پنجشنبه 24 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طرح تغییر نحوه سوال از رییس‌جمهور و "يك گام تا استيضاح احمدی نژاد"؟

روزنامه اعتماد - تاريخ نبايد تكرار شود. اين تصميمي بود كه ديروز 138نماينده مجلس گرفتند؛ به قول خودشان براي اينكه ديگر هيچ مجلسي گرفتار بن‌بستي كه آنها در چهارشنبه آخر سال گرفتارش شدند، نشود. و اگر روزگاري ديگر، رييس‌جمهوري پيدا شد كه در پاسخ به سوال‌هاي جدي يك پارلمان گفت «شوخي مي‌كنيد، شوخي مي‌كنم، با هم صفا كنيم»، تنها سرها نباشند كه به تاسف تكان بخورند و دست‌هايي كه به نشانه پشيماني پشت دست خورده شود. بلكه پرونده آقاي رييس‌جمهوري كه قانع‌كننده حرف نمي‌زند، يك راست برود در قوه قضا براي دادگاهي شدن.

41 نماينده ديروز طرحي را پيشنهاد دادند كه بر اساس آن اگر بيش از نيمي از نمايندگان مجلس از پاسخ‌هاي يك رييس‌جمهور در روز طرح سوال قانع نشدند، پرونده‌اش به قوه قضاييه برود؛ طرحي كه مشخص است نتيجه عصبانيت مجلسي‌ها از كوتاه بودن دست‌شان پس از شنيدن پاسخ‌هاي محمود احمدي‌نژاد در روز طرح سوال است و حالا با ليدري علي مطهري، ديروز دو فوريت اين طرح به تصويب رسيد. بر اساس اين طرح پيشنهادي مدت طرح سوال از طرف نمايندگان منتخب سوال‌كنندگان حداكثر 40 دقيقه و مدت پاسخ رييس‌جمهور حداكثر يك ساعت است كه طرفين مي‌توانند وقت خود را به دو وقت تقسيم كنند. پس از اين مرحله درباره پاسخ رييس‌جمهور به هر يك از سوالات از نظر قانع‌كننده بودن يا نبودن به صورت جداگانه راي‌گيري مي‌شود.

چنانچه بيش از نيمي از نمايندگان حاضر در جلسه از پاسخ رييس‌جمهور به سوالي قانع نشده باشند، آن سوال به قوه قضاييه ارسال مي‌شود. در صورتي كه تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضاييه درباره يك رييس‌جمهور به عدد 6 برسد طرح استيضاح رييس‌جمهور با رعايت مفاد اصل 89 قانون اساسي و مواد آيين‌نامه داخلي در دستور كار مجلس قرار مي‌گيرد. علي مطهري در دفاع از اين طرح مي‌گفت سكوت آيين‌نامه درباره نظر نمايندگان و همچنين بي‌پاسخ گذاشتن زمان پس از پاسخ‌هاي رييس‌جمهور از نقاط ضعف وضعيت كنوني دانست و گفت در ماده 197 فعلي امكان راي‌گيري پس از سخنان رييس‌جمهور وجود نداشت كه اين موضوع سبب مي‌شد وي چندان طرح سوال را جدي نگيرد، البته در طرح جديد كه تاكيد ما به قانع نشدن نمايندگان در 6 سوال است به اين دليل است كه با يك بار سوال كار رييس‌جمهور به استيضاح كشيده نشود و حداقل دو بار جلسه طرح سوال از رييس‌جمهور بايد مطرح شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مخالفت نمايندگان با تغيير نحوه سوال از رييس جمهور

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح چهارشنبه با تصويب كليات طرح دو فوريتي اصلاح ماده 197 آيين‌نامه داخلي كه مقرر مي‌كرد روند طرح سوال از رييس‌جمهور در صحن علني مجلس اصلاح شود، مخالفت كردند.

كليات اين طرح كه نيازمند دو سوم راي براي تغيير آيين‌نامه بود، از سوي نمايندگان مورد تصويب قرار نگرفت و با 130 راي موافق، 17 راي مخالف و 12 راي ممتنع از مجموع 198 نماينده با آن مخالفت شد.

مجلس روز گذشته دو فوريت اين طرح را به تصويب رساند اما امروز با راي مخالف مجلس به كليات اين طرح دوفوريتي، اين طرح از دستور كار مجلس خارج شد.

علی مطهری مطرح کرد: دلایل رای نیاوردن کلیات طرح تغییر نحوه سوال از رییس‌جمهور

مجلس - علی مطهری، نماینده مردم تهارن در مجلس هشتم به تشریح دلایل رای نیاوردن کلیات طرح تغییر نحوه سوال از رییس‌جمهور پرداخت.

در مصاحبه علی مطهری با روزنامه شرق آمده است:

جلسه سوال از رییس‌جمهور با همه برکاتی که داشت و موجب تنویر افکار عمومی و روشن‌شدن بسیاری از حقایق شد و از آن بالاتر ظرفیت مردمسالاری در جمهوری‌اسلامی را نشان داد، کاستی‌های آیین‌نامه داخلی مجلس درخصوص سوال از رییس‌جمهور را نیز آشکار کرد. لازم بود مواد 196 و 197 آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شود تا سوال از رییس‌جمهور آثار عملی بیشتری داشته باشد و مثلا رییس‌جمهور با توجه به این که می‌داند رای‌گیری برای قانع‌کننده بودن یا نبودن پاسخ‌های ایشان وجود ندارد، سوالات را با شوخی برگزار نکند.

اینکه دیروز دو فوریت این طرح رای آورد ناشی از این بود که نمایندگان با تمام وجود کاستی‌های موجود در آیین‌نامه در ارتباط با سوال از رییس‌جمهور را حس کرده بودند و اینکه امروز کلیات آن رای نیاورد دو علت داشت؛ یکی به ما طراحان این طرح برمی‌گردد و دیگری به هیات‌رییسه. من شخصا خیال می‌کردم که چون دیروز توضیح کافی درباره این طرح داده‌ام امروز فقط مخالف و موافق باید صحبت کنند، بنابراین فردی را برای مطرح کردن طرح در نظر نگرفته بودیم و وقتی که منشی جلسه اعلام کرد که آیا از طراحان کسی طرح را توضیح می‌دهد ما سکوت کردیم، در نتیجه مخالف هم صحبت نکرد و طبعا موافق هم صحبت نکرد و در حالی که نمایندگان در فضای موضوع قرار نگرفته بودند اعلام رای‌گیری شد. از طرفی منشی جلسه و حتی رییس جلسه هم درست توضیح ندادند که درباره کلیات همان طرحی که مربوط به سوال از رییس‌جمهور است رای‌گیری می‌کنیم و موضوع برای برخی از نمایندگان مبهم بود و شاید برخی فکر کردند ماده دیگری از دستور قبلی به رای گذاشته شده است، در نتیجه دو رای کم آورد و کلیات تصویب نشد. البته با امضای بیش از 50 نماینده طبق آیین‌نامه طرح به جریان افتاد و برای دو فوریت آن باید دوباره رای‌گیری شود. در ارایه جدید طرح، برخی نواقص جزیی آن را نیز رفع کردیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016