حرکت را کرده‌اند، حمايت شود.

وی ادامه داد: اما متاسفانه غير از دعا در حق مردم فلسطين حرکت ديگری نديديم و انتظار اين است که نخبگان به ويژه خطيبان نماز جمعه اين مرکز و اين کشور در اين جهت نقش ايفا کنند و خودی نشان دهند که متاسفانه شاهد آن نبوديم.

وزير اطلاعات گفت: از کشورهای مختلف در جمعيتی که در نماز جمعه «روز زمين» در مسجدالحرام شرکت کرده بودند، حضور داشتند و قطعا وقتی آن‌ها در اخبار متوجه می‌شوند، نخبگان و جوانان بيش از ۶۰ کشور جهان حرکت اين چنينی را در «روز زمين» شکل دادند، از خود می‌پرسند چطور خطيب جمعه از کنار اين قضيه می‌گذرد و اشاره‌ای به آن نمی‌کند.

مصلحی خاطرنشان کرد: اگر اشاره شود، قطعا پيامی است که به مردم کشور‌ها و افرادی که در اينجا شرکت کردند، منتقل می‌شود و آن‌ها اين پيام را به کشور‌هايشان منتقل می‌کنند و اگر بعضا مجموعه‌های ديگری در اين کشور‌ها حرکت‌هايی همراه با صهيونيست‌ها يا امريکايی‌ها دارند، نخبگانشان از اين فرصت‌ها و ظرفيت‌ها برای روشن کردن مردم و آگاهی دادن آن‌ها استفاده می‌کنند تا حرکت و فکری در جهت همراهی با مردم فلسطين شکل بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016