یکشنبه 20 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئیات تازه از دیدار نوروزی میرحسین و رهنورد با فرزندانشان در شمال ایران

به گزارش کلمه موسوی و رهنورد، برای دیدار نوروزی با خانواده، تحت الحفظ، به همراه عده زیادی از ماموران و با وضع شدیدا امنیتی به همراه تعداد زیادی ماشین با شکل خاص به محلی در شمال ایران برده شده و مدت سه ساعت و نیم را با فرزندان خود گذراندند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش کلمه، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در دیدار چند ساعته ای که در تعطیلات نوروز با خانواده داشته اند با فرزندان خود درباره مسئله فقر و وضعیت معیشتی مردم و همچنین ارتباطات‌ بین المللی سخن گفته و نسبت به خطرات منطقه‌ای و فرامنطقه ای که کشور را تهدید می کند ابراز نگرانی کرده اند.

پیشتر در خبرها آمده بود که در ابتدای سال جدید دختران مهندس موسوی با پدر و مادر دیدار نوروزی داشته اند که در ادامه جزئیات بیشتر این دیدار بیان خواهد شد.

- برای این دیدار دو روز مانده به پایان سال با چند نفر از اعضای مختلف خانواده غیر از دختران تماس گرفته شده و به آنها گفته شده بود که این دو می توانند با فرزندان خود دیدار داشته باشند. موضوع با این تاکید همراه بود که دیدار باید در جایی خارج از تهران صورت پذیرد. ماموران از اعضای خانواده خواسته بودند که مکانی در خارج تهران، از کرج تا نقاط مختلف را در نظر بگیرند. سرانجام بعد از رایزنی و تغییر چند باره مکان، با توجه به اینکه خود مهندس موسوی و دخترانش جایی را در خارج شهر نداشتند، محل ملاقات در نهایت در خانه یکی از اقوام در شمال کشور تعیین شد.

- دختران خانم رهنورد و آقای موسوی سال جدید را در مسیر رسیدن به نقطه مورد نظر و در جاده ها تحویل کردند.

- ساعت ۱۲:۳۰ آقای موسوی و رهنورد، تحت الحفظ، به همراه عده زیادی از ماموران و با وضع شدیدا امنیتی به همراه تعداد زیادی ماشین با شکل خاص به محل مورد نظر رسیدند و مدت سه ساعت و نیم را با فرزندان خود گذراندند. قابل ذکر است در تمام مدت سه ساعت و نیم علاوه بر اینکه ماموران اطلاعاتی در تمام محدوده پراکنده بودند، در داخل منزل نیز به طور مداوم حضور داشتند. این حضور شدید که از روزهای قبل نیز ادامه داشته، موجب نگرانی و تعجب ساکنین روستا شده بود.

- ماموران امنیتی حاضر در حیاط و منزل به طور مستمر با موبایل های خود مشغول مکالمه بوده اند، حال اینکه آن منطقه از نظر ارتباط تلفن همراه در نقطه کور قرار دارد.

- علاوه بر تمام مسائل حاشیه ای و ابزار ویژه شنود که ماموران امنیتی همراه خود داشتند، اعضای خانواده متوجه شدند که آنها به طور پنهانی مشغول عکاسی از آنها، خانم رهنورد و مهندس موسوی هستند که البته توسط خود آنان در پاسخ به اعتراض خانواده به شدت انکار شد. اصولا برای فرزندان و نیز مهندس موسوی همواره در نیت نادرست تهیه و یا توزیع کنندگان عکس های خانوادگی یا خبرهای حاشیه ای تردیدهای امنیتی جدی وجود داشته است.
خانم رهنورد

- مهندس موسوی در این دیدار برای پیاده روی در حیاط خانه مزبور به همراه انبوه ماموران حضور پیدا کردند که بعد از مدت های مدید انزوای این دو در زندان اختر و دور بودن آنها از خانواده، هم برای آنها و هم فرزندان فرصت مغتنمی بود. مهندس موسوی ضمن همدلی با سایر زندانیان و خانواده های صبور و بزرگوار ایشان آرزو کرد که در سال جدید تمام زندانیان بی گناه سیاسی آزاد شوند و در کنار خانواده های خود باشند.

علی رغم حضور پیوسته مامورین، فرزندان توانستند گفت‌و‌گوهایی هرچند محدود، با والدین خود در مورد مسایل جاری روز داشته باشند. از نکات حائز اهمیتی که وجود داشت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف: تاکید مجدد آنها و پافشاری بر مواضع پیشین خود درباره انتقادات و راهکارهای مورد نظر و غیر موجه و غیر قانونی بودن این زندان. منجمله اینکه خانم رهنورد با اشاره به درخت توتی که سال ها قبل مهندس موسوی در خانه کاشته و اکنون درخت تناوری شده است گفت که ما به اینها هم گفته ایم که بر همه حرف ها و باورهای قبلی خود ایستاده ایم. همه آن مسائل همچنان باقیست. حتی اگر ما را به این درخت توت دار بزنید و زیر همین درخت هم خاکمان کنید، در هرحال چیزی تغییر نمی کند و نمی ترسیم، چون معتقدیم که حرف حق زده ایم و اگر جز این بود الان جای ما در زندان نبود و آزاد بودیم.

ب: دعوت مهندس موسوی به خواندن کتاب وجدان بیدار؛ پیشتر نیز میرحسین همیشه مطابق با فضای روز کتاب هایی به دختران خود پیشنهاد می داده که البته این قضیه بعد از زندانی شدن او ادامه داشته است، از جمله کتاب گزارش یک آدم ربایی و کتابی دیگر در جلسات پیشین و در جلسه اخیر کتاب وجدان بیدار اثر اشتفان تسوایگ که خبر آن در کلمه آمده است.

ج: مهمترین دغدغه میرحسین در این صحبتها، مسائل اقتصادی کشور، فقر و نگرانی از وضعیت معیشتی مردم بود.

د: ارتباطات بین المللی و خطرات جدی منطقه ای و فرا منطقه ای که کشور را تهدید می کند و راهکارهایی که داشته است.

ه: میرحسین با اشاره به مسائل سیاسی روز به مساله مشروعیت یا عدم مشروعیت کسانی که مجددا با توجه به شرایط جاری و خلا موجود فعال شده پرداخته و بر این باور بود که در هر حال و در نهایت بار اصلی را در روند حق جویی و خواست های مردمی، خود مردم بر دوش دارند که به هیچ گروهی وامدار نیستند و به دنبال مردم سالاری واقعی و احیای حقوق انسانی و اجتماعی هستند و مسائل خود را بهتر از هر کسی یا قدرتی درک می کنند و امور را پیش خواهند برد.

و: میرحسین درباره انتخابات اخیر معتقد بود حتی اگر آمار داده شده مطابق با واقعیت یا نزدیک به آن بود به هرحال مهمترین دستاورد دو سال اخیر تا این انتخابات آگاهی مردم است که همین تعدادی هم که در انتخابات شرکت کردند با آگاهی کامل به شرایط سیاسی و شرایط زندگی شخصی خودشان بوده است.

ز: در انتهای این دیدار در حالی که ایشان را برای انتقال به زندان کوچه اختر، سوار یکی از همان ماشین های مخصوص کرده بودند مهندس موسوی برخاست و از در ماشین که هنوز بسته نشده بود، با شوخی خطاب به زندانبانان گفت که اگر آن صد میلیاردی که آقای جنتی گفته بود را واقعاً ما گرفته بودیم وضعمان الان این نبود.

لازم به ذکر است که بیش از خداحافظی، سرتیم زندانبانان اشاره کرد که ۱۲ ساعت برای این ملاقات تعیین شده بوده است، که البته ۸ ساعت و نیم آن در جاده گذشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016