سه شنبه 5 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دولتمردان ايران بايد نرگس محمدی را فوری و بی قيد و شرط آزاد کنند

بيانيه مطبوعاتی برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر

http://www.fidh.org/Release-Nargess-Mohammadi

پاريس ـ ژنو، ۳۱ فروردين ۱۳۹۱. برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، دستگيری مدافع حقوق بشر نرگس محمدی را محکوم می کند.

خانم نرگس محمدی، سخنگو و نايب رييس کانون مدافعان حقوق بشر، در تاريخ ۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ در خانه پدر و مادرش در شهر زنجان به وسيله پليس دستگير و برای گذراندن محکوميت شش سال زندان خود به زندان اوينِ تهران منتقل شد. رسانه های دولتی در همان روز اعلام کردند که او برای گذران محکوميت شش سال خود که در تجديد نظر تاييد شده به زندان احضار شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برنامه نظارت به شدت متاسف است که دستگيری خانم محمدی در همان روز اعلام احضار رخ داده و او حتا امکان کافی نيافته که آماده شود و خود را به مسئولان زندان معرفی کند، با وجود اين که او مادر دو کودک خردسال[۱] و دچار بيماری ناشناخته ای (فلج عضلانی) است که او را نيازمند رسيدگی پزشکی و آرامش می سازد.

برنامه نظارت يادآوری می کند که محکوميت خانم محمدی به شش سال زندان به اتهام های «اجتماع و تبانی عليه امنيت کشور»، «عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر» و «فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران» در تاريخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ تاييد شد. اعضای ديگر کانون مدافعان حقوق بشر قربانی آزار و اذيت قضايی دايمی هستند، از جمله آقای عبدالفتاح سلطانی، که با وجود اعتراض به حکم بدوی ۱۸ سال زندان و ۲۰ سال محروميت از اشتغال به حرفه هنوز در بازداشت خودسرانه است، خانم نسرين ستوده که محکوميت شش سال زندان را می گذراند و آقای محمد سيف زاده که محکوميت دو سال زندان را می گذراند. اعضای ديگر کانون مدافعان حقوق بشر آزاد هستند اما در خطر دستگيری به سر می برند، مثل آقای محمد علی دادخواه که در دادگاه بدوی به نه سال زندان و ۱۰ سال محروميت از اشتغال به حرفه و تدريس محکوم شده است. عبدالرضا تاجيک، يک عضو ديگر کانون مدافعان حقوق بشر، اخيرا پس از تاييد محکوميت شش سال زندان در تجديد نظر ناگزير از ترک کشور شد.

سوهير بالحسن، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر گفت: «نرگس محمدی به خاطر تعهد محکم خود به دمکراسی و موازين اساسی حقوق بشر خودسرانه دستگير و مورد آزار قرار گرفته است. آشکار است که دولتمردان در چارچوب اختناقِ حاکم در ايران برای خاموش کردن تمام صداهای مخالف دست به هر کاری می زنند.»

دبير کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، جرالد استابِرُک، نيز اضافه کرد: «ما آزار قضايی، حکم های ناعادلانه زندان و اقدامات تنبيهی عليه مدافعان حقوق بشر را که به قصد درهم شکستن تعهد آنها به حقوق بشر انجام می شود، به شدت محکوم می کنيم.»

برنامه نظارت نگرانی عميق خود را از دستگيری خانم نرگس محمدی و آزار مدافعان حقوق بشر نامبرده در بالا که ظاهرا به قصد تنبيه فعاليت حقوق بشری آنها انجام می شود، ابراز می کند.

از اين رو، برنامه نظارت از دولتمردان ايران می خواهد امکانات درمان پزشکی کافی در اختيار خانم نرگس محمدی قرار دهند و در تمام شرايط سلامت روانی و جسمانی تمام مدافعان حقوق بشر را در ايران تضمين نمايند. برنامه نظارت همچنين خواستار آزادی فوری و بدون قيد و شرط خانم نرگس محمدی، خانم نسرين ستوده، آقای عبدالفتاح سلطانی، آقای محمد سيف زاده و تمام مدافعان حقوق بشر زندانی ديگر و پايان يافتن تمام اقدام های ايذايی ـ از جمله در سطح قضايی ـ عليه کليه مدافعان حقوق بشر است.

تماس برای اطلاعات بيشتر

· FIDH: Karine Appy / Arthur Manet : + ۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۲۵ ۱۸

· OMCT: Delphine Reculeau : + ۴۱ ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۳۹

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر): lddhi(at)fidh.net

[۱] همسر او، آقای تقی رحمانی، پژوهشگر، نويسنده، روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر که محکوميت هفت سال زندان او (مربوط به سال ۱۳۷۹) تاييد شده بود، نيز برای پرهيز از رفتن به زندان چندی پيش ناگزير از ترک کشور شد. دولتمردان در عمل دو کودک بسيار خردسال را از حضور پدر و مادر محروم کرده اند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
lddhi(at)fidh.net جامعه­ ی دفاع از حقوق بشر در ایران
Twitter: http://twitter.com/humanrightsiran

صفحه ایرانِ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر
http://www.fidh.org/-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-
Iran Page of FIDH:
http://www.fidh.org/-Iran,228-


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016