شنبه 9 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سعيدی، نماينده ولی فقيه در سپاه: انجام فعاليت سياسی جزء فعاليت ذاتی سپاه است

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ـ نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران تاکيد کرد که انجام فعاليت‌های سياسی جزء فعاليت‌های ذاتی سپاه پاسداران است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين علی سعيدی، نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران صبح شنبه به مناسبت فرا رسيدن سالروز شهادت آيت‌الله مرتضی مطهری و هفته عقيدتی سياسی سپاه پاسداران در يک کنفرانس مطبوعاتی با تشريح اقدامات و دستاوردهای سپاه در عرصه مقابله با جنگ نرم و نيز حوزه‌های عقيدتی و سياسی در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در ارتباط با استراتژی سپاه در موضوع انتخابات، گفت:‌ در نحوه ورود سپاه در مورد مسائل نظام و مسائل سياسی بحث‌هايی مطرح می‌شود که برخی از آن‌ها ناشی از اطلاع‌ نداشتن و برخی نيز ناشی از فضاسازی و جوسازی‌هايی است که صورت می‌گيرد.

او در ادامه با بيان اين که در مورد بحث ورود سپاه به مسائل سياسی و مسائل مرتبط با آن با پنج شش عنوان روبه‌رو هستيم، اظهار کرد: برخی از آقايان می‌فرمايند که سپاه نبايد در مسائل سياسی دخالت کند و می‌گويند امام (ره) چنين فرموده است در صورتی که امام تاکيد داشتند که سپاه نبايد در مسائل حزبی و حزب‌بازی وارد شود و در واقع نبايد وارد جرگه احزاب شود و احزاب و گروه‌های سياسی نيز نبايد سپاه را جولانگاه خود قرار دهند و اين يک اصل قطعی است و ما کاملا اين موضوع را رصد می‌کنيم که سپاه وارد مسائل حزب‌بازی نشود و منافع احزاب و سپاه با هم تداخل پيدا نکند و زلف آن‌ها به هم گره نخورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران گفت: اما در عرصه ورود سپاه به مقولات سياسی پنج عنوان را می‌توان ذکر کرد که موضوع اول دانش سياسی است. بايد سپاه مجهز به دانش سياسی شود و از طرف ديگر دارای بينش سياسی باشد و در واقع دارای بصيرت باشد. اگر بصيرت وجود نداشته باشد نمی‌تواند جلو را ببيند، مساله بعدی موضوع گرايش است، مگر می‌شود که فردی گرايش نداشته باشد. اين نظام الهی و ولايی است و قله حرکت هر مومن انقلابی، حرکت در سمت رهبری و به سمت رهبری است و سپاه بايد بيش از هر جای ديگر در اين مسير حرکت کند. عقربه قطب‌نما به سمت ذات باری تعالی حرکت کند و در عصر غيبت و حاکميت ولايت فقيه، اين عقربه بايد سمت و سوی حرکتش به سمت اطاعت از ولايت فقيه باشد و اين گرايش ماست.

سعيدی به بحث موضع‌گيری سياسی اشاره کرد و با طرح اين پرسش که آيا سپاه بايد در برابر حوادث جاری کشور بی‌تفاوت باشد يا موضع‌گيری کند،‌ گفت: بايد موضع‌گيری کند، بايد در مورد حوادث مربوط به انقلاب و نظام موضع‌گيری کند البته نه در دفاع از فلان حزب يا تخريب فلان حزب، بلکه بايد در مورد مسائل اصلی و اساسی نظام دارای موضع‌گيری باشد. وی با بيان اين که نشريه پيام انقلاب مواضع سپاه را اعلام می‌کند و وظيفه سپاه، پاسداری از انقلاب و ارزش‌هاست و سايت سپاه نيوز نيز مواضع سپاه را اعلام می‌کند، افزود: سپاه و بسيج منتظر هستند نماينده رهبری در سپاه و يا فرمانده سپاه در مورد مسائل اساسی نظام موضع‌گيری کند تا اساس جهت‌گيری و حرکت خود را در آن ارتباط تنظيم کند.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران با بيان اين که وظيفه سپاه و ارتش با يکديگر متفاوت است، به موضوع توجيه سياسی اشاره کرد و گفت: آيا ما وظيفه توجيه سياسی داريم يا نه؟ ما بايد سپاه را توجيه کنيم و از طرف ديگر سپاه و بسيج نيز در مقابل مردم وظيفه دارند.

سعيدی در ادامه به موضوع فعاليت سياسی اشاره و اظهار کرد که فعاليت سياسی سپاه نبايد در راستای حمايت يا تخريب فلان حزب باشد، بلکه در راستای مسائل اصلی و اساسی نظام است و در واقع بايد گفت که انجام فعاليت سياسی جزء فعاليت ذاتی سپاه است و ما می‌بينيم که در طول سال‌های پس از انقلاب در مناسبت‌های مختلف سياسی سپاه با آرم خود وارد شده است که البته چنين توقعی از ارتش وجود ندارد.

او ادامه داد: دخالت سپاه در امر انتخابات ممنوع است به اين نحو که مثلا بخواهد از فهرستی حمايت کند، اين کار ممنوع است و سپاه از اين کار پرهيز می‌کند اما دخالت به معنای تقابل و مقابله با جريان‌های انحرافی و فتنه‌انگيز و تبيين اين جريان‌ها برای مردم جزء وظايف ذاتی سپاه است. ما بايد برای مردم تبيين کنيم که مثلا جريان فتنه و يا جريان انحرافی چيست، در واقع اصول را تبيين کنيم.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران افزود:‌ در اين ارتباط می‌توان گفت سپاه هم "منطقه تکليفی" دارد و هم "منطقه ممنوعه" دارد که اين دو کاملا تفکيک شده و مشخص است و همان‌طور که اشاره کردم سپاه فراتر از احزاب و گروه‌هاست. سپاه در عصر حضرت امام (ره) در راستای انديشه و فرمايشات امام حرکت می‌کرد و در واقع ترجمان انديشه‌ها و منويات امام (ره) بود و در عصر رهبری مقام معظم رهبری نيز بايد بر اساس انديشه‌ها و فرمايشات ايشان حرکت کند و ترجمان انديشه‌ها و رهنمودهای ايشان باشد و همان‌طور که گفتم در بحث فعاليت‌های سياسی منطقه ممنوعه از منطقه تکليفی در سپاه پاسداران کاملا از هم جدا شده است.

سعيدی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد دوگانگی ايجاد شده در بين اصولگرايان در جريان انتخابات مجلس نهم و ايجاد دو تشکل با عنوان جبهه پايداری و جبهه متحد اصولگرايان، گفت:‌ اين پديده دوگانگی را خيلی نپسنديدم و کار مبنايی نبود به خصوص اين دوگانگی تاثير نامطلوبی در مجموعه مخاطبان اين گروه‌ها ايجاد می‌کرد چرا که مخاطبان اين مجموعه‌ها ‌‌‌‌چه جبهه پايداری و چه جبهه متحد اصولگرايان اشتراکات زيادی دارند و اين دوگانگی منجر به اختلاف، سردرگمی در بين مخاطبان آن‌ها و تشتت آراء می‌شود.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران گفت: پيش‌بينی می‌کرديم که اگر اين دو مجموعه به تفاهم نرسند اين تفاهم نداشتن بازتاب خوبی نخواهد داشت و البته با تلاش زيادی که مخاطبان دلسوز اين دو مجموعه داشتند سعی کردند اين بازتاب‌ها و عوارض اين نبود تفاهم به حداقل برسد و اين تلاش‌ها باعث شد خسارتی که وارد می‌شود خسارت سنگينی نباشد؛ اما نبايد اينگونه می‌شد و متاسفانه بعضا شاهد رقابت ناسالم بين آن‌ها بوديم و تخريب‌هايی که از سوی دو طرف صورت می‌گرفت و اين نامطلوب است.

او گفت: در دو طرف قضيه بزرگانی که از سرمايه‌های نظام هستند حضور دارند مثلا در جبهه متحد اصولگرايان آيت‌الله مهدوی کنی و در جبهه پايداری نيز آيت‌الله مصباح يزدی که در واقع اين‌ها همه سرمايه‌های نظام هستند و ما اين گونه راضی نبوديم که برخی از هواداران آنان برخلاف نظر اين بزرگان فضای سالم را به يک رقابت هنجارشکن تبديل کنند و برخی از مسائل قدری خارج از عرف رقابت بود.

سعيدی با ابراز اميدواری بر تعامل هر چه بيش‌تر اين دو مجموعه، گفت:‌ در اين قضيه سپاه مستقل حرکت کرد و ما نمی‌توانيم يک طرف را بر ديگری ترجيح بدهيم؛ البته همان‌طور که گفتم ممکن است هر کدام از ما شخصا سليقه‌ای داشته باشيم ولی بايد در مقام هدايت سپاه مواضعی اتخاذ شود و راه انتخابی شود که مشکلی ايجاد نکند و سپاه در اين قضيه سعی کرد که مسير مستقلی را در پيش بگيرد، سعی کرد معيارها را بگويد و وارد عرصه‌های شخصی نشود.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران در مورد حضور احمدی‌نژاد در جلسه هفته گذشته مجمع تشخيص نظام و هم‌چنين تعابيری که بعضی از افراد در مورد مجمع تشخيص به کار برده‌اند و جايگاه اين مجمع، اظهار کرد: مجمع تشخيص مصلحت نظام دارای جايگاهی مهم در قانون اساسی ماست و يکی از کارهای آن ارائه مشورت به رهبر معظم انقلاب اسلامی در مسائل اساسی نظام است و اين تلقی که مجمع محلی است که برای برخی از افراد شغل ايجاد کند تعبير مناسبی نيست. وی با بيان اين که ما در برخی از کشورها شاهد مجلسی به نام مجلس سنا هستيم که متشکل از عناصر فرهيخته و باتجربه است و سعی می‌شود در اين مجلس از اندوخته‌ها و تجربيات آن‌ها استفاده شود، گفت: مجمع تشخيص با مجلس سنا که در برخی از کشورها وجود دارد متفاوت است و مجمع تشخيص مصلحت مرکز تجميع انديشه‌ها و تجربيات متفاوت در رشته‌های گوناگون است و وقتی ترکيب اعضا در مجمع تشخيص را می‌بينيم متوجه می‌شويم که مجموعه‌ای از انديشه‌ها، تخصص‌ها و تجربيات در يک جا با هم گره خورده است.

سعيدی در ادامه به وظايف مجمع تشخيص مصلحت نظام در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: اين جايگاه، جايگاه بسيار مهم و سنگينی است و اگر ان‌شاءالله افراد عضو آن وقت بگذارند و تجربيات خود را منتقل کنند و اين مجمع در جايگاه واقعی خود قرار بگيرد، بسيار موثر خواهد بود.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران در مورد حضور احمدی‌نژاد در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: احتمالات زيادی در جواب اين پرسش و اين موضوع وجود دارد که شايد يکی از پاسخ‌هايی که داده شود اين است که آقای احمدی‌نژاد شخصيت غيرقابل پيش‌بينی دارند و از طرف ديگر رهبری نيز توصيه بر حضور کرده بودند که ايشان در جلسات شرکت کنند. البته در دوره قبل شرکت نکردند و اکنون در دوره جديد و سال جديد در اين جلسات حضور پيدا کردند و ان‌شاءالله تفاهم و تعامل بيش‌تری از اين حضور حاصل شود و اين حضور ادامه پيدا کند.

او هم‌چنين در پاسخ به اين سوال که برخی از افراد و نمايندگان مجلس مباحثی در مورد رياست زنان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرده‌اند، به ظرفيت و قابليت‌های زنان در کشور اشاره کرد و افزود: زنان ما از استعدادهای و ظرفيت‌های لازم برخوردار هستند و می‌بينيم که با استفاده از اين ظرفيت‌ها و استعدادها در مسائل حقوقی، سياسی و علمی نقش مهمی را ايفا می‌کنند و خدا را شکر می‌کنيم که نظام جمهوری اسلامی توانسته است زمينه را فراهم کند تا اين استعدادهای پنهان شکوفا شوند.

سعيدی گفت: ‌در مورد موضوعی که مطرح شد اين بستگی به رای نمايندگان دارد و اگر يک خانم فرهيخته دارای شرايط لازم بر رياست قوه مقننه باشد طبق قانون اساسی تحقق اين موضوع مشکلی ندارد البته ممکن است بين بزرگان در اين زمينه تفاوت ديدگاه وجود داشته باشد ممکن است عده‌ای از آن استقبال کنند و عده‌ای نه.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رابطه سپاه با مراجع تقليد و برخی از مباحثی که در اين ارتباط مطرح شده است، با تاکيد بر اين که سپاه ارتباط خوبی با مراجع دارد، به درخواست‌های سپاه برای ديدار با آيت‌الله مکارم شيرازی اشاره کرد و گفت:‌ اين درخواست‌ها آن‌قدر زياد بوده که ما بعضا احساس ايجاد مزاحمت برای ايشان می‌کنيم و در واقع خيلی تلاش می‌کنيم که مجموعه فرماندهان و پاسداران به خدمت مراجع برسند و ملاقات‌ها و درخواست‌هايی که ما جهت ديدار با مراجع داريم قابل مقايسه با ديگر ملاقات‌ها با آن‌ها نيست. مرجعيت را فنداسيون و زيربنای ولايت فقيه می‌دانيم. پشتوانه نظام، مرجعيت است و اين مساله به وضوح اثبات شده است که حمايت مراجع از ولايت و رهبری بسيار تاثيرگذار است.

وی گفت: من قرار است خدمت آيت‌الله ‌العظمی مکارم شيرازی برسم و نظرات ايشان را می‌گيرم و ممکن است مسائلی که مطرح می‌شود ناشی از برخی از ذهنيت‌هايی باشد که برخی از افراد ايجاد می‌کنند و همان‌طور که گفتم ما متقديم مرجعيت فنداسيون نظام است و اعتقاد داريم که سپاه و نظام بايد بيش از اين از فکر و انديشه‌های حوزه‌های علميه و مراجع بهره‌مند شوند، توصيه مقام معظم رهبری نيز اين بوده که با مراجع ارتباط داشته باشيم.

سعيدی با تاکيد بر اينکه بايد تحولی بيش از اين در حوزه ايجاد شود، اظهار کرد: ما هيچ مانعی در جهت ارتباط با مراجع نداريم و در سپاه عنصر عقيده نقش مهمی دارد و اکنون روحانيونی در سپاه مشغول به فعاليت هستند و ما شاگرد حوزه هستيم.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران گفت: ما در مورد مراجعی که در برابر نظام ايستاده‌اند حرف داريم ولی مراجعی که با نظام همراهی و هم‌سويی دارند و مدافع نظام هستند با آن‌ها همراهی و همسويی داريم و هيچ مرزی بين سپاه و اين بزرگواران وجود ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016