یکشنبه 27 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعات الکترونيکی ۱۰ بانک لو رفت

خبرگزاری مهر ـ اطلاعات الکترونيکی ۱۰ بانک لو رفت، شرکت "ف.ا" اطلاعات را درز داد، هجوم شهروندان به عابربانکها، وجود بيش از ۱۲۲ ميليون و ۵۰۰ هزار کارت بانکی، بانک مرکزی معاون فناوری ندارد؛ جديدترين اطلاعات دريافتی خبرنگار مهر از شوک جديد و الکترونيکی بانکی است.

به گزارش خبرنگار مهر، اطلاعيه بانک مرکزی برای تغيير رمز کارتهای بانکی، موضوع سوء استفاده از کارتها را جدی تر کرده است. در پی آن بسياری از بانکها به ويژه بانکهای خصوصی با ارسال پيامکهايی به مشتريان خود خواستار تغيير رمز کارت های بانکی خود شده اند.

علاوه بر اطلاعيه بانک مرکزی، بانکهای ملت، کارآفرين، اقتصاد نوين، سامان و برخی ديگر از بانکها پيامکهايی را به مشتريان ارسال و يا اطلاعيه هايی را منتشر کرده اند.

اطلاعيه و پيامکهای بانکها

بانک مرکزی در اطلاعيه ای به دارندگان کارت های اعتباری هشدار داد، در پی بروز برخی شايعات در فضای مجازی و به منظور ارتقای سطح ايمنی، ايجاد محدوديت در دسترسی غيرمجاز در شبکه کارتی کشور و حفاظت مشتريان در مقابل مخاطرات احتمالی ناشی از آن، به بانک های کشور ابلاغ شده ضمن اعلام مراتب به دارندگان کارت هايی که طی چند ماه گذشته رمزخود را تغيير نداده‌اند، با مراجعه به خودپردازها يا شعب بانک مربوطه نسبت به تغيير رمز کارت اقدام نمايند.

ضمن پوزش از برخی مشتريان بانک‌ها که ناچار به تغيير اجباری رمز خود هستند، لازم به ذکر است اتخاذ اين تمهيدات صرفا به منظور ارتقای سطح ايمنی کارت‌ها صورت پذيرفته و درادامه توصيه‌های قبلی اين بانک و بانک ‌های کشور مبنی بر رعايت نکات ايمنی در خصوص نگهداری و کاربری کارت‌ها به مشتريان اکيدا توصيه می‌شود، حداقل هر ۳ ماه يک بار نسبت به تغيير رمز اول و دوم (اينترنتی) کارت خود اقدام نموده و از قراردادن رمزهای کارت در اختيار اشخاص ديگر تحت هر عنوان جدا اجتناب کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برخی از منابع خبری مطرح می کنند که اين اقدامات امنيتی و انتشار اطلاعيه ها در پی موضوع احتمال سوء استفاده از ۳ ميليون کارت بانکی توسط فردی صورت گرفته است، اما برخی از مسئولان بانکی مطرح می کنند که انتشار اطلاعيه ها به منظور تغيير رمز کارتهای بانکی موضوع جديدی نيست و بانکها همواره به مشتريان خود اين موضوع را هشدار می دهند.

شرکت "ف.ا" اطلاعات بانکی را لو داد

اطلاعات رسيده به خبرنگار مهر نشان می‌دهد: اطلاعات بانکی از شرکت الکترونيکی "ف. ا" به بيرون درز پيدا کرده است. ماجرا اين گونه روايت شده است که در پی اخراج يکی از مديران اين شرکت به دليل اختلاف با مديريت، اين مدير ديروز شنبه اين اطلاعات بانکی را افشا کرده است تا نشان دهد در اين شرکت عدم امنيت اطلاعات و روابط ناصحيح در بخش نظارتی سيستم بانکی وجود داشته است.

بررسی ها حاکی از آن است که در پی اين ماجرا، اطلاعات بانکی ۱۰ بانک کشور لو رفته است.

بانک مرکزی معاون فناوری ندارد

اين اتفاقات جدی در نظام بانکی کشور در حالی مشتريان بانکی و دارندگان کارتها را نگران کرده است که بانک مرکزی هم اکنون معاون فناوری ارتباطات و اطلاعات ندارد و مشخص نيست در صورت سوء استفاده احتمالی از حساب های بانکی چه کسی پاسخگو است و ضرر و زيان مشتريان را چه کسی تقبل خواهد کرد.

هجوم به خودپردازها

ارتقای امنيت کارتهای بانکی با صدور اطلاعيه و افزايش نگرانی های مردم به موضوعی تبديل شده است که مسئولان بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بايد پاسخگوی آن باشند و برای افزايش کيفيت کارت ها اقدام نمايند.

مشاهدات خبرنگار مهر حاکی از هجوم مردم به خودپردازهای بانکی برای تغيير رمز کارتهای بانکی است و مردم نگران سوء استفاده از حسابهای خود هستند.

يکی از افرادی که برای برداشت پول به يکی از دستگاه های خودپرداز مراجعه کرده بود به خبرنگار مهر گفت: کارتهای بانکی از اعتبار لازم برخوردار نيستند و نظام بانکی هر چند وقت يکبار باعث نگرانی مردم می شود.

يک مقام آگاه در بانک ملی به خبرنگار مهر گفت: اين بانک همواره به مشتريان خود حتی از طريق دستگاه های خودپرداز برای تغير رمز هشدار می دهد و در اطلاع رسانی صحيح به مردم در اين زمينه مدعی است.

وی با بيان اينکه تاکنون گزارشی مبنی بر سوء استفاده از کارتهای بانک ملی گزارش نشده است، عنوان کرد: اقدام اخير بانک مرکزی در پی انتشار اطلاعيه بانک ملی برای جلوگيری از سوء استفاده کارت های بانکی صورت گرفته است.

وی افزود: تغيير دوره ای رمز کارت های بانکی هر دو ماه يکبار به مشتريان توصيه می شود و اين رمزها نبايد دائمی باشد، بانک مرکزی از مشتريان بانکی بابت تغيير رمز پوزش خواسته است اما اين کار بايد توسط مشتريان انجام شود.

بانک ملی ايران در اطلاعيه خود در اين زمينه آورده است: يکی از حربه های اصلی کلاهبرداران اينترنتی، هدايت کاربران پرداخت های الکترونيکی به سمت سايت های مشابه سايت اصلی و ذخيره کردن اطلاعات شخصی کاربر و سوء استفاده بعدی از اين اطلاعات است.

بر اين اساس لازم است هنگام استفاده از درگاه های پرداخت الکترونيکی، کاربران از طريق کنترل محتوای آدرس بار ( Address Bar) مرورگر ( Browser) خود مطمئن شوند از پروتکل امن https به جای پروتکل ناامن http استفاده می شود و در عين حال کاربران حتماً از صفحه کليد مجازی موجود در سايت برای ورود اطلاعات بهره برند.

همچنين سيستم های مورد استفاده در تراکنش های مالی، حتماً بايد دارای نرم افزارهای ضدويروس (Anti virus) و ضد جاسوسی(Anti Spy) بوده، ضمن اينکه سيستم عامل و نرم افزارهای مذکور بايد به روز باشد. کاربران برای پرداخت های الکترونيکی بهتر است از رايانه های شخصی به جای رايانه های موجود در اماکن عمومی و کافی نت ها استفاده کنند.

حفظ اطلاعات محرمانه شخصی کاربری به شرح نام کاربری ( User Name)، کلمه عبور (Password )، رمز دوم کارت و cvv۲ و پرهيز از ارسال آنها به صورت نامه الکترونيکی و پيام کوتاه، تعويض فوری کلمه عبور و رمز دوم کارت در صورت افشای عمدی يا غيرعمدی آن ها و تعويض کلمات عبور در فواصل حداکثر يک ماهه از ديگر تأکيدات بانک ملی ايران است.

ضمنا لازم است کاربران در انتخاب کلمه عبور و رمز دوم کارت دقت کافی را داشته باشند، بدين صورت که کلمات عبور به صورت ترکيبی از حروف کوچک و بزرگ و اعداد و علائم مجاز انتخاب شوند.

همچنين روابط عمومی بانک اقتصاد نوين نيز اطلاعيه ای را در اين زمينه منتشر کرد. روابط عمومی اين بانک صدور اطلاعيه تغيير رمز کارت بانکی را رويه ای عادی و در راستای حفظ امنيت مشتريان می داند و عنوان می کند که هيچ گونه سوء استفاده ای از کارت های اين بانک صورت نگرفته است و گزارشی در اين زمينه مطرح نشده است.

بانک اقتصادنوين در اطلاعيه ای از مشتريان خود که از خدمات کارت اين بانک استفاده می‌کنند خواست به صورت ادواری نسبت به تغيير رمز کارت خود اقدام کنند. به منظور افزايش ضريب امنيتی توصيه می‌شود دارندگان انواع کارت‌های بانک اقتصادنوين نسبت به تغيير رمز کارت‌های خود به صورت ادواری اقدام کنند. مشتريان بانک اقتصادنوين می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اين بانک نسبت به تغيير رمز کارت‌هايشان اقدام کنند.

بانک سامان هم روز گذشته اطلاعيه ای را مبنی بر ارتقا سامانه امنيتی کارت های الکترونيکی منتشر کرد که در اين اطلاعيه آورده است: در راستای ارتقا امنيت اين کارت ها احتمال دارد که برخی از مشتريان در مراجعه به پايانه­های مختلف بانک نتوانند خدمات مورد نياز خود را دريافت کنند. لذا در صورت مواجهه با چنين شرايطی صرفا با تغيير رمز کارت خود می توانيد به راحتی خدمات مورد نياز خود را دريافت کنيد.

۱۲۲.۵ ميليون کارت بانکی وجود دارد

به گزارش مهر، تا پايان اسفند سال ۹۰ در مجموع کارتهای بانکی ۲۸ بانک کشور ۱۲۲ ميليون و ۵۶۲ هزار و ۵۸۸ مورد بوده است که از اين تعداد، ۳۱ ميليون و ۳۵۶ هزار و ۶۷۶ کارت به تهران و ۹۱ ميليون و ۲۰۵ هزار و ۹۱۳ کارت به ساير استانها مربوط می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016