سه شنبه 29 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به دنبال بارش بی‌سابقه باران؛ احتمال وقوع رانش زمين در تهران قوت يافت

- گرفتگی جويبار‌ها مسئله رانش زمين را بغرنج‌تر می‌کند
- در منطقه‌ای همانند تهران که دارای شيب است خطر رانش زمين کاملا جدی است
- نفوذ آب در لايه‌های رسوبی باعث می‌شود که زمين به حرکت درآيد


ايلنا: پدر زلزله ايران وقوع رانش زمين در تهران را به دليل بارش‌های بی سابقه باران‌های اخير محتمل دانست.

"پروفسور بهرام عکاشه" در گفتگو با خبرنگار ايلنا، با بيان اينکه بارش برف و باران شايد بيشتر اززلزله در وقوع رانش زمين موثر باشد، گفت: نفوذ آب در لايه‌های رسوبی باعث می‌شود که زمين به حرکت درآيد.

وی تصريح کرد: نفوذ آب باران در زمين بر مسائل ژئوتکنيکی ساختمان‌ها تاثير می‌گذارد و باعث ايجاد لغزش می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته پروفسور عکاشه، گرفتگی جويبار‌ها مسئله رانش زمين را بغرنج‌تر می‌کند.

پدر زلزله ايران با تاکيد بر اينکه توپوگرافی منطقه، نقش مهمی در وقوع رانش زمين دارد، افزود: اگر پستی و بلندی‌ها در منطقه‌ای بيشتر باشد مسلما احتمال وقوع رانش زمين درآن منطقه بيشتر است.

وی ادامه داد: در سطح افقی امکان رانش زمين وجود ندارد بلکه ممکن است نشست به وجود آيد.

عکاشه با تاکيد براينکه در منطقه‌ای همانند تهران که دارای شيب است امکان رانش زمين کاملا وجود دارد، افزود: احتمال وقوع رانش زمين در مناطق شهری و مسکونی، بسيار بيشتر از مناطق غيرمسکونی است.

پدرزلزله ايران در مورد پيشگيری از وقوع رانش زمين در تهران گفت: در مورد شهر تهران کار از کار گذشته است زيرا مساحت، جمعيت و ساختمان‌های اين شهر در وضعيت فعلی اصلا قابل مقايسه با۴۰ سال گذشته نيست.

وی رويکرد حاکم بر ساخت وسازدر شهر تهران را بازاری ذکر کرد و گفت: به تنها چيزی که دراين زمينه توجه نمی‌شود مسائل مهندسی، زمين‌شناسی، ژئوتکنيکی است.

عکاشه با بيان اينکه جايی که نبايد ساختمان سازی شود قيمت زمين بالاتراست، افزود: حتی مهندسان نيز کمتر به مسائل علمی توجه می‌کنند و بيشتر به سود "صاحب ملک" می‌انديشند.

وی ايجاد ستاد مديريت بحران سيلاب را ضروری دانست وافزود: نبايد ايجاد مديريت بحران سيلاب راپشت گوش بياندازيم و بايد قبل از وقوع حادثه ونه بعداز آن چاره‌ای بيانديشيم.

پدرزلزله ايران در خاتمه با تاکيد بر برنامه ريزی در اين راستا گفت: نه تنها پياده‌روها، بلکه ۹۹ درصد ازخيابان‌های تهران نيز استاندارد نيستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016