چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين اسامی و وضعيت فعالان کارگری زندانی

کميته گزارشگران حقوق بشر- پس از آزادی ابراهيم مددی و منصور اسالو، در سالی که گذشت، هم‌اکنون حدود ۷ فعال کارگری شناخته‌شده در زندان به سر می‌برند. ابراهيم مددی که از سوی دادگاه به ۳ سال حبس تعزيری محکوم شده بود، در هفته‌های گذشته از زندان آزاد شد. منصور اسالو، مشهورترين فعال سنديکای ايرانی و رئيس هيئت مديره سنديکای شرکت واحد نيز که از سوی دادگاه به ۵ سال حبس تعزيری محکوم شده بود، در سال ۹۰ با پايان يافتن دوران محکوميتش از زندان آزاد شد.

منصور اسالو و ابراهيم مددی از جمله قديمی‌ترين و شناخته‌شده‌ترين فعالان سنديکايی در سال‌های گذشته بوده‌اند.

در زير اسامی و آخرين وضعيت ۷ فعال کارگری زندانی را بررسی می‌کنيم. بديهی است، اين اسامی، ممکن است در برگيرنده تمامی فعالان کارگری زندانی نباشد.

۱. اسعد(بهنام) ابراهيم زاده: وی که از اعضا و همکاران" جمعيت دفاع از کودکان کار و خيابان" نيز بوده است در خردادماه سال ۸۹، بازداشت و تاکنون بدون داشتن حق مرخصی در زندان به سر می‌برد. ابراهيم‌زاده پس از ماه‌ها بلاتکليفی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی مورد محاکمه قرار گرفت که از سوی اين دادگاه به تحمل ۲۰ سال حبس در تبعيد محکوم شد. اين حکم با اعتراض وی و وکلايش به ديوان عالی کشور ارجاع شد و از سوی قضات ديوان، رد شده و مجددا به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه ارسال شد. قاضی مقيسه وی را به اتهام " اجتماع و تبانی عليه نظام و فعاليت تبليغی" به ۵ سال حبس تعزيری محکوم کرد که اين حکم در دادگاه تجديدنظر مورد تأييد قرار گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ابراهيم‌زاده هم‌اکنون حدود ۲ سال از حکم خود را سپری کرده و در حال حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوين به سر می‌برد.

۲. عليرضا اخوان: فعال کارگری و عضو کانون مدافعان حقوق کارگر است. اخوان، در خرداد ۸۹ دستگير و به مدت يک ماه در بازداشت به سر برد، وی سپس با قرار وثيقه از زندان آزاد شد. او از سوی دادگاه انقلاب ابتدا به تحمل ۳ سال حبس تعزيری محکوم شد که اين حکم در دادگاه تجديدنظر به يک سال و نيم حبس تعزيری و يکسال و نيم حبس تعليقی کاهش يافت.

عليرضا اخوان در ۱۴ دی‌ماه ۹۰، در منزلش در تهران از سوی مأموران دادستانی بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان اوين منتقل شد. وی هم‌اکنون در بند ۳۵۰ به سر می‌برد.

۳.ذبيح‌الله باقری: فعال کارگری فولاد مبارکه اصفهان، که در تاريخ ۵ ارديبهشت‌ماه ۹۱ در حال خروج از کارخانه ابتدا توسط حراست، احضار و سپس توسط سه مأمور لباس شخصی بازداشت شد. از محل نگه‌داری وی، اطلاعی در دست نيست.

۴.محمد جراحی: کارگر اخراجی عسلويه و عضو کميته پيگيری ايجاد تشکلهای کارگری در تاريخ ۱۷ خردادماه ۹۰ بازداشت شد. وی از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۵ سال حبس تعزيری محکوم شد. محمد جراحی که با قرار وثيقه از زندان آزاد شده بود، در تاريخ ۲۵ دی‌ماه در پی احضار به وزارت اطلاعات بازداشت و هم‌اکنون در زندان تبريز به سر می‌برد. وی پيش از اين نيز چندين‌بار بازداشت شده و در سال ۸۷ از سوی دادگاه به تحمل ۴ ماه حبس تعزيری محکوم شده بود، در پی اين محکوميت، اين فعال کارگری از محل کار خود در عسلويه اخراج شد.

۵.شاهرخ زمانی:عضو شورای نمايندگان کميته پی‏گيری ايجاد تشکل‏های کارگری و عضو سنديکای نقاشان، در تاريخ ۱۷ خردادماه ۹۰ بازداشت شد و به مدت ۱۰ روز در زندان به سر برد، وی سپس با قرار وثيقه از زندان آزاد شد.

شاهرخ زمانی سپس از سوی دادگاه انقلاب تبريز به اتهامات" تشکيل گروه غيرقانونی مخالف نظام”، “مشارکت در فعاليت تبليغی عليه نظام” و “مشارکت در اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم عليه امنيت” و نيز “توهين به رهبری" مجموعا به ۱۱ سال حبس تعزيری محکوم شد که اين حکم در دادگاه تجددينظر مورد تأييد قرار گرفت.

تنها چند روز پس از تأييد اين حکم، در ۲۵ د‌ی‌ماه وی در منزلش بازداشت و روانه زندان شد. شاهرخ زمانی هم‌اکنون در بند قرنطينه زندان تبريز به سر می‌برد و کليه تماس‌های تلفنی وی با خارج از زندان قطع شده است.

۶.رضا شهابی:عضو سنديکای کارگران شرکت واحد – خزانه‌دار، در ۲۲ خردادماه ۸۹ بازداشت شد. وی به مدت يکسال و نيم در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر برد و سه بار در اعتراض به بلاتکليفی‌اش دست به اعتصاب غذا زد. نتيجه‌ی اين اعتصاب غذا، ناراحتی‌های جسمانی متعدد برای وی بود.

سرانجام در اسفندماه ۹۰ و پس از حدود ۲ سال بلاتکليفی؛ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب رضا شهابی را به اتهام "فعاليت تبليغی عليه نظام و "تبانی به قصد اقدام عليه امنيت ملی"۵ به ۶ سال حبس تعزيری و ۵ سال ممنوعيت از فعاليت سنديکايی و پرداخت هفت ميليون تومان جريمه نقدی محکوم کرد. رضا شهابی که هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوين نگه‌داری می‌شود، علی‌رغم شرايط نامناسب جسمانی از حق مرخصی برخوردار نشده است.

۷.علی نجاتی: عضو هيات مديره سنديکای کارگران هفت تپه، روز شنبه بيست و يکم آبان‌ماه، پس از مراجعه به دادگاه توسط ماموران امنيتی، دستگير شد.

وی پس از مراجعه به دادگاه جهت ارائه‌ی مدارک پزشکی دال بر عدم امکان تحمل حبس يک ساله، دستگير و روانه‌ی زندان دزفول شد.

معلمان در بند:

۱. مهدی فرحی شانديز: معلم حق التدريسی و از فعالين کارگری، اواسط دی‌ماه سال ۹۰ جهت تحمل سه سال حبس تعزيری به زندان اوين منتقل شد. فرحی شانديز آخرين‌بار هنگامی که به شعبه ۸ دادگاه انقلاب برای باز پس گرفتن وسائل شخصی خود،که سال ۸۹ در جريان دستگيری‌اش به مناسبت گرامی‌داشت روز جهانی کارگر ضبط شده بود، مراجعه کرد با برخوردهای نامناسب رئيس دادگاه مواجه شده و سپس به اتهام " اخلال در نظم" بازداشت شد.

۲. رسول بداغی: عضو کانون صنفی معلمان ايران،در تاريخ ۱۱ شهريورماه ۸۸ بازداشت شد.يکسال پس از آن يعنی در تاريخ ۱۳ مردادماه ۱۳۸۹ گزارش شد که شعبه‌ی پانزدهم دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی، رسول بداغی، عضو هيات مديره‌ی کانون صنفی معلمان ايران را به ۶ سال زندان و ۵ سال محروميت از فعاليت‌های اجتماعی محکوم کرده است.

هم‌چنين در تاريخ ۱۵ شهريور رسول بداغی در زندان رجايی شهر از سوی مامورين زندان تحت فشار قرار گرفت و بارها تهديد به شکنجه فيزيکی شد.

۳.عبدالرضا قنبری: آموزگار ادبيات فارسی يکی از مدارس پاکدشت، استاد دانشگاه و از بازداشت شدگان تظاهرات جنبش سبز در تاسوعا و عاشورای ۱۳۸۸ است که به اتهام محاربه از سوی شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامی تهران به رياست قاضی صلواتی به به اعدام محکوم شد.

قنبری از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی به اتهام محاربه از طريق ارتباط با گروه‌های معاند که از مصاديق اين موضوع داشتن ايميل‌های مشکوک و ارتباط با يکی از رسانه‌های تلويزيونی خارج از کشور عنوان شده به اعدام محکوم شد. حکم اعدام او در دادگاه تجديد نظر شعبه ۳۶ به رياست قاضی زرگر تاييد شد و به دايره اجرای احکام ارسال شد.

در اسفند ۱۳۹۰، با درخواست عفو حکم اعدام عبدالرضا قنبری مخالفت شد.

۴. محمد داوری: روزنامه نگار، عضو حزب اعتماد ملی، سردبير سايت سحام نيوز (سايت رسمی حزب اعتماد ملی)بود که رد شهريورماه ۸۸ بازداشت شد. داوری ابتدا از سوی دادگاه به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد اما پس از يک سال زندان به دليل شرکت در در تجمع‌های اعتراضی معلمان در اسفند سال ۱۳۸۵، به يک سال حبس ديگر هم محکوم شد و ميزان حبس او به ۶ سال افزايش يافت.

محمد داوری هم‌اکنون در زندان رجايی‌شهر کرج به سر می‌برد و تاکنون از حق مرخصی محروم بوده است.

۵.عبدلله مومنی: سخنگوی سازمان دانش‌آموختگان ، در تاريخ ۳۰ خردادماه ۸۸ بازداشت شد. وی سپس از سوی دادگاه به تحمل ۷ سال حبس تعزيری محکوم شد که اين حکم در دادگاه تجديدنظر به ۴ سال و ۱۱ ماه حبس کاهش يافت. عبدلله مومنی، با وجود گذشت حدود ۳ سال از مدت زمان حبسش، تنها يکبار به مرخصی آمده است.

۶. علی پورسليمان: مدير وبلاگ سخن معلم و عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ايران،روز يازدهم خردادماه ۹۰ بازداشت و به بند ۲- الف سپاه منتقل شد. وی سپس در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه، مورد محاکمه قرار گرفت و به تحمل يکسال زندان محکوم شد. پورسليمان هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوين به سر می‌برد و علی‌رغم داشتن شرايط آزادی مشروط، با آزادی وی مخالفت شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016